راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت دولت چپ

در پرتغال آغاز شد

روزنامه یونگه ولت

 ترجمه عسگرداودی

 

"انتونیو کاستا" رهبر حزب سوسیالیست پرتغال با حمایت حزب کمونیست پرتغال و حزب سبزها به

نخست وزیری رسید. رئیس جمهور دست راستی پرتغال «آنیبال کاواکوسیلویا» دوشنبه گذشته مطابق قوانین این کشور، نخست وزیر حزب سوسیالیست را تفویض کرد. او که از این پیروزی ناراضی است گفت: مشخص نیست، چنین دولتی چه آینده‌ای برای کشور به همراه خواهد آورد.

باید توجه داشت که  کابینه جدید دارای سیاستی  ضد قدرت‌های اروپائی و ناتو خواهد بود. حزب سوسیالیست پرتغال قبلا  وعده داده بود که رئیس جمهور فعلی در دوران دولت جدید نیز «رئیس جمهور» باقی بماند.

پیش از این سایت اینترنتی تاتس «حزب سبز های آلمان» از قول آژانس خبری «د.پ.ا» از لیسبون پایتخت پرتغال گزارش داده بود که «جبهه متحد چپ پرتغال» مرکب از حزب کمونیست پرتغال که از جمله احزاب کمونیست قوی در اروپاست، حزب سوسیالیست و حزب سبزها، مطابق یک برنامه از قبل آماده شده،  دولت دست راستی پرتغال را سرنگون کردند.

این سرنگونی در پارلمان و در جریان رای به برنامه دولت صورت گرفت. 123 نماینده چپ از مجموع 230 نماینده مجلس پرتغال، به برنامه پیشنهادی دولت رای عدم اعتماد دادند و دولت سقوط کرد.

در انتخابات 4 اکتبر گذشته راست های پرتغال اگر چه با تعداد اندکی رای بیشتر توانستند دولت این کشور را در اختیار بگیرند، اما به دلیل نداشتن حداکثر رای پارلمانی نتوانستند دولت با ثبات تشکیل بدهند .

دولت دست راستی پرتغال در چهار سال حکومت خود، به بحران اقتصادی شدیدی دامن زد که باعث شد صد ها هزار تن از مردم این کشور برای یافتن کار و زندگی شاید بهتری تن به مهاجرت بدهند.

نخست وزیر «کوستا» که شهردار سابق لیسبون پایتخت پرتغال بوده و از محبوبیت زیادی در افکار عمومی برخوردار است، قول داده حداقل دستمزد ها را افزایش بدهد و در بخش بازنشستگی اصلاحاتی انجام داده و در کل اقتصاد بحرانی کشور را سرو سامان بدهد. دولت جدید باید در وهله اول وضعیت و میزان بودجه سال 2016 را مشخص کند و در عین حال مقررات پذیرفته شده «منطقه پولی یورو» و همچنین وظایف بین‌المللی پرتغال را مراعات کند.

بلافاصله پس از آغاز کار دولت چپ پرتغال، «روبرت شرمن» سفیر آمریکا در پرتغال در مصاحبه‌ای با رادیو «رنسانس» پرتغال از به قدرت رسیدن یک دولت جدید از جبهه چپ پرتغال اظهار نگرانی کرد. او گفت قدرت گیری چپ ها در پرتغال با توجه به اینکه این کشور عضو ناتو است، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  530   پنجم آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت