راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قرارداد موقت

شمشیر داموگلس

بالای سرکارگران

روزبه دادخواه

 

حالا که نزدیک روز جهانی کارگر هستیم، بد نیست با اطلاعات مستقیمی که از کارگران دارم آشنا شوید. این اطلاعات کاملا نشان میدهد که بسیج و سپاه با راه انداختن بسیج کارگری از یکطرف و تصاحب و مدیریت کارخانه هائی که خصوصی سازی و در واقع سپاهی سازی شده از طرف دیگر می روند.

من در باره یک مجموعه کارگری برایتان می نویسم که کارگران ساده آن 750 هزار تا سقف 2 میلیون تومان حقوق می گیرند. كارگرها تقریبا همگی از مهاجرین روستاها به اطراف تهران اند و به همین دلیل برای آنها خوابگاه درست کرده اند زیرا مسکن دیگری برای اسکان ندارند. چیزی شبیه اردوگاه. اما نكته بسیار جالب در این میان اطلاع همه آنها از قوانين كار و مزايايی است كه شامل حالشان می شود از بيمه تا سنوات کار. تقریبا همه آنها دوره دبیرستان را هم تمام کرده اند و با آگاهی از قوانین و مقرراتی که شامل حالشان می شود حق و حقوقشان را مطالبه می كنند. راه چاره موقتی که کارفرماها فعلا به آن چسبیده اند تا از زیر بار این مطالبات شانه خالی کنند و کارگران را از بیکاری بترسانند بستن قراردادهای موقت و کوتاه مدت است که به كارفرماها اجازه اخراج آنها را ميدهد.

در این واحد کارگرها بیمه شده اند. ميدانيد كه بيمه كارگرها ٣٠٪ حقوقشان است كه معمولا ليست إعلامی به بيمه همان حداقل حقوق است كه بيمه ای معادل ٢٠٠ هزار تومان را بايد پرداخت كرد كه ٧٪ آنهم با كارگران است. حق بیمه ای که کارگرها باید پرداخت کنند همیشه موضوع بحث و اعتراض است و به همین دلیل هم بخشی از كارگرها حاضرند نیمی از حق بيمه را خودشان بگيرند و بيمه نشوند كه اين خود به بحثی منفی در میان خود کارگران هم شده است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 501  -  سوم اردیبهشت 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت