راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امروز ایران

حاصل دیروز است

و فردا نتیجه امروز

 

 

درهفته گذشته پیامی را بصورت سئوال از سوی برخی دوستان دریافت داشتیم که پاسخ به آن ضروری است. این دوستان پرسیده اند که چه ضرورتی دارد، راه توده اینهمه به دوران شاه بپردازد؟ رژیمی بوده که سقوط کرده و تمام شده است و حالا ادامه انتقاد از آن، در عمل می تواند سیاه کاری های جمهوری اسلامی را یا توجیه کند و یا به سایه ببرد.

با آنکه سیاست کلی راه توده در این ارتباط، پیشتر در چارچوب سیاست تبلیغاتی راه توده از سوی شورای سردبیری این نشریه تدوین شده، درهفته گذشته یکبار دیگر این مسئله و سئوال بالا از سوی اعضای شورای سردبیری مرور شد. نتیجه همان بود که در گذشته اتخاذ شده بود و رئوس آن را در ادامه می نویسیم:

ما با طرح آنچه در دوران شاه گذشت دو هدف را دنبال می کنیم:

1- سیمای واقعی رژیم شاه را به نسل جوانی که زیر فشار حکومت کنونی، رژیم شاه را رویائی تصور کرده اند مستند به اسناد نشان میدهیم.

2- با نشان دادن چهره واقعی رژیم شاه، مشترکات آن رژیم را با جمهوری اسلامی و بویژه حکومت یکنفره "ولی فقیه" نشان میدهیم.

3- طبیعی است که بخشی از خود حاکمیت و پیرامونیان حاکمیت نیز - که یقین داریم راه توده را می خوانند- حداقل به تفکر وادار می شوند و به پایان راهی که می روند می اندیشند.

بنابراین، پرداختن به رژیم شاه، صرفا افشای آن رژیم نیست، بلکه در خدمت بیداری و آگاهی میلیون ها ایرانی است که یا پس از انقلاب پا بدنیا گذاشته اند و از گذشته خبر ندارند و یا در دوران انقلاب 10 – 12 ساله بودند و آگاهی سیاسی نداشته اند. آگاهی از وجوه مشترک رژیم سلطنتی شاه و رژیم ولایت مطلقه کنونی- در تمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...- یک ضرورت است. این وجوه مشترک، بویژه در ده سال پایانی رژیم شاه به وفور یافت می شود.

برای نمونه، اگر به کتاب خاطرات شعبان جعفری می پردازیم، بدان دلیل نیست که وی چماقدار شاه بود، بلکه به این دلیل است که نسل بعد از انقلاب ایران بداند بهره گیری از چماقداران و اوباشان که در جمهوری اسلامی بخشی از هویت حکومت شده، کدام ریشه ها را در ایران دارد. دسته های سینه زنی چه نقشی داشته و دارند، فدائیان اسلام از کدام نیروها بهره می گرفته اند و چگونه آلت دست انگلستان و دربار شاه بوده اند و همین مسیر در جمهوری اسلامی طی شده و می شود.

اگر با زحمت بسیار بخش های منتخب اخبار و رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 را منتشر کردیم و آخرین فصل های آن را درحال انتشار هستیم، نه برای انتشار خبر، که برای مرور گذشته و به یاد آوردن گذشته و یا آگاهی از گذشته ایست که امروز ما را ساخته است.

ما با این شعار سیاست بالا را پیش می بریم: امروز ما محصول دیروز است و فردا را امروز می سازیم!

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت