راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هزینه عظیم مالی

دولت "داعش"

چگونه تامین میشود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

اکنون دیگر بر کمتر کسی پوشیده است که "داعش" با غارت نفت سوریه و عراق و انتقال آن از طریق بنادر ترکیه به نفتکش های شرکت های بین المللی نفتی هزینه ارتش 120 هزار نفره خود را تامین می کند و بخش وسیعی از خاک عراق و سوریه را در تصرف خود دارد. تازه ترین گزارش هائی که با نگرانی بسیار از سوی برخی رسانه های غربی منتشر شده حکایت از تلاش داعش برای تولید سلاح شیمیائی است که اگر بدان نیز دست یابد فاجعه ای بشری ایجاد خواهد شد. حداقل 7 هزار نیروی سازمان یافته در صفوف داعش از کشورهای منطقه قفقاز اند، کارآزموده ترین نظامی های ارتش صدام حسین و نظامیانی از کشورهای چچن و داغستان و کشورهای قفقاز با دریافت حقوق های گزاف در صفوف داعش خدمت می کنند. این تنها بخشی از ماجرائی است که حالا با سرنگون شدن هواپیمای جنگنده روسیه توسط بمب افکن های اف 16 ترکیه و تیره شدن روابط سیاسی ترکیه و روسیه برای همگان آشکار شده است.

با این مقدمه، ترجمه مقاله اومانیته با عنوان "چگونه داعش سرزمینی با 10 میلیون جمعیت و ارتشی مسلح و سازمان یافته را اداره می کند؟" درباره منابع مالی داعش را شروع می کنم:

 

اومانیته می نویسد:

داعش هزاران کیلومتر مربع از خاک سوریه و عراق با جمعیتی در حدود ده میلیون نفر در اشغال دارد. آنها برای چرخش ماشین اداری، ارتش سرکوبکر و خدمات عمومی در خدمت اهداف خود "ایجاد یک  دولت اسلامی" چه منابعی را دراختیار دارند؟

متخصصین اطلاعاتی و کارشناسان معتقدند که دولت اسلامی در حدود 3 میلیون دلار هزینه‌ روزانه دارد. آنها الگوی حکمرانی دولت عربستان سعودی را به عنوان یک مدل در نظر گرفته اند و باید دستمزدهای ماهانه ای بین 400 تا 600 میلیون دلار به دهها هزار افراد نظامی خود پرداخت کنند. این رقم جدا از هزینه خرید و تامین سلاح و امور اطلاعاتی است. آنها به خانواده کسانی که در صفوف آنها می جنگند و کشته می شوند حقوق بازنشستگی می دهند. بنا به آمار مؤسسه اطلاعات واشنگتن، شمار این خانواده ها بالغ بر 10هزار نفر می شود. تامین مهمات و خرید قطعات یدکی وسایل نقلیه ارتش و پرداخت حقوق کارمندان دولت و پلیس و قوه قضائیه نیازمند پول است و آنها این پول را بدست می آورند. از کجا؟ این سئوال اصلی است.

داعش باید در وهله اول سازمان عظیم اداری خود را در شهرستانها و روستاها مدیریت کند. هزینه های مالی مدرسه‌ها و خدمات بهداشتی که درمان مجروحان را برعهده دارند و واردات دارو و تجهیزات پزشکی و استفاده سرویس های اطلاعاتی و تبلیغاتی همگی نیازمند هزینه است. ابزارهای کامپیوتری برای رسانه های جهادی نیز هزینه سنگینی  دارد.

بودجه عملیاتی داعش بیش از 2 میلیارد دلار بر آورد می‌ شود. از نظر مدیریت مالی داعش مانند پادشاهان و خلفای خلیج فارس و برخی از دیکتاتورهای عرب و یا کشورهای جهان سوم در هزینه اسراف نمیکند. تقریباً یک مدل ارتدکسی و ریاضت مالی را دنبال میکند. مواد غذایی محدود است و لباس برای خانواده ها سهمیه بندی شده است. تمام وسایل سرگرمی که از نظر قانون اسلامی ( از جمله تلویزیون، رادیو، بازهای ویدئویی و سرگرمی های دیگر …) بنام شریعت ممنوع است و استفاده از آنها مجازات دارد.

اکنون ببینیم منابع مالی داعش به رهبری خلیفه البغدادی چگونه تأمین می‌شود.

داعش بنا بر آمار سرویس اطلاعاتی ایالات متحده با بدست گرفتن کنترل شمال عراق 15 در صد از تولید ناخالص ملی کشور عراق را در اختیار دارد که 35 میلیارد دلار می شود. در‌آمد های نفتی 80 در صد هزینه داعش را تامین می کند.

حمل و نقل و بازاریابی طلای سیاه سوریه و عراق که روزانه 4 هزار بشکه نفت است و فروش آن زیر 50 در صد قیمت جهانی درآمدی معادل 1.2 تا 1.5 میلیون دلار در روز برای داعش به همراه می آورد. این نفت از طریق ترکیه به بندر جیحان ترکیه رسیده و از آنجا به بازار های بین‌المللی عرضه می‌شود.

بنا به گفته  "پیر تر زیان" متخصص استراتژی نفت، این معاملات نفتی توسط دولت ترکیه برای یک هدف سیاسی، یعنی تضعیف سوریه تنظیم و به اجرا گذاشته شده است. با توجه به گفته سفیر اتحادیه اروپا در عراق (جانا هی پاشیکوا) حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا این نفت ارزان و غارت شده که تأمین کننده مالی داعش است را می خرند.

علاوه بر نفت، پس از تصرف بخشی از خاک عراق و غارت دهها بانک و مؤسسه مالی در دهها شهر  یک میلیارد دلار در اختیار داعش قرار گرفت.

منابع مالی دیگر داعش اهداء سخاوتمندانه دلارهای نفتی برخی کشورهای خلیج فارس است که از این طریق حقوق جهادگرایان (ارتش فتح) تامین می‌شود و همچنین ارسال سلاح های مدرن و کمک مالی از طرف عربستان سعودی و قطر.

تحمیل مالیات به مردمی که داعش سرزمین آنها را تصرف کرده، قاچاق آثار باستانی، آدم ربایی و باج گیری را نیز به منابع تامین هزینه های داعش اضافه باید کرد.

داعش از خط لوله انتقال نفت به ترکیه و حمل و نقل های تجاری نیز مشمول مالیاتی معادل ده تا 5 درصد است. هر نوع تجارتی از منطقه وسیعی که داعش در اختیار دارد به خارج از این منطقه و یا ورود به این منطقه مشمول مالیات می شود که از این طریق نیز  در آمدی معادل یک میلیارد دلار بدست می آید. اخاذی از غیر مسلمانان- از جمله مسیحیان که باید مسلمان شوند- و کاهش حقوق کارمندان دولت به 50 درصد را نیز به سیستم درآمد زائی داعش باید اضافه کرد.

معما اینست که این پول های هنگفت چگونه دست به دست و حمل و نقل می‌شود؟

طبیعی است که این پولها با چمدان های مملو از دلار آمریکا و ریال سعودی و لیره ترکیه و یوروی اروپائی جابجا نمی‌شود. در اجلاس "جی ــ 20" که در آن ولادیمیر پوتین گزارش جامعی از موقعیت داعش و حامیان منطقه ای و اروپائی او ارائه کرد، نمایندگان اتحادیه اروپا نیز ناچار شدند اشاره کوتاهی به مسئله " ضرورت مهار تروریسم مالی " بکنند. اما همه میدانند که تشکیلات وسیع البغدادی هنوز هم از  منابع مالی هنگفتی برای تأمین هزینه عملیات نظامی خود بر خوردار است.

 

http://www.humanite.fr/dou-viennent-les-milliards-de-dollars-de-l-etat-islamique-589873

   .     .    .   .

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  531   12 آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت