راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سالگرد حریق فاشیستی

در اتحادیه کارگری "ادُسا"

آزاده اسفندیاری

 

 

دوم ماه مه 2015 یک سال از آتش زدن محل اتحادیه های کارگری شهر"ادسا" و سوزاندن و کشته و زخمی شدن بیش از 300 تن از فعالان کارگری "اوکرائین" توسط "نئوفاشیست" های حاکم بر این کشور گذشت.

"نئوفاشیست" ها با حمایت مالی و حضور مشاوران و کارشناسان نظامی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، حکومت قانونی "ویکتور یانوکوویچ" را در اوکرائین، با کودتا سرنگون کردند تا پایگاهی محکم در این کشور و در مرزهای روسیه بر قرار کنند.

"حکومت جدید" عنان گسیخته، کمر به نابودی سمبل های افتخار آمیز ملی این کشور، ازسر راه برداشتن تشکل های  مدنی و احزاب چپ و ملی بست. در همین رابطه دشمنان مردم اوکرائین برای مرعوب کردن مردم با کینه طبقاتی خود نسبت به زحمتکشان این کشور، دست به فاجعه ای هولناک زدند که فقط می توان آن را با فاشیست های آلمان در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

در گام های بعدی "نئوفاشیست" ها با آمریت کارشناسان نظامی آمریکائی، جنگی را به مردم شرق این کشور تحمیل کردند که تا به حال منجر به کشته شدن بیش از پنج  هزار نفر و زخمی شدن دها هزار تن شده است. به این آمار می توان خرابی خانه ها، تاسیسات صنعتی و آوارگی صدها هزار نفر از شهروندان این کشور را نیز اضافه کرد.

استقامت مردم و ارتش استان های شرقی اوکرائین-"روسیه نو"- در مقابل برادر کشی ارتش اوکرائین، همبستگی و مخالفت مردم منطقه با جنگ، میانجیگری رهبران بلاروس و روسیه، حضور  رهبران آلمان و فرانسه در کنفرانس صلح مینسک، شرایطی را فراهم کرد تا صلح بر قرار شود.

 آنچه که خصوصا در محاسبات جنگ افروزان پیش بینی نشده بود مخالفت مردم منطقه و اروپا با جنگ بود که به اشکال مختلف بروزکرد. ارسال کمک های انسان دو ستانه، تشکیل گروه های بریگاد همبستگی با مردم"روسیه نوین" و حتی لباس رزم پوشیدن برخی از جوانان اروپا جهت مبارزه با ارتش متجاوز اوکرائین را می توان در این لیست قرار داد.

 احزاب چپ اروپا نیز با به کار گیری همه امکانات خود- چه از طریق میکروفن های پارلمانی و یا میتینگ های خیابانی و مطبوعات- در راس جنبش اعتراضی ضد جنگ قرار گرفتند.

بی مناسبت نخواهد بود اگر گفته شود که در یک سال گذشته افکار عمومی اروپا در پائین آوردن شعله های جنگ در اوکرائین و وادار کردن رهبران کشورهای خود به تن دادن به قرار داد آتش بس جنگ در کشور اوکرائین، نقش بسزائی را ایفا کرده است.

موضوع جنگ در مناطق شرقی اوکرائین و مرزهای روسیه، کشت و کشتارها و سوزاندن هولناک فعالان کارگری این کشور در شهر "ادسا" همچنان به عنوان یکی از کشنده ترین زخم ها بر پیکر ساکنان این منطقه است.

در همین زمینه، بنا بر نوشته سایت "ریا نووستی روسیه" در سالگرد کشتن و سوزادن صد ها نفر در محل اتحادیه های کارگری شهر ادسا، مقابل سفارت اوکرائین در شهر مسکو بیش از هزار نفر با در دست داشتن باد بادک های سیاه اعتراض خود را به فاجعه وحشتناک ادسا اعلام داشتند.

در پایتخت اوکرائین صدها تن از مردم این شهر با برگزاری میتینگ از حاکمان این کشور خواستار بررسی و دستگیری عوامل فاجعه ادسا شدند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 503 - 17 اردیبهشت 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت