راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دشواری های
دولت فرانسه
برای بهره گیری
ار نفرت مردم
علیه تروریسم

اومانیته – الف. م. آذرفریتاش

 

مجلس شورای ملی و مجلس سنای فرانسه سرگرم بررسی ادامه استقرار مربیان نظامی این کشور در عراق شده اند. وزارت دفاع این کشو، حمل و نقل هوائی واستقرار نیروهای ویژه زمینی فرانسه در عراق را در دستور کار خود قرار داده است. فعلا صحبت از استقرار این نیروها در بخشی از خاک عراق است.
وزیر دفاع فرانسه تاکنون بارها تاکید کرده بود که فرانسه برای جلوگیری از پیشروی داعش در کنار متحدان خود قرار دارد اما حاضر به مداخله نظامی در خاک سوریه نیست زیرا مداخله در سوریه را به سود بشار اسد می داند.
پس از عملیات تروریستی در "شارلی دو " پاریس حالا نمایندگان مجلس در پی استفاده از این حادثه برای دخالت مستقیم نظامی در سوریه و عراق اند. این درحالی است که مردم فرانسه در راهپیمائی 3.5 میلیونی خود که برای مخالفت با ترور دراین کشور برگزار شد، علیه ترور و محدود شدن آزادی ها شعار دادند. در بسیاری از پلاکارد ها، شعارهائی در همین زمینه نوشته شده بود و البته در کنار آن؛ شعارهائی برای عدالت اجتماعی و مخالفت با لشگر کشی فرانسه به عراق و سوریه.
با مردمی که آگاه اند و به عمق رویدادها توجه دارند، به آن آسانی نمی توان بازی کرد که در کشورهای محروم از آزادی و آگاهی بازی می شود. شاید به همین دلیل باشد که کار دولت فرانسه برای بهره گیری از کشتار "چارلی" برای سیاست های نظامی و تجاوزگرانه همچنان دشوار می نماید.
فرانسه تاکنون در حمایت از سرنگونی رژیم سوریه در جبهه مقدم بوده و مبارزه مسلحانه در این کشور را تشویق می کرده است، اما خود مستقیما دخالت نظامی نکرده است. حالا کوشش می شود تا گامی دراین جهت برداشته شود.
دولت فرانسه نیز مانند دیگر دولت های مستقر در کشورهای اتحادیه اروپا بدنبال راه گریزی برای رهائی از نارضائی داخلی و بحران اقتصادی است و ایجاد وحشت در جامعه و به انحراف کشیدن افکار عمومی از مسئله اصلی که سیاست های دولت است، در کنار تدارک جهت دخالت مستقیم نظامی در سوریه و گسترش حضور در عراق دو تاکتیک جدید این دولت است.
اینها نکاتی است که در جامعه فرانسه بسرعت افشاء می شود و به همین دلیل پیاده کردن آنها برای دولت دشوار است. از جمله در پارلمان این کشو، چنان که روز گذشته لشگر کشی نظامی به سوریه و عراق در پارلمان فرانسه رای نیآورد و نمایندگان کمونیست دو مجلس فرانسه و دیگر نمایندگان چپ در آنها به لشگر کشی رای ندادند.
http://www.humanite.fr/lengagement-militaire-francais-examine-562380
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت