راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش جهادگران

پس از سوریه

به کجا خواهد رفت؟

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

 

گرچه حملات هوائی به داعش در خاورنزدیک نتیجه بخش است، اما تسخیر دوباره مناطقی که به تصرف داعش در آمده اند به کندی پیش می رود. داعش در سال 2015 فقط 14 در صد از مناطق متصرفی خود را از دست داد. با وجود این حتی اگر داعش هم بزانو درآید 15 گروه سلفی دیگر فقط منتظر فرصت هستند تا جای خالی داعش را بگیرند. هدف آنها و داعش یکی است و آن عبارتست از ایجاد دولتی بر مبنای اصولی از شریعت اسلامی که به آن اعتقاد دارند. این حاصل مطالعاتی است که پژوهشگران «مرکز تحقیقات مذهبی و ژئوپلیتیک بریتانیا » به آن رسیده و حاصل آن را چند روز پیش در رساله ای تحت عنوان «هنگامی که قلعه سقوط کند» منتشر کردند.

این اتاق فکر بخشی از » بنیاد مذهبی توی بلر» نخست وزیر اسبق انگلستان است.

(نخست وزیری که نقش مهمی در تهاجم به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین و فاجعه عراق داشت و خود اخیرا گفت که فکر آینده بعد از صدام را نکرده و از این بابت یک عذر خواهی به مردم بدهکار است!)

اتاق فکر مذکور اعلام کرده که طی ماههای گذشته به تحقیق اساسی در باره نیروهای رادیکال مذهبی در سوریه پرداخته است. حاصل این تحقیقات هشدار دهنده است:

در مجموع 96 هزار جهادگرا با دولت لائیک پرزیدنت اسد در جنگ هستند. فقط یک سوم از این جهادگرایان در خدمت داعش هستند. اکثریت بزرگتری از آنها به سازمانهای دیگری چون النصرت – شعبه القاعده در سوریه- ، جیش الاسلام و احرار شام پیوسته اند. گروه «احرار شام» اجازه داشت در جلسه مخالفان «ملایم» دولت سوریه که اخیرا در عربستان تشکیل شد حضور یابد. گرچه نماینده این گروه پس از چانه زنی های فراوان بالاخره بیانیه مشترک را امضاء کرد ولی بر اساس گزارش رسانه های گوناگون عربی، افراد دیگر همین گروه بلافاصله نماینده خود را بدلیل امضاء بیانیه خلع کردند.

» مرکز مطالعات مذهبی و ژئو پلیتیک بریتانیا» در پژوهش خود به این نتیجه می رسد که «پیروزی نظامی بر داعش به معنای پایان جهاد جهانی نیست. ما قادر به بمباران ایده ئولوژی نیستیم». حتی اگر داعش از خاورنزیک رانده شود نیز به هیچ وجه به معنای آن نیست که خطر تروریسم در اروپا برطرف شده است. پژوهش مذکور هشدار می دهد «این که غرب توجه خود را بر داعش متمرکز سازد یک خطای راهبردی است». » اگر فقط داعش از پای در آورده شود، این خطر بزرگ بوجود می آید که جهادگرایان پراکنده داعش و دیگر سلفی ها به افق های فراتر روی آورند و خارج از سوریه بر دامنه حملات خود بیفزایند و شعار بعدی آنها این خواهد بود که » غرب خلافت اسلامی را منهدم کرد».

اتاق فکر بریتانیائی به این نتیجه می رسد که » شورشیان سوریه را نمی توان به تندرو و معتدل تقسیم کرد. اگر جنگیدن در کنار تندرو های اسلامی ( داعش) از لحاظ راهبردی مفید باشد این باصطلاح معتدل ها در همدست شدن با داعش هیچ تردیدی بخود راه نمی دهند. آن باصطلاح» ارتش آزاد سوریه » نیز که اروپا و آمریکا ناز و نوازشش می کنند، هیچ فرقی با بقیه ندارد.

پژوهش مذکور یاد آور می شود که در تابستان گذشته در یک حمله مشترک «ارتش آزاد سوریه» و جبهه النصرت به شهر»جسر الشغور» در منطقه «ادلیب» که اهمیت استراتژیک دارد «افراد جبهه النصرت گروه حمله بودند و افراد «ارتش آزاد سوریه» که غرب آنها را مسلح و مجهز کرده بود، با گشودن آتش بسوی مخالفان از النصرت حفاظت میکردند. کار به اینجا ختم نمی شود : علائمی نشان می دهند که آمریکا سلاح های ضد تانک در اختیار چهار گروه سلفی که با داعش رقابت می کنند، گذاشته است.

طبق تحقیق اتاق فکر «این ادعا که گویا 70 جنجگوی معتدل حاضرند از حملات هوائی به داعش حمایت کنند تا حدود زیادی غیر جدی است». افزون بر این، حتی «کناره گیری اسد هم به پایان جنگ نخواهد انجامید. جهادگرایان سلفی باحتمال بسیار زیاد بازهم به جنگ ادامه خواهند داد تا به هدف خود که ایجاد کشور اسلامی است دست یابند.

نتایج این پژوهش که هزینه آن را «بنیاد تونی بلر» پرداخته سیلی محکمی است بر صورت تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلستان . زیرا او یکی از خواستاران پر و پا قرص جنگ با عراق بود که به شکست عراق انجامید و آن کشور را به دامان هرج و مرج افکند. خود تونی بلر در مصاحبه ای با روزنامه گاردین که در ماه اکتبر صورت گرفت اعتراف می کند که » البته نمی توان گفت آنها که در سال 2003 موجب سقوط صدام شدند مسئولیتی در پیدایش رویدادهای سال 2015 ندارند.

 

http://www.jungewelt.de/2015/12-23/025.php

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  534  دهم دیماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت