راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش مهاجران

ستون پنجم

رویدادهای مهم

اروپا در آینده

ساویتسکایا راسیا – ترجمه تدوین آزاده اسفندیاری

 

 

ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپائی با در پیش گرفتن سیاست "حل مشکلات" جهانی از طریق جنگ های ویران کننده، موجب سرازیر شدن سیل مهاجرت از کشورهائی که جنگ زندگی شهروندان آن ها را به باد فنا داده به سمت کشورهای اروپائی شده اند.

در سال های اخیر صدها هزار آواره از افغانستان، عراق، سوریه و شمال آفریقا خود را از طریق کشور های ترکیه، یونان و ایتالیا به "ساحل نجات" رسانده اند. در این میان بازار تجارت انسان توسط مافیای بین المللی و داعش رواج فراوان یافته است. این مافیا برای کسب ثروت و تقویت ارتش داعش در کشورهای اروپائی فعال است.

قطعا مهاجرت به ایالات متحده آمریکا برای آواره های آسیائی و آفریقائی آرزوئی غیر قابل دسترس است و سیاستمداران آن کشور دغدغه سرازیر شدن مهاجران به امریکا را نخواهند داشت.

رهبران کشورهای اروپائی تا به حال برای سیل پناهندگان راه حل های مختلفی را در نظر گرفته اند، از جمله اسکان دادن آن ها با تعیین بودجه ای معین و محدود در مکان هائی که با کشورهای اروپائی فاصله زیادی داشته باشند و یا تقسیم آن ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا. روش دوم تا به حال جنبه اجرائی به خود گرفته و برای هر کشورعضو، سهمیه ای در نظر گرفته شده است.

ورود و اسکان پناهنده ها در دیگر کشورها نه برای پناهنده محیط و شرایط مساعدی دارد و نه برای مردم میزبان. بر همین اساس در طولانی مدت جامعه اروپا با بحران های عدیده ای  مواجه خواهد شد. خصوصا زمانی که عوامل داعش در این کشورها نقاب از چهره بردارند. تضاد و تفاوت فرهنگی و سنتی نیز نقش خود را خواهند داشت.

هفته گذشته در برخی از کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به سیاست جنگی و پذیرفتن پناهندگان این اتحادیه، تظاهرات و میتینگ هائی برگزار شد.

 در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک هزاران نفر با شعار "ورود داعش به اروپا را متوقف کنید" در میدان مرکزی این شهر جمع شدند. یکی از سخنرانان این همایش اعتراضی نخست وزیر این کشور"باگوسلاو سوبتکی" را جهت ترجیح دادن منافع رهبران اتحادیه اروپا به منافع ملی این کشور به خیانت متهم کرد و گفت: نخست وزیر داوطلبانه عده ای از پناهندگان شمال آفریقا و خاورمیانه را به کشور ما آورده است در حالی که وظیفه اتحادیه اروپا فراهم کردن شرایط مساعد زندگی این پناهنده ها در کشورهای خود آنهاست.

در براتیسلاوا مرکز جمهوری اسلاواکی نیز بیش از 10 هزار تظاهر کننده با شعار های "اجازه نخواهیم داد اسلواکی را تبدیل به آفریقا کنید" با پلیس به زد و خورد پرداخته و پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند.

در تالین پایتخت جمهوری استونی یکی از جمهوری های سابق اتحاد شوروی، هزاران شهروند این کشور در میدان آزادی در اعتراض به سیاست های اتحادیه اروپا دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات یکی از سخنرانان گفت: اجتماع ما در این مکان توجه به آینده فرزندان کشور، حفظ حق کار، ثابت بودن حقوق بازنشستگی و اعتراض به تجارت انسان و شیوه های پذیرش مهاجرین است. اتحادیه اروپا با بر هم زدن ثبات در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، می خواهد بار مهاجرت را بردوش مردم اروپا بگذارد. بویژه صد ها هزار پناهنده ای که با شرایطی دشوار و با دادن تلفات بسیار در دریای مدیترانه خود را به سواحل ایتالیا و یونان می رسانند.

 اخیرا وزیر کشور استونی با توجه به عواقب پناهنده پذیری بی رویه و تاثیرات سوئی که در پی خواهد داشت گفت: 73 در صد مهاجرین مرد هستند و 40  در صد آنان جوان. در کشور آلمان خارجی هائی که مرتکب جرم می شوند پنج برابر شهروندان این کشور است. در سوئد و اسپانیا این رقم سه برابر است. چنین رقم هائی خواه نا خواه برای کشورهای کوچک و با جمعیت های کمتر فاجعه بار تر خواهد بود. سهمیه استونی را 1064 مهاجر تعیین کرده بودند که با چانه زنی ما این رقم را به 200 نفر تقلیل داده ایم. با تمام این تفاصیل ما هیچگونه مدرکی از هویت این مهاجرین غیر قانونی نداریم و نمی دانیم در آینده وجود این افراد چه مشکلاتی را در کشور ما بوجود خواهند آورد.

مقامات مجارستان تصمیم گرفته اند بین این کشور و صربستان دیوار بکشند. بر اساس اظهارات  رهبران این کشور ساخت این دیوار برای جلوگیری از عبور شهروندان این دو کشور نخواهد بود بلکه مانعی خواهد شد تا از ورود مهاجران غیر قانونی به این کشورجلو گیری کند. طبق آماری که دولت مجارستان اعلام کرده از شروع سال 2015 تا به حال بیش از 60 هزار مهاجر غیر قانونی از کشورهای عربی و شمال آفریقا در مرزهای این کشور با صربستان دستگیر شده اند. مطمئنا تعداد بیشتری از این افراد هنوز در کشورهای مقدونیه و بوسنی ساکن هستند که می خواهند خود را به کشور های اروپائی برسانند.

خطای بزرگ دولت های اروپائی عضو سازمان پیمان نظامی ناتو و بویژه ایالات متحده آمریکا با متلاشی کردن جغرافیائی جمهوری یوگسلاوی با دستاویز دفاع از مسلمانان بوسنی و هرزگوین شروع شد و امروز به دخالت در امور داخلی کشور سوریه تبدیل شده است. در این مسیر میلیون ها انسان از سرزمین آبا و اجدادی خود رانده شده اند و خواه نا خواه اتحادیه اروپا باید هزینه چنین سیاست هائی را بپردازد، چه خود را گناهکار بداند چه نداند.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 514 - 8 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت