راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 670

خطر داعش نه از خارج

که در داخل ایران جدی است!

 

 

در این شماره راه توده، گزارشی را می خوانید درباره حضور اروپائی ها و افریقائی ها در صفوف ارتش داعش در سوریه و عراق. طبیعی است که هر خواننده ایرانی با نگرانی از خود سئوال کند که آیا سرانجام ایران و یا حداقل بخش هائی از ایران همان خواهد شد که در سوریه و عراق و لیبی و افغانستان شده؟ و اگر این خطر جدی است – که روز به روز بیشتر چنین نگرانی در میان مردم احساس می شود- چاره کار چیست؟ چاره آماده شدن سپاه قدس برای جنگ با داعش در عراق و سوریه است؟ یعنی به استقبال خطر رفتن، پیش از آن که خطر به سراغ ما بیآید؟

این که ایران نیروی نظامی رزمی داشته باشد، تجهیزات و ادوات جنگی داشته باشد، آمادگی مقابله با خطر خارجی داشته باشد و ... نه طرح و اندیشه غلطی است و نه ابتکاری نو. هر کشوری چنین تدابیری می اندیشد، گرچه ممکن است در عمل ناتوان از کار در آید و یا خطر را با خود به قلب کشور بیآورد.

بحث ما این نیست. یعنی نه نقد سپاه قدس و سپاه پاسداران مورد نظر ما دراین یادداشت کوتاه است و نه سیاست های فرا مرزی جمهوری اسلامی.

تمام بحث و هدف ما از انتشار گزارشی که در باره اروپائی ها و امریکائی ها در صفوف داعش می خوانید و تبدیل این مسئله به سرمقاله این شماره راه توده آنست که جهت حوادث آینده منطقه با سمت گیری به سوی ایران را نشان بدهیم. نه تنها نشان بدهیم، بلکه هشدار بدهیم. هشدار ما نه آمادگی جنگی و یا صف آرائی جنگی با داعش، بلکه این هشدار است که سیاست های زمینه ساز فاجعه را در خود ایران باید منزوی و از صحنه خارج کرد. بزرگترین و تاثیر گذار ترین تدبیر برای جلوگیری از فاجعه ای که روز به روز نگرانی مردم را بیشتر می کند اینست.

آن روحانی که در صدا و سیما (به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی) می گوید در بهشت، اهل بهشت عربی حرف می زنند، یعنی نمی داند که داعشی ها نیز عربی حرف می زنند؟ حتی اروپائی های حاضر در صفوف داعش!

این تنها یک نمونه و از آخرین نمونه هایی است که در هفته گذشته روزنامه جمهوری اسلامی بعنوان انتقاد از صدا و سیما مطرح کرد. اگر فقر در محلات حاشیه ای پاریس و برخی کشورهای دیگر اروپائی زمینه عضو گیری انتحاری در سوریه و عراق شده، همین فقر در حاشیه شهرهای بزرگ ایران و در قلب مناطق سنی نشین ایران نمی تواند زمینه ساز عضو گیری گروه دیگری با نام دیگری اما با اهداف و تاکتیک های داعش در ایران شود؟

اگر انسداد سیاسی و فشردن گلوی مطبوعات و سپردن عنان اختیار بدست صدا و سیما ادامه پیدا کند، خدمت به استراتژی امریکا که اکنون در شمایل داعش ظاهر شده نیست؟

همین چند اشاره کافی نیست تا تاکید شود:

باید ترکیب مجلس با حذف داعشی های شیعه از آن تغییر کند. باید تحریم ها لغو شود، باید بحران اقتصادی کنترل شود، باید با اختلاس و رانت خواری مبارزه و مقابله شود، باید با آن افکاری که امثال مصباح یزدی و مکارم شیرازی و کوچک ابدال های آنها در مجلس و در میان مداحان طرح می کنند مبارزه شود...

و البته مبارزه این نیست که آنها را سینه دیوار برای تیرباران بگذارند. بلکه مبارزه آنست که فضای سیاسی باز شود تا به آنها پاسخ داده شود و جلوی یکه تازی آنها گرفته شود. اختلاس و رانت خواری افشاء شود که این نیز جز در فضای باز سیاسی ممکن نیست. بنابراین، پیش از آمادگی جنگ با داعش و داعش ها، باید فکری به حال داخل خانه کرد و جبهه مقابله را در داخل و در یک آشتی ملی ایجاد کرد. و این درست خلاف آن سیاست داخلی است که هنوز از جنبش سبز بعنوان "فتنه" نام برده می شود، از حصر و زندان دفاع می شود و هنوز رهبر جمهوری اسلامی که دوران رهبری او زمینه ساز انواع انحراف های سیاسی و اقتصادی بوده حقیقت را نمی پذیرد و خاک به چشم مردم می پاشد. چنان که در آخرین دیدارش با اعضای هیات دولت، بمناسبت هفته دولت روز گذشته (چهارشنبه) پاشید و از قلع و قمع سیاسی به بهانه فتنه دفاع کرد. دفاعی که قطعا به سود داعش های داخلی است که تریبون های نماز جمعه را دراختیار دارند و در مجلس عربده می کشند و صدا و سیما زبان اهل بهشت را عربی اعلام می کند!

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  470   6 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت