راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتقاد شدید

حزب کمونیست فرانسه

از رئیس جمهور ترکیه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

بدنبال اعلام نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه، حزب کمونیست فرانسه بیانیه ای منتشر کرد و در آن نوشت:

اردوغان  پس از غوطه ور کردن کشور در هرج و مرج و تشدید جنگ علیه کرُدهای کشورش برای رسیدن به اهداف خود ــ  بدست آوردن اکثریت نمایندگان مجلس ــ به هر اقدامی دست زد. احزاب راست افراطی را به خدمت گرفت و از خشونت و تقلب در انتخابات کوتاهی نکرد. هزاران فعال و رهبران حزب دمکرات خلق تهدید و دستگیر شدند و شهروندان ترک و کرُد مورد پیگرد قرار گرفتند. این مانع اصلی مبارزات انتخاباتی آزادانه حزب دمکرات خلق در انتخابات بود.

تحت چنین شرایطی، حزب عدالت و توسعه اردوغان موفق شد برخی از آراء احزاب راستگرای افراطی  را بدست آورد و در انتخابات پیروز شود. علیرغم این تاکتیک اردوغان نتوانست حزب دمکراتیک خلق را از حضور در پارلمان محروم کند و این حزب که از حمایت کردهای ترکیه برخوردار است در این انتخابات از مرز 10 در صد گذشت و با 59 کرسی وارد پارلمان شد.

در هر دو انتخاباتی که یکبار در پنج ماه پیش و دومی اول نوامبر برگزار شد نشان داده شد که حزب دمکرات خلق به نیروی مهمی در ترکیه تبدیل شده است. این واقعیت را دولت ترکیه نمی خواهد بپذیرد و به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که حوادث ناگوار علیه دمکراسی در ترکیه همچنان محتمل است.

برای مقابله با گرایش به استبداد بیشتر دولت مردم ترکیه و حزب دمکرات خلق نیاز به حمایت و همبستگی دارند. حزب کمونیست فرانسه  همبستگی و حمایت خود را از مردم ترکیه و حزب دمکرات خلق اعلام میکند.

حزب کمونیست فرانسه اعتقاد دارد که اتحادیه اروپا باید درباره زمینه های خشونتی که دولت ترکیه بوجود آورد تا در انتخابات اول نوامبر پیروز شود از اردوغان توضیح بخواهند.

بنا بر گزارش ناظران سازمان امنیت و همکاری که روز دوشنبه منتشر شد، در انتخابات ترکیه تخلفات جدی، خشونت فیزیکی و تهدید به کار گرفته شد. گزارش تحولات مطرح شده توسط بسیاری از ناظران بین‌المللی در سراسر کشور و از جمله نمایندگان حزب کمونیست فرانسه در ترکیه تائید شده است. نماینده حزب کمونیست فرانسه در ترکیه گفت: "هیچ‌کس نمیتواند شرایطی که تحت آن رئیس جمهور ترکیه در انتخابات پیروز شد را نادیده بگیرد

اگر چه بورس استانبول پس از انتخابات از بالا رفتن ارزش اوراق بهادار گزارش داد و از پیروزی اردوغان به این نحو استقبال کرد، اما این یک خوش خیالی است و باید دید پس از این هیجانات وضع اقتصاد این کشور چه خواهد بود.

اردوغان از حمایت  دولت های اروپائی بویژه آلمان و فرانسه در این انتخابات برخوردار بود. این در حالی است که خشونت و استبداد آینده ترکیه را تهدید میکند. زمان آن فرا رسیده است که فرانسه و اتحادیه اروپا از اردوغان برای مسئولیت خود در حوادث اخیر پاسخ مطالبه کنند. حداقل پس از برگزاری انتخابات می توان رئیس جمهور ترکیه را زیر فشار قرار داد تا از جنگ با کردها و اقدامات استبدادی دست بردارد، به نقض حقوق بشر خاتمه بدهد، به آزادی مطبوعات احترام بگذارد و زندانیان سیاسی را آزاد کند و به جنگ با کردهای این کشور نیز خاتمه بدهد.

اجلاس سران ژ 20 در اواسط ماه نوامبر در ترکیه برگزار می شود. برگزاری این اجلاس در ترکیه   با سئوالات بسیاری همراه است، چرا که این اجلاس نمی تواند از جنگ در ترکیه و سیاست جنگی دولت ترکیه در منطقه (سوریه) حمایت کند.

 

http://www.pcf.fr/77477

Turquie : « La France et l'UE doivent demander des comptes à Erdogan »

P { margin-bottom: 0.21cm; } La victoire électorale du président turc R.T. Erdogan, le 1er novembre en Turquie, est la résultante de la ...

pcf.fr

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  52  14 آبان ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت