راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم بلاروس

یکبار دیگر

لوکاشنکو را

انتخاب کردند!

ترجمه و تدوین - آزاده اسفندیاری

 

  

انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی قاطع رئیس جمهور این کشور "لوکاشنکو" پایان یافت. 87 در صد واجدین رای در این انتخابات شرکت کردند و لوکاشنکو 83 در صد آراء را بدست آورد.

روز نهم اکتبر در آستانه انتحابات ریاست جمهوری بلاروس، یک هیات پارلمانی- حزبی روسیه به عنوان همبستگی با دولت و مردم بلاروس وارد مینسک پایتخت این جمهوری شد. گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان روسیه در راس این هیات بود. عده ای از اعضای رهبری حزب کمونیست و نمایندگان پارلمان روسیه این هیات را همراهی می کردند.

رهبر حزب کمونیست روسیه در جمع نهادهای اجتماعی بلاروس که همراه با رهبر حزب کمونیست اوکرائین "سیماننکو" و تعدادی از رهبران حزب کمونیست بلاروس حضور داشتند گفت:

از بین جمهوری های اتحاد شوروی سابق، بلاروس، در بیست سال گذشته تجارب ویژه ای در زمینه های صنعت، کشاورزی و خدمات اجتماعی به دست آورده است که میتواند برای دیگر جمهوری ها خصوصا روسیه الگوی منحصر بفردی باشد.

اخیرا حزب ما از تجارب ارزنده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بلاروس سه فیلم تهیه کرده است که در یکی از ملاقات های ما با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فدراتیو آن ها را به نمایش گذاشتیم. او با دیدن این فیلم ها از دستآورد های این جمهوری برادر ستایش کرد و یاد آور شد که «این تجارب در کشور ما، خصوصا برای مناطقی که تاسیسات مردمی ایجاد شده است بسیار مناسب هستند. چنین دستآوردهایی می توانند در شرایط تحریم های کشور ما توسط غربی ها راهگشا باشند.»

زوگانف در ادامه گفت که رشد و ترقی بلاروس در زمانی امکان پذیر گشت که این کشور بحران های زیادی، از جمله دیوار های تحریم های غرب را در برابر خود داشت. دستیآبی به چنین مرتبه ای برای مردم و دولت این کشور افتخار بزرگی است و برای ما نیز جای مباهات دارد.

روز یکشنبه یازدهم اکتبر انتخابات ریاست جمهوری بلاروس برگزار شد که الکساندر لوکاشنکو با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برای اولین بار بالا ترین رقم تعداد رای دهنده در تاریخ پس از اتحاد شوروی در این جمهوری یعنی با 87 در صد واجدین شرایط به ثبت رسید. دلیل اساسی بالا رفتن تعداد شرکت کنندگان  در این دوره رای گیری، اعتماد مردم این کشور به رهبری لوکاشنکو و مقایسه ثبات سیاسی- اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور با کشورهای همجوار و دیگر جمهوری های اتحاد شوروی سابق است.

الکساندر لوکاشنکو برای اولین بار در سال 1994 در یک رای گیری نفس گیر با نطقی تاریخی در دفاع از گذشته اتحاد شوروی، در پارلمان این کشور مقابل استانسیلاو شوشکویچ رئیس جمهور وقت و یکی از امضاء کنندگان انحلال اتحاد شوروی همراه یلتسین رئیس جمهور اسبق روسیه و کراچوک رئیس جمهور وقت اوکرائین به پیروزی رسید.

لوکاشنکو پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، نزدیک ترین مشاوران خود را از میان برگزیدگان حزب کمونیست و دیگر میهن پرستان این کشور انتخاب کرد و پیروی از تجارب اتحاد شوروی را سرلوحه کار خود قرار داد.

کشورهای غربی کوشش های بسیار کردند تا به قول خود " آخرین دیکتاتور" اروپا را از سر راه خود بردارند اما او با روحیه میهنی و مردم دوستی و تکیه به آن ها، در این جمهوری کاری کرد کارستان. 

در هر انتخاباتی که در بلاروس انجام شد، غربی ها دلار های زیادی را برای  دیگر کاندیدا ها و عوامل خود خرج کردند اما نتوانستند در صف مردم بلاروس جدائی بوجود بیآورند زیرا بدیلی در مقابل لوکاشنکو وجود نداشت. مردم در بیست و یک سال گذشته همواره به لوکاشنکو رای دادند زیرا او را از خود می دانند و نتیجه رای خود را در زندگی به روشنی می بینند.

پس از پایان انتخابات بلاروس و انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو گنادی زوگانف با انتشار بیانیه ای شور انگیز از طرف رهبری حزب کمونیست روسیه، کمونیست های این کشور، احزاب کمونیست جمهوری های اتحاد شوروی سابق و فراکسیون کمونیست های روسیه در پارلمان این کشور به رئیس جمهور بلاروس شاد باش گفت.

 

http://kprf.ru/party-live/cknews/147368.html

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  524   23 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت