راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قول کمک

نظامی روسیه

به نخست وزیر

دولت عراق

روزنامه اومانیته- ترجمه آذرفریتاش

 

شهر باستانی پالمیر سوریه که به اشغال داعش در آمده به عروس خاورمیانه مشهور است و حالا این عروس بدست ابلیس هائی افتاده که خیال ویران ساختن آنرا دارند.

گزارش های اولیه حاکیست که این تصرف و اشغال بیش از 462 قربانی  داشته است. در آنسوی مرز سوریه نیز داعش مرکز استان الانبار را اشغال کرد. آنها با این دو فتح خود بیش از یازده میدان نفتی را در کنترل خود گرفته اند. در منطقه "راکا" در خاک سوریه ترافیک بین‌المللی نفت خام "هیدرو کربن" توسط دولت اسلامی داعش هر روز دلارهای نفتی را به جیب سرمایه داران سرازیر میکند. هنوز معلوم نیست چه مقدار از این نفت به اسرائیل فرستاده می شود.

در جبهه کردستان سوریه، با وجود تمام دشواری ها، جنگجویان بعد از پیروزی در کوبانی به طرف منطقه روجوا در کردستان سوریه ادامه می دهند. در این جبهه داعش زیر فشار حملات کردها به طرف جنوب دره فرات سرازیر شده اند و جنگ را به آن منطقه منتقل کرده اند. منطقه ای کویری که غالباً جمعیت آن عرب زبان و فقیرند و حضور نیروهای دولت بشار اسد در آنجا ضعیف است. بدین ترتیب دولت سوریه از ماه مارس در تمام جبهه ها با دشواری های بسیار به مقاومت ادامه می دهد.

آنها بخش هائی از شهر "ادلب" را در ماه مارس به تصرف گروه های اسلامگرای فتح الجیش، ارتش فتح و جبهه النصره (شاخه القاعده) در سوریه و سلفی های "احرام الشام" در آمده است. همه این گروه ها از حمایت مالی، سیاسی و لجستیگی قطر، عربستان سعودی و ترکیه برخوردارند که همگی برای سقوط دولت بشار اسد با هم متحد عمل می کنند.

استراتژی جنگی از طرف دوحه، ریاض و آنکارا مانند استراتژی واشنگتن و پاریس، ادعاهای گذشته خود مبنی بر تشویق و تقویت نیروهای دمکراتیک مخالف رژیم بشار اسد را فراموش کرده اند و دست نوازش را بر سر گروه هائی کشیده و می کشند که نام آنها ذکر شد.

به این ترتیب است که بمباران های هوائی ناتو هیچ تأثیری برای به عقب راندن داعش در منطقه ندارد و  هرج ومرج در منطقه را تشدید کرده است.

چگونه می توان انتظار یک گذار دمکراتیک را در چنین شرایطی داشت؟

حتی با تصور سوریه بدون بشار اسد، باید در انتظار فاجعه لیبی در سوریه بود. در آن صورت غرب و متحدان آن سوریه را تحویل گروههای اسلامگرای مسلح و رقیب خواهند داد و در جنگ و برادر کشی هم سود اقتصادی (غارت نفت) می برند و هم ارتش های منطقه را نابود می کنند و بذر جنگ مذهبی و قومی را در خاورمیانه تقویت.

در این گیر و دار، سازمان ملل متحد از طریق "استفان دو میستو" در تاریخ 5 مه در ژنو یک سری بحث‌های جداگانه و پشت پرده را با بیش از چهل تن از سهامداران سوریه آغاز کرد. اما تلاش وی برای باصطلاح حل بحران سوریه بر اساس اختلافات مخالفان رژیم سوریه پایه ریزی شده بود و خیلی زود نیز شکست خورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه با نخست وزیر عراق حیدر آل آبادی در مسکو ملاقات کرد. وی در این ملاقات به نخست وزیر عراق کمک‌های نظامی روسیه را به منظور مبارزه با جهادگران دولت اسلامی داعش را پیشنهاد کرد و گفت: ما همکاری‌های خود در زمینه فن آوری های نظامی به عراق را گسترش می دهیم. سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در ملاقات با نخست وزیر عراق هشدار داد که عراق در اثر حملات داعش به مرکز استان الانبار دچار مشکلات جدی است و روسیه  تلاشهای خود را برای مبارزه علیه دولت اسلامی داعش افزایش میدهد  .

 

 http://www.humanite.fr/la-perle-du-desert-syrien-aux-mains-des-djihadistes-574744

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 506 - 7  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت