راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترور در فرانسه

زمینه اشغال

نظامی لیبی

را فراهم کرده!

ترجمه و تدوین از اومانتیه- آذرنگ

 

 

سه سال پس از سقوط رژیم قذافی، لیبی غرق در یک جنگ  داخلی است. این جنگ نه تنها خطر جدی برای همسایگان لیبی- از جمله تونس- است، بلکه کل منطقه شمال افریقا و خاورمیانه را میتواند در بر بگیرد.

 سه سال پس از سقوط رژیم قذافی و قتل فجیع وی، دو "اردوگاه" در برابر هم برای کنترل قدرت و ثروت - معادن طبیعی و نفت- در لیبی  قرار گرفته اند.

1- دولت "عبد الله آل ثانی" معروف است که توسط پارلمان، پس از انتخابات 25 ژوئن 2014 منصوب شد . این دولت درابتدا بطور محرمانه وبا وام وبعدا اشکارا به توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شد. هنگامی که طرابلس در تاریخ 22 اوت تحت کنترل  اسلامگرایان فجر لیبی "سحر لیبی" افتاد، شاخه نظامی حزب اسلامگرا به شهر "توبروک" فرستاده شد.

2- گروه دوم شبه نظامیان فجر لیبی بنام "سحر لیبی" اند که از تاریخ 25 اوت توسط اسلامگرا "عمر الحاسی" رهبری می شوند.

آنها دولت عبدالله آل ثانی را غیر مشروع میدانند و طبق قانون اساسی که  تحت سلطه اسلامگرایان است این دولت را محکوم و  باطل اعلام کرده اند.

بدین ترتیب، لیبی اکنون دو دولت متخاصم دارد با دو پارلمان!

اکنون اتحادیه عرب به نحوی در تلاش است برای پیدا کردن راه حلی جهت مذاکرات بین طرفین.

 جنگ بین دو اردوگاه از زمانی که اسلامگرایان فجر از طرف شاخه القاعده لیبی پشتیبانی شدند گسترش یافت و از زمانی که گروه فجر لیبی تلاش برای بدست گرفتن پایانه های نفتی در مناطق "السدره"، "راس لانوف" و "البریقه" را آغاز کرد گسترش بیشتر یافت.

در آخرین حمله به ترمینال "سیدر" از طرف نیروها ی"فجر لیبی" هفت مخزن از نوزده مخزن  ترمینال نابود شده است و یک هلیکوپتر شبه نظامیان اسلامگرا نیز توسط جنگنده های ژنرال "بلقاسم حفتر" سقوط کرده است.

از تابستان سال گذشته که تولید نفت افزایش یافت و قیمت آن سقوط کرد در مخاذن نفتی مصراط و بنغازی که مخازن نفتی آن در کنترل اسلامگرایان است باز هم شدت بیشتری گرفت.

 با وخیم ترشدن وضعیت در لیبی خط هوائی ترکیه که تنها خط هوائی ارتباط با لیبی است، تمام پروازهای خود را بطور موقت متوقف کرد. در جبهه دیپلماتیک، کشورهای عضو اتحادیه عرب که به نحوی در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای مذاکرات میان تمام گروه های اصلی درگیر در بحران لیبی اند عملا متوقف شده و همه آنها منتظر نتیجه جنگ اند. سازمان ملل متحد نیز اجلاس خود برای بررسی اوضاع لیبی را به تعویق انداخت و هیچ تاریخی را برای این نشست اعلام نکرد. شانه خالی کردن سازمان ملل از زیر بار بحران لیبی، بر نگرانی همسایگان این کشور در شمال افریقا و ساحل مدیترانه را تشدید کرده است.

علاوه بر خطر تجزیه لیبی، جنوب این کشور اکنون به عمده ترین پایگاه تروریستی و انبار تسلیحات نظامی تبدیل شده است. این منطقه به بزرگترین فروشگاه سلاح های جنگی تبدیل شده است و این گروه ها از هر سوی منطقه برای تهیه و خرید اسلحه راهی این منطقه می شوند.

رهبر شاخه "انصار شریف" تونس که در لیبی مستقر است رسما اعلام کرده است که بزودی برای فتح تونس اقدام خواهد کرد.

رئیس جمهور مصر با نگرانی از گسترش جنگ در منطقه آمادگی خود را برای مداخله نظامی در لیبی به اطلاع قدرت های غربی رسانده است.

با حادثه تروریستی اخیر در فرانسه، اکنون بهانه تازه ای برای مداخله مستقیم نظامی از جانب غرب در لیبی بوجود آمده است. مداخله ای با شرکت واحدهای ارتش. "ژان ایو دیریان"  وزیر دفاع فرانسه گفته است "اشتباه بزرگی است اگر جامعه بین المللی اجازه  استقرار یک پایگاه تروریستی را در خاک  لیبی به تروریستها بدهد ".

اظهارات وزیر دفاع فرانسه در حالی انتشار یافته که مداخله نظامی این کشور در شمال نیجر - در نزدیکی مرز لیبی- در چارچوب عملیات barkaneجریان دارد. بهانه این عملیات نیز جلوگیری از استقرار تروریست ها در منطقه است.

با آن که پاریس هنوز رسما نظر خود را اعلام نکرده؛ اما این امکان که عملیات نظامی از زمین و هوا علیه پایگاههای جهاد گرایان در لیبی آغاز شود روز به روز بیشتر می شود.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت