راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت یونان
کابوس دولت آلمان

یونگه ولت – گزینش و ترجمه رضا نافعی
 

پارلمان و اتحادیه اروپا هنوز از شوُک انتخابات یونان در نیامده است. در برابر ایستادگی دولت جدید یونان بخشی از سران نئولیبرال اتحادیه اروپا وحشت زده اند و بخشی دیگر مستاصل. گونتر اوتینگر کمیسر اتحادیه اروپا کف بردهان و خشمگین آلکسیس تسیپراس نخست وزیر جدید یونان را «وقیح و بی شرم» خواند. چرا؟ چون او، برخلاف سیاستمداران گذشته یونان، قول هائی را که قبل از انتخابات داده بعد از انتخابات هم جدی گرفته است. اوتینگر در دنبال سخنان خود گفت: «بی حرمتی به موسسات اتحادیه اروپا تا کنون در تاریخ بی سابقه بوده است.»
مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا، به نخست وزیر یونان هشدار داد که بیش از این به دولت آلمان حمله نکند. او به روزنامه آلمانی «ولت آم زنتاگ» گفت: صلاح تسیپراس در آنست که به حملات خود به صدراعظم مرکل پایان دهد.»
دلیل دیگر خشم بر آتن اینست که جینانیس واروفاکیس، وزیر دارائی دولت جدید، روز جمعه به ژرون دیسلبلوم رئیس گروه اروپا که به آتن رفته بود پاسخ مطلوب نداد. دیسلبلوم می خواست بداند گامهای بعدی همکاری آتن با گروه تروئیکا چگونه خواهد بود و پاسخی که از واروفاکیس شنید بنا به نوشته جرائد صریح بود: «ما دیگر با این کمیسیون که بر پایه اصولی منحط بنا شده همکاری نخواهیم کرد.»
وارفاکیس، استاد اقتصاد که از شهرت بین المللی برخوردار است در سالهای گذشته به کرات یاد آور شده بود که «بسته های نجات اتحادیه اروپا » تقریبا بطور کامل به کنسرن های مالی در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا باز می گردد تا جلوی ورشکستگی بانک ها گرفته شود. ولی هزینه های آنرا باید مردم یونان بپردازند. بر اساس تحقیقات خبرگزاری یونانی مارکوپولیس اسناد این انتقاد نیز اینک در دست است. طبق این اسناد از 240 میلیارد یورو «پول نجات» فقط ده در صد آن در دست دولت یونان می مانده و بقیه آن فورا به بانکهای خارجی بستانکار حواله می شده است. ولی از منظر واروفاکیس این فقط بخشی از کل یک نقشه سیاه است.
او در مصاحبه ای در سال 2010 گفت که یکی از مقامات برجسته بانک مرکزی اروپا طی گفتگوئی برای او تشریح کرده است که بستانکاران بین المللی چه نقشه ای دارند. طبق این نقشه یونان می بایستی به یک «رکود دائمی» اقتصادی رانده شود تا هرچه بیشتر و شدیدتر از دستمزدها و حقوق ها بکاهد و خدمات اجتماعی را کاهش دهد تا بتوان «اصلاحات» نئولیبرال را بطور کامل در این کشور پیاده کرد. تروئیکا این نقشه را به اجرا درآورد. به همین دلیل واروفاکیس «برنامه نجات» فعلی را که نمایندگان بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و کمیسیون اروپا قصد ادامه آن را داشتد، می خواهد فورا قطع کند، حتی اگر پولی برای پرداخت ها در دست نباشد.
بنظر می رسد تهدیدات شولتس رئیس پارلمان اروپا نیز بر دولت کنونی یونان بی تاثیر است. شولتس گفته است که اگر قرار دادهای منعقده میان تروئیکا و یونان که دولت های قبلی آن را امضاء کرده اند به اجرا درنیاید «دیگر پولی» ارسال نخواهد شد. تسیپراس گفت آنچه برای کل اروپا مفید است پایان یافتن سیاست فقیر سازی اروپاست، یعنی سیاستی که آلمان پیشتاز آنست.

http://www.jungewelt.de/2015/02-02/049.php

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  493  -  23 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت