راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه

زیر بغل دولت

چپگرای یونان

را می گیرد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

شبح کمک مالی روسیه به یونان بر فراز سر همه مقامات بروکسل پرواز می کند. دولت یونان تا به امروز توانسته همه تعهدات خود را در برابر اروپا به انجام رساند و آغاز گفتگوی دیپلماتیک با روسیه چشم اندازهای نوینی را در برابر اتن گشوده است.

با وجود آنکه جغدهای لیبرال بروکسل هر روز خبر از ورشکستگی یونان می دهند، این کشور توانسته وجهه خود را حفظ کند. یونان قسط 459 میلیارد یورویی خود را به صندوق پول پرداخت کرد.

پس از پیروزی سیریزا در یونان، این کشور بطور مداوم تحت فشار نیروهای واپسگرا در بروکسل قرار گرفته که امید شکست چپ رادیکال این کشور را در سر می پرورانند. منابع مالی اتن اسیب دیده و آینده کشور به پرداخت مبلغ 7.2 میلیارد یورو وابسته شده که بستانکاران بین‌المللی این کشور (اتحادیه اروپا و صندوق پول) پرداخت آن را به اجرای برنامه های ریاضتی مورد نظر خود وابسته کرده اند. اما سفر الکسی تسیپراس نخست وزیر یونان به مسکو به یونان اعتباری تازه بخشیده است. 

البته هم مقامات یونان و هم روسیه می کوشند وحشت اروپا را از نزدیکی این دو کشور کاهش دهند. به گفته الکسی تسیپراس : "هدف از دیدار از روسیه آن است که ما بتوانیم آغازی نو در مناسبات دو کشور در دستیابی به صلح و امنیت در اروپا داشته باشیم."

ولادیمیر پوتین نیز تاکید کرد "یونان از ما درخواست کمک مالی نکرده است. اصلا موضوع کمک در میان نیست بلکه همکاریست از جمله در عرصه مالی در پیوند با طرح های مشخص."

جمله پوتین مبهم ولی به اندازه کافی گویا بود که موقعیت جدید دولت یونان را نشان دهد. اروپایی ها اکنون می دانند که اتن از این پس کمتر از آن منزوی است که در گذشته بود و هیچ چیز ناگوارتر برای اروپا نیست که آتن بتواند از سهم 7.2 میلیارد یوریی کمکی که اروپا قرار است در اختیار آن کشور قرار دهد بی نیاز شود

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 501  -  سوم اردیبهشت 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت