راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کردهای ترکیه

تروریست نیستند

داعش تروریست است

اومانیته دیمانش

ترجمه الف. آذرفریتاش

 

حزب کارگران کردستان هنوز هم در لیست سازمان های تروریستی است. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می خواهند پا را از اشتباهات ایالات متحده فراتر بگذارند و رکورد اشتباهات ایالات متحده را پشت سر بگذارند. در گذشته "نلسون ماندلا" و کنگره ملی افریقا تا سال 2008 درلیست سیاه سازمان اطلاعات ایالات متحده بود . تقریبا 17 سال پس از لغو آپارتاید در افریقای جنوبی.

زمان آن فرا رسیده است که فرانسه بطور یک جانبه با بازگشائی  بحث و گفتگو در سطح اروپا در باره شناسائی و مواضع کنونی حزب کارگران کردستان تلاش کند. مجمع عمومی پارلمانی شورای اروپا همانطور که همه میدانند در 23 اوریل 2013 با رای اکثریت نمایندگان - "150" رای- تصویب کرد که باید پ ک ک از لیست سازمان های تروریستی حذف شود . زیرا ادامه این وضع امری ناموجه و حتی ظالمانه است.

اکنون با در نظر گرفتن نقشی که این حزب در مبارزه برعلیه داعش و تروریسم برعهده دارد و مواضع این حزب اکنون کاملا برای همگان آشناست.  چرا این حزب هنوز باید در لیست سیاه قرار داشته باشد ؟

در سال 2002 وقتی "پ .ک .ک" آتش بس یک جانبه را با وجود سرکوب شدید ارتش ترکیه به مدت سه سال متحمل شد، قدرت حاکم بر ترکیه از متحدان خود در ناتو خواست که این حزب در لیست تروریستی قرار گرفته و جنایتکار به حساب آید. ایالات متحده بلافاصله و سپس اتحادیه اروپا این حزب را در لیست سازمان های تروریستی قرار دادند. این مسئله عواقب غم انگیزی را برای هزاران کرُد به بار آورد. نه تنها  در ترکیه قدرت با احساس مشروعیت کردها را سرکوب کرد ، بلکه همچنین در چندین کشور اتحادیه اروپا که بسیاری از شبه نظامیان کرد و یا هواداران "پ ک ک" بطور جدی از حقوق خود محروم بودند، بدون محاکمه زندانی و تبعید شدند. انجمن وکلای برجسته اروپا بدرستی اعلام کرد "لیست تروریستی موجب کاهش فعالیت تروریست ها نمی شود ".

عبدالله اوجالان  به مدت 15 سال  به جرم رهبری تروریست ها در زندان است. وی  6 بار بطور یکجانبه اعلام آتش بس کرد اما این سیاست هیچ تائیری در استراتژی فوق العاده سرکوبگران علیه جنبش کردستان ترکیه نداشته است". علاوه بر این "پ ک ک" هدف خود را برای ایحاد یک دولت مستقل کرُد رها کرد و از برقراری یک دولت "دموکراتیک" در ترکیه دفاع کرد. باید افزود که بعد از حملات وحشیانه داعش ما شاهد مقاومت قهرمانه مبارزان پ ک ک و سازمان های مربوط به آن در کوه های "سنجار" در عراق برای نجات 200 هزار نفر از کردهای یزیدی رها شده در منطقه و سپس در کوبانی و در سوریه بودیم و هستیم. پ ک ک  تنها سد انسانی بر علیه یورش وحشیانه داعش و دیگر گروه های تروریستی است. در واقع  باید در جستجوی حامیان تروریست های واقعی در آنکارا بود و نه در حزب کارگران کردستان. دولت ترکیه داعش را بر پ ک ک ترجیح میدهد. دولت ترکیه  به داعش اجازه داد که از خاک ترکیه برای حمله به مقاومت مبارزان کُرد در کوبانی و در کشور همسایه "سوریه" استفاده کنند. در نهایت پ ک ک در فهرست تروریست قرار داد و این مسئله مانعی جدی در "روند صلح" است. در گیری پنهان میان اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر کردهای این کشور باید پایان یابد.

 

. http://www.humanite.fr/francis-wurtz-il-faut-retirer-le-pkk-de-la-liste-noire-560852

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  485   207 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت