راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سازمان ملل

در برابر وظیفه

تاریخی

مبارزه با تروریسم!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

مصاحبه اومانیته با "رولاند ویل" معاون رئیس انجمن بین‌المللی وکلای دمکرات سازمان "ای. آ. د. ل .آ " و  متخصص مسائل بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد.

 

اومانیته: روز دوشنبه فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که برای نابودی داعش «باید یک گردهمائی از آنهائی که واقعاً می خواهند با تروریسم مبارزه کنند» تشکیل شود و به همین منظور با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و روسیه ملاقات خواهد کرد. شما در مورد این ائتلاف بین‌المللی ضد تروریستی بین‌المللی که بدون مجوزسازمان ملل متحد در حال تشکیل است چه فکر میکنید؟

 

رولاند ویل: داعش به منزله  نیروی آشکار تجاوزات پی در پی علیه مردم سوریه و عراق و در حال حاضر همه مردم دنیا است. داعش یک دولت نیست، بلکه یک ارتش مسلح است که صلح جهانی را تهدید میکند. این وظیفه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برای مقابله با داعش مداخله و اقدام کند. این مسئولیت و وظیفه ایالات متحده و فرانسه نیست که مقابله با داعش را با حملات هوائی و بمباران منطقه آغاز و ادامه بدهند. ایالات متحده و فرانسه ژاندارم سیاست بین المللی نیستند. باید شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک نیروی نظامی بین‌المللی که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است تحت هدایت اعضای این سازمان این نیروی نظامی را رهبری کند و برای مبارزه با داعش عمل کند. اجرای این امر  می تواند بسیار روشن و واضح تر از لحاظ منشور سازمان ملل متحد باشد.

 

اومانیته: متن منشور شورای امنیت سازمان ملل متحد چیست؟ آیا تصمیمات شورای امنیت سازمان  و سیاست اعضای آن با منشور سازمان در تضاد است؟

 

رولاند ویل: تفاوت اساسی بین منشور سازمان ملل متحد و اساسنامه سازمان ملل متحد وجود ندارد. اما هیچ سازمانی نمی تواند معجزه کند. سازمان ملل متحد یک ناجی الهی نیست. سازمان ملل یک وسیله و ابزار است. این ابزار یک قدرت نیست، بلکه ابزار و وسیله یک قدرت و یا چند قدرت بین‌المللی است که در گذشته با وجود اتحاد جماهیر شوروی ماهیت دیگری داشت و توازن قدرت بین‌المللی را حفظ می کرد. برای درک دقیق این مسأله باید توضیح دهم که این سازمان مانند یک ژاندارم برای ترافیک در جاده هاست. در گذشته برای ترافیک جاده ها قوانین رانندگی وجود داشت. آنچه که مهم است قانون و احترام به قوانین بین‌المللی است. منشور سازمان ملل متحد در سال 1945 به همین منظور تصویب و به امضاء رسید و برای اولین بار یک قانون بین‌المللی برای جهانیان ایجاد شد و به تصویب کشورهای جهان رسید و امضاء شد. منشور این سازمان به قربانیان جنگ اجازه داد که از حقوق بین‌المللی خود دفاع کنند. دولت ها تنها ابزار مردم برای دفاع از حقوق خود می باشند. سازمان ملل متحد محلی است که در آن دولت ها برای حل مسائل بین‌المللی باید تلاش کنند و در نهایت این مسائل را مورد بررسی قرار دهند  و حل کنند. متاسفانه ما شاهد اراده واقعی سرمایه داری جهانی برای بازیابی هویت سازمان ملل متحد نیستیم. این ماهیت از طریق انحراف و دستکاری دولت هائی قدرتمند تغییر کرده است. این دولتها می خواهند سازمان ملل متحد ابزاری برای حکومت بر جهان باشد.

 

اومانیته: آیا حق وتو در سازمان ملل متحد که پنج کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن برخوردار هستند مانع اجرای قوانین منشور سازمان ملل متحد نیست؟

 

رولاند ویل: به هیچ وجه. اولاً این پنج کشور هیات مدیره سازمان ملل متحد نیستند. آن‌ها به هیچ وجه نمیتوانند مانع اجرای قوانین منشور سازمان ملل متحد شوند. این امر می تواند تضاد با اصل برابری حقوق و سرنوشت کشورها  که در منشور سازمان ملل به تصویب رسیده بین کشورها شود. مثلا برای آغاز جنگ نیاز به رای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به استثنای یک مورد  زمانی که یک کشور در اجلاس شورای سازمان ملل متحد از تاکتیک "صندلی خالی" استفاده می کند. به عنوان مثال اتحاد جماهیر شوروی در جنگ کره به دلایل سیاسی در شورای امنیت سازمان ملل حضور نیافت و جنگ بدون موافقت مسکو آغاز شد. اما عملاً حق وتو در منشور سازمان ملل مفید است. در طول جنگ دوم عراق (در سال 2003). در تظاهرات مسالمت آمیز در سراسر جهان معترضان خواستار حق وتو برای پایان بخشیدن جنگ شدند. حق وتو مانعی در برابر قدرتها در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از قدرت خود در مسائل بین‌المللی یگانه استفاده نکنند. شورای امنیت بدون توافق همه اعضاء حق هیچ دخالتی را در امور کشورهای دیگر ندارد. آن‌ها باید برای صلح پایدار بین‌المللی عمل کنند و یا برای بازگرداندن صلح در برابر تجاوز اقدام کنند و نه اینکه شیادانه صلح را به خطر بیندازند و از یک گروه مسلح تروریسم  مانند دولت اسلامی برای نابودی مردم سوریه وعراق استفاده کنند. 

متاسفانه ما اکنون به زمانی بازگشته ایم که مناسبات بین قدرتها برمبنای منطق صلح نیست.

 

http://www.humanite.fr/roland-weyl-cest-aux-nations-unies-de-regler-son-compte-daech-

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  530   پنجم آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت