راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"تفاهم با ایران"

فراتر از

تفاهم اتمی است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

مذاکرات ایران با 1+5 ( آمریکا ، روسیه ، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با توافق نهائی به پایان رسید.

کارپایه فعالیت اتمی ایران در مذاکرات  "لوزان" در ماه آوریل گذشته تدوین شده بود و اکنون مورد تائید و توافق طرفین قرار گرفت و به یک سند تبدیل شد. طبق این سند تهران معتهد شد توانائی خود را در برنامه اتمی (شمار سانتریفیوژ و ذخیره اورانیوم غنی شده ...) را برای چندین سال کاهش دهد   و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اجازه بیشتری برای بازرسی از تأسیسات اتمی خود بدهد. هدف اعلام شده غرب اینست که اطمینان حاصل شود هیچ امکانی برای ساخت بمب اتمی برای ایران وجود نداشته باشد. تهران همواره با اطمینان اعلام کرده که هیچ برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای ندارد.

در مقابل، تحریم های بین‌المللی که از سال 2006 توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب شده و اعمال شده و عملا مانع توسعه و رشد اقتصادی ایران شده لغو خواهد شد .

مرحله نخست لغو تحریم ها از نیمه اول سال 2016 آغاز می‌شود. البته اگر ایران از تعهدات اولیه خود عدول نکند. طبق مفاد توافقنامه، تحریم های سازمان ملل علیه واردات اسلحه به ایران به مدت 5 سال ادامه خواهد داشت. همه (حامیان و مخالفان ایران) در جهان احساس می کنند و میدانند که توافق بدست آمده فراتر از برنامه هسته ای ایران است. برای اثبات این موضوع کافی است یاد آور شویم که انتظار میرفت مذاکرات در 30 ماه ژوئن به نتایج نهائی برسد اما چندین بار برای حل مسائل دشوار مذاکرات تمدید شد.

فدریکا موگرینی همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابط این اتحادیه در مذاکرات اتمی با ایران گفته است: "تصمیم ما تنها روی حل و فصل  پرونده هسته ای ایران متمرکز نیست. این توافق فصل جدیدی در روابط بین‌المللی با ایران است."

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه پا را فراتر گذاشت و گفت: "امیدوارم توافق در مورد برنامه هسته ای ایران  به پایان در گیری در سوریه کمک کند."

اکنون توافق اتمی با ایران به این کشور اجازه میدهد فصل جدیدی از همکاری میان تهران و جهان پس از سالها تحریم های بین المللی آغاز شود.

رئیس جمهور ایران "حسن روحانی" نیز پس از اعلام توافق اتمی گفت: "معتقدم توافقی که بدست آمده بر مبنای برد- برد بود و به سود هر دو طرف".

روحانی در برنامه زنده تلویزیونی خود در همین ارتباط گفت که ایران به تعهدات خود تحت توافقنامه در صورتی که قدرتهای جهانی نیز به تعهدات خود پایند باشند متعهد خواهد ماند. وی همچنین از کشورهای منطقه در خواست کرد به تبلیغات دولت اسرائیل توجه نکنند و روی ثبات در منطقه شرق میانه متمرکز شوند. 

اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز در سخنرانی خود در کاخ سفیداعلام کرد "این توافق به ما امکان حرکت در یک مسیر جدید را میدهد و ما باید از این فرصت بهره گیری کنیم. من معتقدم تغییر در روابط ممکن است. با موافقتنامه جدید و تصویب آن، جامعه بین‌المللی اطمینان حاصل خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست و همه راه‌ها برای تولید سلاح هسته ای دراین کشور مسدود شده است. درعین حال اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد همه تحریم ها علیه این کشور بار دیگر اعمال خواهد شد. این توافقنامه تنها برپایه اعتماد نیست، بلکه بر پایه کنترل و بازرسی از تأسیسات ایران پایه گذاری شده است. بازرسان باید بتوانند در هر زمانی که ضروری تشخیص میدهند امکان بازرسی از تأسیسات کلیدی هسته ای ایران را  داشته باشند."

 

این توافقنامه باید در کنگره امریکا تصویب شود. کنگره ای که در آن جمهوریخواهان مخالف توافق اتمی با ایران در آن دست بالا را دارند. رهبر  جمهوریخواهان در مجلس سنای امریکا هشدار داده است که قبول این توافقنامه از سوی نمایندگان پارلمان دشوار است. دو سوم نمایندگان باید به این توافقنامه رأی مثبت بدهند تا جنبه قانونی پیدا کند و تحریم ها علیه ایران لغو شوند.

اوباما نیز به نوبه خود هشدار داده است که هر قانونی که اجرای توافقنامه را تهدید کند وتو خواهد کرد.

جای تعجب نیست که عربستان سعودی که برسرهژمونی در منطقه با ایران رقابت می کند و اسرائیل که دوستان قدیمی خود را در ایران از دست داده علیه این توافقنامه دست به عمل بزنند.

شواهدی وجود دارد که نشان میدهد آنچه در منطقه می گذرد تنها یک رقابت مذهبی نیست بلکه چالش های دیگری نیز در پشت صحنه سیاسی پنهان است.

 

 .  .  .  http://www.humanite.fr/iran-des-atomes-crochus-pour-parvenir-un-accord-579404

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 512 - 25 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت