راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگو با نماینده حزب دمکراتیک کردستان سوریه
کردستان سوریه
با 3 میلیون جمعیت
3 برابر لبنان است!

اومانیته دیمانش- ترجمه آذرنگ

 

 هفته نامه "اومانیته دیمانش" پیرامون آنچه در شهر کرد نشین "کوبانی" در خاک سوریه می گذرد، با "خالد عیسی" نماینده حزب دمکراتیک کردستان سوریه در فرانسه گفتگوئی کرده که ترجمه بخش هائی از آن را می خوانید:

سئوال: چگونه کردستان سوریه که امروز مورد تهاجم "دولت اسلامی" داعش و حمایت مالی نظامی ترکیه قرار دارد به استقلال رسید؟
خالد عیسی:هنگامی که تظاهرات در سوریه در ماه مارس 2011 آغاز شد دولت ترکیه شعار فضای باز در سوریه را به نفع متحد خود "اخوان المسلمین" آغاز کرد. کرد ها به نوبه خود و بخصوص کردهای حزب اتحاد دمکراتیک با سایر احزاب مخالف "کمیته ملی هماهنگی برای تغییرات دمکراتیک بنیادین" را تاسیس کردند. این ابتکار عملی بود در مقابل اهداف ترکیه و قطر در منطقه. کشورهائی که متحد اخوان المسلمین وعلاقمند به ظهور شورای ملی سوریه تحت سلطه اخوان المسلمین در منطقه کرد نشین سوریه بودند.
سئوال: آیا بر خلاف خواست ترکیه و قطر که مدافع مداخله نظامی در منطقه بودند، کمیته ملی هماهنگی برای تغییرات دمکراتیک مخالف دخالت نظامی نیروهای خارجی در منطقه کردستان سوریه بود؟
- بله! بعد از استقلال کردستان سوریه بویژه از ژوئیه سال 2012 زمانی که دولت مرکزی ضعیف شده بود ما نهادهای مستقل و موازی با دولت را برای اداره کردستان تاسیس کردیم. گروه های جهادگرای افراطی مسلح در حال مبارزه با ارتش سوریه بودند. کمیته همآهنگی در آن زمان بدنبال را ه حل دیگری جز جنگ برای حل بحران در سوریه بود. به نظر ما جنگ نمی توانست راه حل مثبتی نه برای سوریه نه برای مردم سوریه باشد. در 19 ژوئیه ما قدرت را در کوبانی بدست گرفتیم و بتدریج سراسر استان های کردنشین که در حدود 3 میلیون جمعیت و مساحتی معادل 3 برابر وسعت لبنان دارد را تصرف کردیم. دولت کردستان مستقل ابتدا مسئولیت نیازهای اولیه جمعیت کردستان را بر عهده گرفت. باز سازی نهاد های خدمات اجتماعی، کار، آموزش و پروش، قوه قضائی و اجرای عدالت اجتماعی و غیره ... و مهم تر از همه حفظ امنیت و صلح بین جوامع مختلف توسط واحد های حفاظت مردمی که امروز در مقابل داعش در جنگ می باشند.
- امروز چگونه وضع کوبانی را ارزیابی می کنید ؟
- وضع در کوبانی غم انگیز است. شهر به میدان جنگ تبدیل شده است. بخش بزرگی از جمعیت از کوبانی فرار کرده اند. ما برای مقابله با تانک های داعش از جامعه بین المللی در خواست سلاح های ضد تانک و سلاح های سنگین کرده ایم که تاکنون بی نتیجه بوده است. مبارزان ما قهرمانانه در مقابل داعش مقاومت می کنند. ما نیاز به سربازان خارجی در منطقه نداریم. دختران و پسران جوان کرد با تاکتیک های داعش آشنائی کامل دارند و تجربه و شجاعت کافی برای مقابله با داعش را هم دارند. ما سلاح های سنگین می خواهیم. مسئله اینست که ترکیه می خواهد کردستان سوریه را از کردها خالی کند و آن را در اختیار داعش قرار بدهد. ترکیه می خواهد خیالش از حکومت کردها در کوبانی خلاص شود. می خواهد در آنجا یک دولتی اسلامی را جایگزین کند.
سئوال: آیا شما ترکیه را متهم به حمایت از جهادگران افراطی در سوریه قبل از ظهور گروهی به نام "دولت اسلامی" می کنید؟
خالد عیسی: در ماه نوامبر سال 2012 ترکیه مرزهای خود را برای ورود گروه های جهادگرای متعصب به منطقه کردستان باز کرد. از زمان ورود گروه های تروریستی به سوریه جنگ هرگز متو قف نشده است. اما در گذشته تروریستها به سلاح های سنگین که امروز در اختیار دارند مجهز نبودند. هنگامی که ائتلاف نیروهای بین المللی برای مبارزه با داعش تشکیل شد، نور امیدی در دل کردها روشن شد، حملات نیروهای هوائی امریکا هم بسیار دیر آغاز شد و هم بی اثر است. همه روستاهای اطراف کوبانی در تصرف داعش برای پنهان کردن سلاح های سنگین این گروه است. مناطقی که بسادگی داعش می تواند سلاح های خود را مخفی کند. هر زمان که ما یکی از مخازن تسلیحاتی و یا توپخانه آنها را مورد حمله قرار میدهیم و نابود می کنیم، بلافاصله سلاح های مدرن تر جایگزین آنها میشود.
سئوال : سقوط احتمالی کوبانی چه پیامد های ژئو پلیتک را بهمراه دارد و چگونه میتوان برای جلو گیری از این فاجعه به آنکارا فشار آورد؟
- کردها در دو طرف مرز سوریه ــ ترکیه ساکن هستند و در نهایت ترکیه تصمیم دارد نیروهای مترقی و دمکراتیک کرد را از منطقه خارج کند و هواداران جهادگرا و متحدان خود را جایگزین کردها در منطقه کند. ترکیه از اعضای پیمان ناتوست. ترکیه نباید از این امتیاز به نفع خود بهره برداری کند، بلکه باید به تعهدات خود به عنوان یکی از اعضای این پیمان احترام بگذارد. اگر ترکیه اردو گاه تروریستهای داعش را انتخاب کند باید ا ز اتحاد اتلانتیک اخراج شود. 25 میلیون شهروند کرد در ترکیه ساکن می باشند و جنگ و جنایات را در کوبانی اشکارا مشاهده می کنند. طبیعی است که آنها در مقابل این جنایات بی تفاوت نمی مانند. این وضعیت نه تنها ثبات کشورهای منطقه را به خطر میاندازد، بلکه تهدیدی برای کشورهای جهان است. ما بشدت از نیروهای دمکراتیک و مردمی و احزاب سیاسی و بویژه نیروهای مترقی در فرانسه انتظار داریم در این مبارزه از ما حمایت کنند و همچنین از رسانه های گروهی می خواهیم که در مورد عواقب ناشی از ادامه جنگ در کوبانی به همه مردم جهان هشدار بدهند.
http://www.humanite.fr/khaled-issa-lotan-doit-faire-pression-sur-la-turquie-et-lobliger-choisir-son-camp-555011

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  477  بیست و چهارم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت