راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

الجزایر در لبه

پرتگاه جنگ داخلی

اومانیته- ترجمه الف. م . آذرفریتاش

 

در بخش هائی از جنوب الجزایر خشونت هائی از جانب افراط گرایان اسلامی بوقوع پیوسته که برای کنترل آن رئیس جمهور این کشور"بوتفلیقه" تصمیم گرفت ارتش را با اختیارات کامل به منطقه اعزام کند.

دولت الجزایر اعلام کرد که "قصد دارد با اعمال قدرت در جنوب الجزایر صلح برقرار کند!" و نخست وزیر الجزایر گفت که غیر قابل قبول است که بربرهای الجزایر و عرب های  طوایف دیگر به جان هم بیفتند و کشته شوند. وی  مسئول شاخه محلی اتحادیه دفاع از حقوق اقلیت بربر الجزایر را یکی از محرکین خشونت ها اعلام کرد. اکنون 38 نفر از جمله "کامل فکار" مسئول شاخه محلی دفاع از حقوق اقلیت بربر الجزایر به جرم تحریک مردم و پخش اسلحه در میان آنها بازداشت شده اند.

همچنین در اثر درگیری خشونت آمیز بین زنان بربر و زنان  فرقه "اباضیه" غیر عرب زبان 22 تن کشته شده اند. این دو گروه اموال عمومی را تخریب و مغازه ها را غارت کرده و گورستان های یکدیگر را تخریب کرده اند. اختلافات آنها قدیمی است اما اکنون برای حل این اختلافات دست به سلاح گرم برده اند و می روند تا جنوب الجزایر را به جنگ مذهبی بکشانند.

دولت پس از استقرار  سه  هزار نیروی نظامی - پلیس و ژندارمری- اکنون با فراخواندن ارتش موفق به کنترل خشونت ها شده است.

علیرغم کنترل اوضاع، ناظران سیاسی اعتقاد دارند که آنچه در الجزایر در حال گسترش است نشاندهنده بی‌کفایتی دولت این کشور و سیاست آن در عرض دو سال اخیر در منطقه جنوب الجزایر است. حتی علیرغم افزایش نیروهای امنیتی برای برقراری نظم در منطقه، آرامشی حاکم نشده و آنچه که از آن بعنوان آرامش یاد می شود به کمک نیروی نظامی بدست آمده و در صورت کاهش حضور این نیرو، بار دیگر جنگ محلی آغاز خواهد شد.

عوامل اصلی این خشونت ها نارسائی های اجتماعی است که بصورت تنش میان فرقه های مذهبی و قومی بروز کرده است. تنش هائی که اگر دولت نتواند توازنی میان حقوق شهروندی قومیت ها برقرار کند، ممکن است به یک جنگ داخلی در الجزایر بیانجامد و بزرگترین ضربه را به منبع دوم در آمد الجزایر پس از نفت، یعنی صنعت توریسم بزند. حادثه ای که در تونس روی داده است.

سلفی ها برای برپائی جنگ داخلی در الجزایر از نارضائی و نابرابری حقوق قومیت ها و بویژه بربرهای الجزایر استفاده می کنند. آیا جرقه ای دیگر میان بربرها و دیگر طوایف ساکن الجزایر این کشور را غرق یک خونریزی وسیع داخلی خواهد کرد؟ پاسخ این سئوال بستگی به هوشیاری و درایت و ابتکار دولت برای جلوگیری از آن دارد. نیروهای مترقی الجزایر اعتقاد دارند دست هائی از خارج الجزایر سرگرم دامن زدن به یک جنگ داخلی در این کشور هستند. اشاره آنها به سلاطین نفتی در خلیج فارس است که رقابتی دیرینه و آلوده به نفت با الجزایر دارند و برای دستیابی به بزرگترین میدان گاز و نفت الجزایر از هیچ توطئه ای دریغ ندارند و از حمایت برخی کشورهای اروپائی نیز برخوردارند تا سرنوشت الجزایر را نیز با عراق و لیبی و سوریه پیوند بزنند.

 

http://www.humanite.fr/algerie-bouteflika-fait-appel-larmee-579261

Algérie. Bouteflika fait appel à l’armée

Après les affrontements intercommunautaires dans la région du M’Zab dans le sud algérien qui ont fait 22 morts, les autorités ont fait appel à l’armée pour rétablir l’ordre : 38 personnes arrêtées.

humanite.fr

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 512 - 25 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت