راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب در یونان

اجتناب ناپذیر شده؟

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

 

حزب کمونیست یونان حزب سیریزا را متهم می کند به  " اقدامات ضد خلقی" و خواستار  آنست که طبقه کارگر قدرت را بدست گیرد. 

 

سازمان جوانان حزب سیریزا سر به شورش برداشت  و روز دوشنبه  با انتشار اطلاعیه ای مواضع خود را اعلام کرد: "فرمانروایان سیاسی منطقه یورو، برای تحقیر نمونه وار یک خلق و دولت آن، با توسل به تهدید مستقیم به "یا ورشکستگی کنترل نشده یا ورشکستگی کنترل شده، همراه با پذیرفتن ریاضت اقتصادی سخت تر و خروج از یورو، موفق به تحمیل توافقنامه ای شدند که برای اکثریت جامعه قابل پذیرش نیست. به این دلیل مزد بگیران و جوانان نباید اجازه دهند که این توافقنامه به تصویب برسد".

حزب کمونیست یونان و اتحادیه کارگری وابسته به آن "پامه" با شعار "مرگ بر توافق بربرمنشانه و ننگین تازه" از مردم دعوت کرد که  روز چهارشنبه در سراسر کشور دست به تظاهرات اعتراضی بزنند. اتحادیه سراسری "پامه" در فراخوان خود نوشته است: دولت ائتلافی "سیریزا و آنل ما" را به مسلخ می برند تا خون ما را بریزند و با استفاده از تمام امکانات سود انحصارات را نجات بخشند  و تضمین کنند ، درست مانند دولت های پیشین".

دوشنبه شب، کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان در یک  اطلاعیه 5 صفحه ای مواضع خود را اعلام کرد. در این اطلاعیه کارمندان و کارگران، اقشار ضعیف جامعه، بازنشستگان و جوانان فراخوانده شده اند تا "حمله متقابل خود را سازمان بدهند". در اطلاعیه گفته شده "توافقنامه جدید تسیپرا" عبارتست از اقداماتی ضد خلقی که بار غیر قابل تحمل توافقنامه های پیشین را بمراتب شدید تر کرده است.

حزب کمونیست یونان دولت را متهم کرده است که با پوشاندن توافقنامه خود با بستانکاران  در لفافه ای  از شعارهای چپ  و  نهادن ماسک عزت بر چهره، خدماتی ذیقیمت به نظام سرمایه داری کرده است. برای راه حلی که بسود مردم باشد باید دست به یک جدائی واقعی زد که هیچ ارتباطی با کاریکاتور جدائی ندارد. کاریکاتوری که نیروهای گوناگون از درون و بیرون سیریزا پیشنهاد می کنند و یک یونان سرمایه داری با واحد پول دراخمه را تبلیغ می کنند". حزب کمونیست یونان خواستار آنست که طبقه کارگر زمام قدرت را بدست گیرد و مستقیما به استقرار مناسبات سوسیالیستی دست یازد.

از منظر "پلاتفرم چپ" در درون سیریزا، نخستین گام اجتناب ناپذیر،  جدا شدن و  گام نهادن در راه تازه  با  چشم انداز سوسیالیستی اما بدون تحقق کامل مناسبات سوسیالیستی است. بر اساس ارزیابی پاناگیوتیس، رهبر این جناح، یونان "بدیل های کافی" برای حفظ عضویت  در اتحادیه پولی در  اختیار دارد. ملی کردن بانک ها، بی اعتبار اعلام کردن توافقنامه ها با بستانکاران و متوقف ساختن بدهی ها، بخشی از پیشنهاد های این جناح است. لافازانیس، وزیر نیرو، محیط زیست و بازسازی اقتصاد یونان، در دولت کنونی، روز سه شنبه خواستار آن شد که در آخرین لحظه " توافق غیر قابل پذیرش"  طرد شود. درست است که این توافق می تواند از سوی پارلمان پذیرفته شود ولی مردم آن را نخواهند پذیرفت. نخستین نمونه مقاومت تازه را اتحادیه کارمندان خدمات اجتماعی عرضه کرد و خواستار یک اعتصاب 24 ساعته در تمام یونان شد.

 

http://www.jungewelt.de/2015/07-15/013.php

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 512 - 25 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت