راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آغاز مانور

 راست های آلمان

برای حفظ قدرت

پس از "مرکل"

ترجمه و تدوین از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

 هفت کشور صنعتی جهان متشکل از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن در سال 1998  با عضویت روسیه به عنوان هشتمین کشور صنعتی جهان موافقت کردند اما این کشور را به دلیل در پیش گیری سیاست های دیگر وعدم هماهنگی با گروه هفت، از اجلاسیه های این گروه کنار گذاشته شده است.

در پی بروز اغتشاش در سال 2014 در اوکرائین و نقش موثر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در نا آرامی های این کشور، فراکسیون حزب کمونیست و دیگر نیروهای ملی در پارلمان "راد" اوکرائین،  طرح همه پرسی را برای برون رفت این کشور از بحران های سیاسی و اقتصادی ارائه دادند. نکات اساسی طرح همه پرسی عبارت بود از، محدود کردن اختیارات رئیس جمهور و اعطای  اختیارات بیشتر به پارلمان و سیستم حکومت فدرال.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به این طرح بی اعتنائی کردند و توسط عوامل خود، حتی همکاری با نئوفاشیست ها بر علیه رئیس جمهور قانونی اوکرائین" ویکتور یانوکویچ" کودتا کردند.

متعاقب برآمدن نئو فاشیست ها  در حکومت اوکرائین، مردم شبه جزیره کریمه در یک رای گیری آزاد با رای 97 در صدی خواهان الحاق به روسیه شدند. پارلمان روسیه به رای مردم کریمه صحه گذاشت و برگشتن این شبه جزیره به خاک روسیه را پذیرفت.( 1)

به دنبال کودتا در اوکرائین و ایجاد جو رعب و وحشت توسط کودتاگران، در یک همه پرسی دیگر در دو استان شرقی این کشور، 93 در صد مردم به استقلال رای دادند و نام " جمهوری دمکراتیک خلق نواراسیا" را برای خود انتخاب کردند.

حکومت کیف جنگ خانمان سوزی را بر علیه مردم" نواراسیا" بر پا کرد که با مقاومت مردم این مناطق روبرو گردید. سرانجام کیف، مجبور شد همراه با پشتیبانان اروپائی خود به پای میز مذاکره بنشیند (مذاکرات آتش بس در شهر مینسک پایتخت بلاروس، با حضور روسای جمهور فرانسه، روسیه، اوکرائین و صدراعظم آلمان برگزار گردید).

با الحاق کریمه به روسیه و پشتیبانی همه جانبه این کشور از" نوا راسیا" (روسیه نو) ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را تحریم اقنصادی کردند  و این کشور را از گروه کشورهای صنعتی جهان کنار گذاشتند.

با ورود روسیه به جنگ علیه داعش در سوریه و موفقیت های انکار ناپذیر نظامی در این کشور و آرامش نسبی در مرزهای روسیه و اوکرائین، در اتحادیه اروپا زمزمه ارتباط اقتصادی و راه دادن مجدد روسیه به گروه کشورهای صنعتی جهان شروع شد. برخی از رهبران اصلی اتحادیه اروپا بر این باور هستند که در تحریم و اعمال فشار بر روسیه، کشورهای این اتحادیه بازنده اصلی هستند.

اخیرا نخست وزیر ایالت باواریای آلمان "هورست زهوفر" در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد: "بدون مشارکت و همکاری با روسیه ما قادر نخواهیم بود مشکلات منطقه ای و جهانی را برطرف کنیم. من در سال 2016 برای دیدار با رئیس جمهور روسیه به مسکو مسافرت خواهم کرد و قرار است در باره آینده اروپا با رهبران روسیه مذاکره داشته باشیم. البته اشتراک مساعی ما با روسیه در مورد مسائل مختلف، رابطه ما با آمریکا را زیر سئوال نخواهد برد". نخست وزیر باواریا علیرغم ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی به رهبری" آنجلا مرکل" بارها از سیاست های دولت و رهبری این حزب در ارتباط با روسیه و خاور میانه انتقاد کرده است.

"فرانک اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان چندی پیش در مصاحبه ای با روزنامه" بیلد" چاپ آلمان گفت: "روسیه باید به جمع کشورهای هشتگانه صنعتی جهان برگردانده شود. غرب تنها در یک ائتلاف با روسیه می تواند جنگ در سوریه و آرام سازی در اروپا، خصوصا اوکرائین را سامان بخشد".

بعد از عملیات خونین تروریستی در پاریس" نیکولای سرکوزی" رئیس جمهور سابق فرانسه در مصاحبه با روزنامه فیگارو اعلام کرد: " ما بدون همکاری با روسیه قادر به مبارزه با تروریسم نخواهیم بود. بزرگ ترین اشتباه غرب برگرداندن  شرایط  جنگ سرد با روسیه بود".

1-    ( اوکرائین در قرن 18 میلادی به بخشی از امپراطوری روسیه تبدیل گردید. بعد از انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر یکی از پانزده جمهوری اتحاد شوروی را تشکیل داد. شبه جزیره جمهوری خود مختارکریمه به لحاظ جغرافیائی جزئی از خاک روسیه بود تا سال 1954 که رهبر وقت اتحاد شوروی، " نیکیتا خروشچف" که خود اوکرائینی بود کریمه را به اوکرائین ملحق گردانید).

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  530   پنجم آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت