راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مانورهای ناگزیر

دولت یونان

 

چند هفته از آغاز به کار دولت سیریزا در یونان می گذرد. میزان رضایت از اقدامات دولت و نخست وزیر آن در میان مردم براساس نظرسنجی ها به رقم اعجاب انگیز 83 درصد رسیده است. این نشان می دهد که امروز پشتیبانی از دولت چپ یونان از چارچوب سنتی هواداران چپ خارج شده و همه قشرها و حتی بخش اعظم رای دهندگان به راست را نیز در بر گرفته است.

مردم یونان البته وضع کشور خود را می دانند. آنان می دانند که صندوق پول و کمیسیون اروپا تحت عنوان دادن وام به این کشور عملا آن را ورشکسته کرده و شیره مردم را کشیده و به بانک ها منتقل کرده اند. از دولت نیز توقع بهبود فوری وضع خود را ندارند. هیچ یک از احزاب دیگر نیز نه تنها وعده بهبود به مردم یونان نداده و نمی دهند بلکه از آنها خواهان فداکاری بیشتر بوده اند. بخشی از مردم که به سیریزا رای ندادند در واقع از تبلیغاتی که پیرامون فاجعه در این کشور در پی پیروزی سیریزا به راه افتاده وحشت کرده بودند که اکنون معلوم شده آن تبلیغات پایه نداشته است. آنچه مردم یونان می خواسته و می خواهند دولتی است که بتواند با مقامات اروپایی مذاکره کند، به شکلی که این دولت از چارچوب خارج و وضع از این بدتر نشود و از سوی دیگر تا آنجا که می تواند از زیر بار تعهداتی که فشار آن به مردم این کشور می آید شانه خالی کند. و این دقیقا همان چیزیست که سیریزا در چند هفته آغاز کار خود به مردم یونان نشان داده است و پشتیبانی 83 درصدی مردم از دولت نشان آن است که این دولت دقیقا بر روی خط خواسته مردم حرکت می کند.

سیریزا در همین هفته ها چند اقدام مهم و نمادین انجام داد. نخستین اقدام صرفنظر کردن یا مطرح نکردن در خواست لغو بدهی های یونان بود. این امر گام مهمی بود که جلوی ضد تبلیغ سران سرمایه داری اروپا علیه دولت یونان را گرفت. در واقع مسئله اصلی دولت یونان داشتن فرصت برای جلب افکار عمومی اروپاست و خواست لغو بدهی ها برعکس در خدمت انحراف افکار عمومی و بسیج مردم اروپا علیه دولت یونان را داشت.

اقدام دیگر لغو خصوصی سازی ها، افزایش حداقل دستمزد، بازگرداندن کارمندان اخراج شده دولت و شماری تدابیر دیگر است که جنبه نمادین دارد و بیش از آنکه به بهبود فوری وضع مردم کمک کند نشانه آن است که این دولت زیر بار تحمیلات ترویکا (صندوق پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) نخواهد رفت. و این نیز درست همان چیزیست که مردم یونان بیش از هرچیز از سیریزا انتظار دارند. یعنی مقابله و مقاومت دربرابر تحقیری که این نهادها به مردم این کشور تحمیل کرده اند.

در این شرایط مسئله اصلی برای سیریزا اجتناب از چپ روی و انجام همه تلاش ها برای باقی ماندن در اتحادیه اروپاست. در حال حاضر این اتحادیه به دولت یونان اخطار کرده که باید رسما ادامه کمک ها به این کشور را درخواست کند. با پذیرش این درخواست دولت یونان می تواند حسن نیت خود را به افکار عمومی اروپا نشان دهد. ضمن اینکه با داشتن قدرت اجرایی می تواند عملا از اجرای آن تعهدات و شرایطی که ترویکا به آن کشور تحمیل می کند سرباز زند چرا که در این عرصه اتفاقا افکار عمومی اروپایی همراه مردم یونان است. کشیده شدن مقابله با دولت یونان به عرصه هایی مانند ضرورت کاهش دستمزدها یا انجام اخراج ها یا محدود کردن حق اعتصاب به زیان سران اتحادیه اروپا و بسود دولت یونان و نیروهای چپ اروپایی خواهد بود. 

هم اکنون نخستین موج انتخابات یونان به فرانسه کشیده شد، به نحوی که دولت سوسیالیست فرانسه اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و در وضعی متزلزل قرار گرفت، زیرا بخشی از نمایندگان سوسیالیست پارلمان حاضر به تایید لایحه دولت که علیه "نیروی کار" بود نشدند. این وضع در آینده نیز گسترش خواهد یافت و حضور یونان در اتحادیه اروپا و باقی ماندن مسئله یونان در طی ماه ها و سال های آینده جهت بحث ها و افکار عمومی را به سمت مسائل واقعی اقتصادی و اجتماعی تغییر جهت خواهد داد.  

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت