راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده

 

 

 

منیژه از اصفهان- پسرک با تعجب نگاهم میکند. صورت خیس ام را دست می کشه؟ می پرسه چه شده؟ کسی طوریش شده؟ تو چی می خونی که اینطوری میشی؟. گریه نکن .
و من خطاب به آقای خدائی می خواهم بگویم: چه خوبه که شما هستید. بگذارید گوشه ای از تاریخ را هم ما نوشته باشیم. آنجا که باید از بهترین فرزندان ایران گفت. دردهایم زنده می شود. درد هایمان.
برادر یکی از رفقایم که از قربانیان سال 67 بود، همان سالها ی بعد از کشتارها گفت: راستی تاریخ نامی از این رفقا خواهد برد؟ چه کسی خواهد نوشت که با بچه های ما در گوشه زندان ها چه کردند؟ آیندگان آیا نامی از آنان خواهند برد؟ به فرزندان این قربانیان چه کسی خواهد گفت با پدر و مادرهای شما چه کردند؟ و یا دفن تاریخ خواهند شد؟
این بار که دیدمش میگویم. غصه نخور رفیق عزیزم. رفیقی هست که می نویسد...
 
 

راه توده: متن زیبا و دردانگیزی را که نوشته بودید پیش از انتشار در اختیار آقای خدائی گذاشتیم و ایشان خواهش کردند این متن را همراه با تشکر در صفحه پیام ها منتشر کنیم.

 

تاج فر- سوسیالیسم موجود در اتحاد شوروی سابق قابل دفاع نیست. دمکراسی جهت طبقه کار گر مثل هوا ضروریست. دیوار برلین شاهد مدعاست.

 

راه توده: دوست عزیز، این که اتحاد شوروی اشتباهاتی داشت شک نیست که اگر نداشت که آن فاجعه پیش نمی آمد. اما این که دمکراسی برای کارگران خوب است ممکن است بفرمائید در کدام کشور دنیای سرمایه داری این دمکراسی را به کارگران داده اند؟ ضمنا دیوار برلین چه اتباطی به سوسیالیسم دارد؟ کوبا هم سوسیالیستی است، چین هم نظامش سوسیالیستی است، در امریکا لاتین هم 6 کشور در همین جهت گام بر میدارند. بهتر نیست کمی مطالعه کنید و ببینید چرا دیوار برلین کشیده شد؟ دیوار اشتباه بود، اما نباید دانست چرا این دیوار را کشیدند؟ نروید دنبال دلیلی که رسانه های غربی در طول جنگ سرد تبلیغ کردند و هنوز هم دست بردار نیستند، بروید دنبال واقعیات! به همین حوادث کنونی اوکرائین دقت کنید و آن را پیگیری کنید و ببینید چگونه دولت مرکزی نمی خواهد انتخاب دمکراتیک مردم شرق این کشور را بپذیرد و علیه آن توطئه می کند. حرف های کلیشه ای رسانه های غربی را تکرار نکنید. بقول اخوان :

فریبت می دهد

بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست

 حریفا!

گوش سرماه برده است این

 یادگار سیلی سرد زمستان است

----------------

 

امیراعظم با سلام. یک سئوال. آیا ارتباط با شما از این طریق امن میباشد؟

 

راه توده: دوست گرامی، ما موردی را به یاد نداریم که از این طریق دچار گرفتاری شده باشد. ضمنا شما چه ارتباط ویژه ای می خواهید داشته باشید که دنبال امنیت آن می گردید؟ از همین طریق که این پیام را فرستاده اید جواب ما را بدهید لطفا.

 

----------------

بهنام- پیام خوانندگان- برادر احمد خاتمی بوده

 

راه توده- دوست گرامی بهنام. ما از این جمله شما هیچ چیز نفهمیدیم. رمز نویسی کرده اید؟ و یا کوتاه نویسی؟ آن هم در حدی که چیزی نمی توان از آن فهمید. نوشتن دو جمله که مفهوم باشد خیلی سخت است؟

----------------

 

رضا کاظمی- با سلام و احترام

 

چندین سال است که اغلب وبسایت ها برای سهولت کار دنبال کنندگان در پیگیری مطالب وبسایتشان از امکانی بهره می جویند به نام فیدخوان یا  RSS مخفف  Rich Site Summary))

برایم بسیار شگفت آور است که وبسایت شما از این امکان بی بهره است و دنبال کنندگان فراوانش در ایران ناچارند حتما و با استفاده از فیلترشکن، از مطالب وبسایت (خواه در وبسایت یا فیسبوک) آگاه شوند. در حالی که می توان خیلی ساده تر از اینها امکان دنبال کردن مطالب وبسایت را برایشان مهیا ساخت.

بنده سواد فنی کافی در این باره ندارم اما از همین طریق (فیدخوان یا RSS) مطالب بسیاری از سایت ها و وبلاگ های فیلتر شده را به راحتی و بدون نیاز به فیلترشکن دنبال می کنم. پیشنهاد می کنم در این باره با اهل فن ( مثلا طراح وبسایت یا بخش فنی پشتیبانی وبسایت) مشورت کنید و این امکان ساده را از ما دریغ نفرمایید.... یقین دارم بر شمار دعاگویانتان افزوده خواهد شد.

در پایان بد نیست حال که عدو سبب خیر شده و نسل جوان اینجا به شیوه ای سلبی به بازخوانی تاریخ انقلاب 57 فراخوانده شده، از این فرصت استفاده کنم و یکی از واکنش های درخور توجه به مطالبی را که به صورت انبوه علیه حزب توده تکثیر می شود، در معرض دیدتان قرار دهم (و طبیعتا با این پیش فرض که پیشتر از آن آگاه نبوده باشید!). این مطلب نوشته آرمان امیری صاحب وبلاگ فیلتر شده «مجمع دیوانگان» است که از داخل ایران می نویسد. عنوان این پست وبلاگش چنین است:

«اصلاح ‌طلبی را با اخلاق ترویج می‌ کنند نه با چماق!» در این آدرس:

http://divanesara2.blogspot.com/2015/05/blog-post_20.html

پایدار باشید

 

راه توده: دوست گرامی. با سلام متقابل.  این راهنمائی شما را با یکی از همکاران فنی درمیان میگذاریم که اگر وقت داشته باشد حتما برای آن فکری خواهد کرد. شک نداریم که این صفحه پیام ها را هم خواهد خواند و درباره پیام شما ما را راهنمائی خواهد کرد. در باره این که در داخل کشور نسل جوان بدنبال بازخوانی تاریخ انقلاب است بسیار خوشحالیم و چه خوب کردید که ما را درجریان گذاشتید. در باره آن سایت که معرفی کردید هم نگران نباشید، از این پرت و پلاها سالهاست می نویسند. کافی است کسی خود برای جستجو در تاریخ همت کند تا به حقیقت برسد.

----------------

بابک-  نام قبلی جناب آقای خدائی خلیل ملکی نبوده؟ واقعا شرم آوره است اگر خود را توده ایی خطاب کند. بس است دیگر. حیا هم خوب چیزی است. از ایران به خون نشسته نه از برلین و....

 

راه توده: آقای بابک به خون نشسته. اولا کمی آنطرف تر بنشینید که روی خون ننشسته باشید. دوم ، همین ادبیات و مقایسه آن با ادبیاتی که آقای خدائی در یادمانده های خود درباره همگان و بویژه توده ایها به کار میبرد خود باندازه کافی گویای بازشناسی سره از ناسره است. سوم. به جای این حرف های بچگانه و این تصور که اگر کسی در ایران است خیلی میداند و اگر خارج از کشور است باندازه او نمی داند و نمی فهمد، 10 – 15 خط بنویسید که درباره اوضاع بغرنج مملکت چگونه فکر می کنید تا معلوم شود چند مرده حلاجید. آن دوران خارج و داخل گذشته. امروز اینترنت خارج و داخل را به هم وصل کرده و ضمنا مهم اینست که شما چگونه حوادث را می بینید و اساسا می بینید؟ نه این که داخل هستید یا خارج.

چهارم. لطفا در اولین فرصت یک مقاله ای در باره خلیل ملکی مرقوم فرموده و ارسال بفرمائید تا منتشر کنیم تا معلوم شود اطلاعات شما در باره ملکی چقدر است. از این شماره راه توده تا شماره بعدی هم وقت مطالعه دارید. اگر صادق باشید، هر آنچه را اکنون میدانید بنویسید و به کتاب و جزوه دیگران مراجعه نکنید. حداقل برای آگاهی از میزان اطلاعات و آگاهی خودتان مفید است. البته خوانندگان راه توده هم متوجه می شوند که سواد و دانش سیاسی امثال شما چقدر است. امیدواریم شعار ننویسید، بلکه مقاله با ادبیاتی متفاوت با پیام بالا بنویسید.

----------------

 

حسین معاونیان- باسلام وخسته نباشید. دریادمانده ها آدرس منزل دختر رفیق مریم فیروزحوالی خیابان نصرت نزدیک میدان فردوسی آمده که درواقع میدان انقلاب درست است. باسپاس وارادت.

 

راه توده: نه دوست عزیز آقای معاونیان. خانه افسانه، دختر خانم مریم فیروز تا آنجا که ما هم میدانیم همان محلی است که آقای خدائی به آن اشاره کرده است و کیانوری و مریم فیروز هم شب یورش اول در همین خانه دستگیر شدند.

----------------

علی محمدی- دوستان سلام !

من بر خلاف نظر شما جمهوری اسلامی ایران را در جهت تعمیق اصلاحات در کشور می بینم. آقای خامنه ای هم با آن مسیر همراهی خواهد کرد. لطفا این پیش بینی و نام مرا بخاطر بسپارید.

با تشکر

راه توده: دوست گرامی علی محمدی. امیدواریم پیش بینی شما درست از آب در آید، اما اجازه بدهید براساس واقعیات موجود اوضاع را تحلیل کنیم. بحث بر سر اصلاحات نیست که خود مبحث جداگانه ایست، بلکه بحث بر سر نقش آقای خامنه ای است که ما با نظر شما بموجب دلائل و نشانه ها نمی توانیم موافق باشیم. البته این بدان معنا نیست که ایشان و یا هر کس دیگری بتواند تا ابد در برابر خواست مردم بایستد.، که اگر بایستد با سیل جنبش می رود. سیاست کنونی ما ضمن انتقاد، تائید حرف و عمل درست است. چه از جانب ایشان و چه از جانب دیگران. ما هرگز طرفدار نفی کورکورانه و یکسویه نبوده و نیستیم.

----------------

 

15.08.15

رضا میوه چی-  با سلام

میخواستم برای آشنایی با مارکسیسم شروع به مطالعه نمایم. لطفا در این خصوص منابعی را به من معرفی کنید

با تشکر

راه توده: دوست گرامی آقای میوه چی. از روی آرشیو راه توده، شروع کنید به مطالعه دو کتاب ماتریالیسم دیالکتیک و ماتریالیسم تاریخی که نویسنده آنها زنده یاد امیر نیک آئین است که در قتل عام 67 در اوین به دار آویخته شد. در گام بعدی شروع کنید به مطالعه "جنبش های اجتماعی" نوشته احسان طبری که آن هم در آرشیو راه توده هست. از مطالعه تاریخ جنبش کارگری ایران نوشته عبدالصمد کامبخش هم غافل نمانید که آن هم در آرشیو راه هست. شما در ستون اول دست چپ صفحه اول راه توده کلمه جستجو را می بینید. روی آن با ماوس کلیک کنید. یک جدول باز می شود. این نامه ها را در بخش جستجوی در این جدول بنویسید تا در مقابل شما ظاهر شوند. موفق باشید.

----------------

 

Ali-

hilroy.page@yahoo.com

question

salam

mibakhshid man fonte farsi nadaram, chand ta soal:

1- aya shoma midonid tasmimate etekhaz shodeh dar confrance guadelope chi bodeh?

2- chera hezbe toodeh ba enghelabi hamrahi kardeh keh bakhshi az kamarbande sabez baraye mahar komonism boodeh?

merci

 

راه توده: دوست گرامی علی! هیچ آدم عاقلی روی آب خشت نمی گذارد. شما ابتدا تحت تاثیر حرف های امریکائی ها و انگلیسی ها یک انقلاب را خلاصه کرده اید در کنفرانس گوادلپ و بعد رفته اید بالا. بجای خواندن آن همه مطلب که در باره این کنفرانس نوشته شده و روی اینترنت به وفور یافت می شود، توصیه می کنیم به خود زحمت داده و حداقل صفحات اول روزنامه های ایران از سال 1355 تا آغاز سال 1358 را مطالعه کنید. حتی نخوانید بلکه عنوان های آنها را ببینید.

----------------

دیپلماسی؛ بهتر از جنگ

سازمان “گلوبال زیرو” که به جنبش‌های مردمی در مخالفت با گسترش سلاح‌های اتمی‌ کمک می‌کند یک ویدیو کوتاه ولی‌ جالب در حمایت توافق هسته ای‌ دولت آمریکا و ایران ساخته. این ویدیو

که همچنین با کمک هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون آمریکا ساخته شده مردم آمریکا را تشویق میکنند تا صدای خود را مبنی بر حمایت توافق هسته ای‌ به گوش کنگره آمریکا برسانند.

 

برای دیدن این ویدیو اینجا کلیک کنید

https://www.youtube.com/watch?v=Nw9eV6K_yHg&feature=youtu.be

 

Nonviolence International

 

http://action.nonviolenceinternational.net/

 

راه توده: ما عین پیام دریافتی را که متاسفانه بدون نام هم ارسال شده منتشر کردیم.

-------------------------------------------------------------------------------

 

آرمان- پرتوي در مصاحبه اخير خود با فارس ميگويد:

 

«در یکی از این جلسات، دادستان برگشت و به من گفت فلانی! آقای جوانشیر آمده بود پیش ما و می‌گفت خسرو که از خود شماست. بعداً، جوانشیر ادعا کرده بود که بعد از رفتن پرتویی، ریختند و ما را دستگیر کردند و این نشان می‌دهد که او (یعنی من) با اطلاعات همکاری داشته است. این‌ها را من اولین بار سال ۶۳ از زبان دادستان شنیدم.»

 

وي در ادامه و با اشاره مصاحبه همسر زنده ياد جوانشير ميگويد كه " اعتقاد خود جوانشير اين بود ... و به دادستان هم گفته بود ... و اين روايت را همه در زندان شنيده بودند".

 

پس آنچه همه در زندان شنيده بودند " همكاري پرتوي با اطلاعات است".

 

نامه مردم در مطلبي تحت عنوان " دور تازه جنگ رواني- تبليغاتي...." به ارزيابي مصاحبه پرتوي با فارس نيوز ميپردازد و به نوشته نامه مردم" «نکته جالب دیگر در حرف‌های پرتوی این است که او بر خلاف برخی دیگر از آزاد‌‌شدگان اخیر، که مدعی شدند چنین صحبت‌هایی را در زندان نشنیده‌اند، به‌ روشنی تایید می‌کند که این روایت را در زندان همه شنیده بودند».

 

شكي نيست كه منظور از برخي آزاد شدگان اخير " محمد علي عمويي" است! و نامه مردم با " وارونه جلوه دادن صورت مسئله " قصد ماهيگيري در آب گل آلود دارد. و تلاش ميكند خبر را به گونه اي جلوه دهد كه گويا " عمويي همكاري پرتوي با دستگاه امنيتي در زندان را نفي ميكند "!

 

اما "آزاد شدگان اخير" درباره پرتوي چه ميگويند؟

محمد علي عمويي در مصاحبه با نشريه شهروند كانادا در سال ١٣٧٨ ميگويد:

" اما [پرتوي] از لحظه بازداشت به بعد يعني شب ششم ارديبهشت سال 1362 صد درصد تسليم آنها بود و تن به همه گونه همكاري با آنها داد. اين همكاري شامل تمام مراحل دستگيري، بازجويي و "دادگاه" ها ميشد.

آقاي پرتوي پس از دستگيري بدون ترديد همچون يك مامور دستگاه عمل كرده است. آنچه از نظر من مورد شك و قبل از صدور حكم نهايي مستحق تحقيق و بررسي است، رابطه او با دستگاه قبل از ضربه به حزب است".

نورالدين كيانوري در نامه منتشره در راه توده مينويسد كه " درباره احتمال خیانت او [ پرتوي] حتی دو نظر وجود داشت. برخی از رفقا می‌گفتند که او پس از این‌که از سال ‏‏1360 در ارتباط با تحویل یک فرد از بازماندگان نیروهاي ضد انقلاب مدتی بازداشت شد، تسلیم مقامات ‏جمهوری اسلامی شده، و دیگران می‌گفتند که او پس از گرفتاری دسته اول و آگاه شدن از اعترافات ‏رفقا زیر شکنجه، از آن‌جا که می‌دانسته است که با مسئولیتی که داشته به احتمال زیاد بیش از ‏دیگران مورد فشار قرار خواهد گرفت، حاضر به همکاری با مقامات جمهوری اسلامی شده است." ‏

بسياري از زندانيان ازاد شده از زندان و هم چنين همسران افراد دستگير شده از سازمان غير علني حزب هم به خيانت و همكاري پرتوي با دستگاه هاي امنيتي اشاره كرده اند. پس در ميان زندانيان " بحث بر سر خيانت ويا عدم خيانت پر توي نبوده است" بلكه " در مورد زمان همكاري وي بوده است": پيش از دستگيري در ٧ ارديبهشت و يا پس از دستگيري.

گفتار پاياني محمد علي عمويي در مصاحبه با شهروند كانادا چنين است:

" آقاي پرتوي يقينا مسئوليت سنگيني بر دوش دارد و تاريخ نشان خواهد داد كه او كي و كجا به پاسخگويي مينشيند. اما اينكه به طور قاطع بخواهيم او را محكوم كنيم و بگوييم كه او سازمان مخفي را به دستگاه لو داد، موافق نيستم.

البته قرائني از قبل از حمله به حزب وجود دارد كه اين قرائن ذهن انسان را معطوف ميكند به اينكه پرتوي يك معاملاتي با آقايان داشته است. اما حكم نميتوان صادر كرد".

نگاه كنيد به مراجع:

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2012/04sept/4/partovi.html

 

http://news.gooya.com/politics/archives/009118.php

 

 

راه توده: ما پاسخی برای نامه و تفسیر بالا نداریم و خوانندگان خود قضاوت خواهند کرد. بویژه که نویسنده پیام لینک های استنادهای خود را نیز قید کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  517   29 مرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت