راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحاد و همکاری

جای خود را

به تفرقه و جدائی

میدهد!

تدوین و ترجمه از اومانیته- آذرنگ

 

 

چهارمین اجلاس "اتحاد و همکاری" کشورهای شرق اروپا با حضور 28 کشور در شهر "ریگا" پایتخت جمهوری لیتونی برگزار شد. ریاست دوره ای این اجلاس را لیتونی به مدت شش ماه برعهده دارد. این اولین اجلاس 28 کشور اروپا و شش کشور شرق اروپا ــ ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، مولداوی، اوکرائین و بلاروس است.

طرح این اتحادیه در ماه مه 2009 در پراگ ریخته شد و قرار بود روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو بدون انتظار الحاق کشورهای شرق اروپا تنظیم شود اما آنچه که در اوکرائین پیش آمد خلاف اهداف اعلام شده بود. نخستین نشانه های جدائی در این اتحاد با خود داری آن از همکاری با "یاناکویچ" رئیس جمهور وقت اوکرائین بود که بعدها به کودتا علیه وی در اوکرائین و روی کار آمدن دولتی نئونازی در این کشور شد. یاناکویچ در آن اجلاس اتحاد گمرکی با روسیه را به مشارکت با اتحادیه اروپا ترجیح داد و همین موضع گیری با واکنش کشورهای قدرتمند اروپا روبرو شد. این درحالی بود که پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه "اوکرائین" را بعنوان یک مرکز اقتصادی برای همکاری بین دو کشور،  در پیش نویس اتحادیه اقتصادی "اوراسیا" در نظر گرفت و موافقتنامه های دو‌جانبه بین دو کشور نیز در نظر گرفته شده بود.

مخالفان دولت اوکرائین و همچنین خطاهای یانوکویچ و دخالت ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در اوکرائین اختلاف نظر را به یک فاجعه تبدیل کرد و اوکرائین را در یک جنگ داخلی فرو برد.

اتحادیه اروپا به اوکرائین اردوکشی کرد بی آنکه به عواقب ویرانگر آن برای مردم آن کشور اندیشیده باشد. گفتگوها با مسکو نیز بی نتیجه ماند و جنگ گسترش یافت.

در ادامه این سیاست اتحادیه اروپا بنام دموکراسی مخفیانه با کودتاچی ها در اوکرائین وارد مذاکرات رسمی شد و قراردادهای متعدد امضاء کرد. مقامات اتحادیه اروپا زیر بار یک همه پرسی در اوکرائین نرفتند زیرا میدانستند در این همه پرسی بازنده اند. و سرانجام این سیاست، به اعلام تحریم روسیه انجامید و در شرق اوکرائین دولت فدراتیو "روسیه نوین" مرکب از چند ایالت شرقی اوکرائین تشکیل شد.

حال "اتحاد و همکاری" باید خود را برای اجلاس سال 2016 آماده کند و این درحالی است که تا آن سال و آن اجلاس درهای بازار روسیه به روی اوکرائین بسته خواهد بود. تولیدات صنعتی ــ ناو هواپیمابر ــ و مواد خام ـــ زغال سنگ ــ وهمچنین قرار داد های دوجانبه مهم بین دو کشور از جمله  در زمینه حمل گاز و نفت و فروش نفت و گاز متوقف می مانند، مگر تحولات پیش بینی نشده ای روی دهند

اقتصاد بحران زده اوکرائین با 17.6 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی در سال روبروست. واحد پول اوکرائین 70 درصد ارزش خود را از نوامبر سال 2014 تا کنون از دست داده است. علیرغم این بحران،  بانک جهانی و بانک اتحادیه اروپا همچنان بر اجرای اصلاحات دیکته شده خود به اوکرائین پافشاری می کند. اصلاحاتی که نتیجه آن در یونان آشکار است. به رهبری اوکرائین وعده داده شده که اگر اصلاحات دیکته شده توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه  اروپا را در ازای کمک‌های مالی اجراء کند رشد اقتصادی 3 درصدی در سال 2016 در انتظار آن کشور است. رشدی که حتی اگر بدست بیاید حاصل قطع کمک های اجتماعی به مردم است و رشد نارضائی انفجاری مردم بسیار بیش از 3 در صد خواهد بود.

صندوق  بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا وعده وام 25 میلیارد دلاری به اوکرائین داده اند، البته در صورتی که شرکت های ملی تولیدی حراج شوند و به شرکت های خصوصی واگذار شوند. حقوق بازنشستگی و دستمزدها باید کاهش یابند.

در خارج از اوکرائین و در نزدیک ترین همسایه اوکرائین، یعنی روسیه نیز واکنش ها روز به روز سخت تر می شود. مقامات روسیه گسترش دامنه اتحادیه اروپا به شرق اروپا که معنای آن جز حضور ناتو در شرق اروپا و محاصره روسیه نیست معنای دیگری ندارد.

آیا دیگر اعضای "اتحاد و همکاری" میان 28 کشور اروپائی اکنون نگران تکرار سرنوشت اوکرائین در کشورهای خودشان نیستند؟

کشورهایی که در گذشته اعضای خانواده اتحاد جماهیر شوری بودند. ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، ملداوی بیش از بقیه نگران گرفتار شدن به سرنوشت اوکرائین هستند. همه این نگرانی ها و واقعیت ها می روند تا دست به دست هم داده و 28 کشوری که می خواستند علیرغم تفاوت قدرت اقتصادی و سیاسی در کنار هم با یکدیگر همکاری داشته باشند  از هم دور کرده و آن اتحاد را از هم بپاشد.

روسیه نیز بشدت نگران تبدیل شرق اروپا به تخته پرشی نظامی و حتی اتمی علیه این کشور است. این نگرانی را سیاست های تهاجمی و غیر دوستانه لهستان و سوئد علیه روسیه تشدید می کند.

 

 http://www.humanite.fr/lunion-europeenne-prend-lukraine-et-laisse-les-ukrainiens-la-porte-574818است  .  /

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 506 - 7 خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت