راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"اجلاس پیمان امنیت جمعی"

غرب دروغ میگوید

خیال مقابله

با داعش ندارد

ریا نووستی – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز پانزدهم سپتامبر اجلاسیه اعضای "پیمان امنیت جمعی" با شرکت سران روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تشکیل شد.

در این اجلاسیه علاوه بر سران دولتی، فرماندهان نظامی و امنیتی، کارشناسان سیاسی خاور شناس و اسلام شناس دانشگاه های مختلف این کشور ها نیز شرکت داشتند.

دستور کار جلسه پشتیبانی از حکومت سوریه و چگونگی مبارزه با داعش در این کشور جنگ زده بود. اهمیت این گردهمائی در پایتخت تاجیکستان توجه ویژه به گسترش عملیات داعش از خاورمیانه تا  قفقاز و آسیای میانه بود.

سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این اجلاسیه اهمیت ویژه ای داشت. او طی سخنانی گفت:

ما از حاکمیت و دولت قانونی کشور سوریه دفاع میکنیم و معتقد هستیم این حق دولت سوریه است  تا درمقابل تروریست های متکی به کشورهای خارجی از مردم خود دفاع کند. ما وظیفه خود می دانیم تا از دوستان خود پشتیبانی کنیم و از ارسال کمک های نظامی و فن آوری به این کشور دریغ نکنیم و از دیگر کشورها  می خواهیم تا در این امر با ما همکاری کنند. ما اطمینان داریم که تنها با  پیروزی دولت و نظامیان سوریه، مردم را می توان از شر تروریست های داعش نجات داد. ضمن این که خطر داعش نه تنها برای مردم سوریه بلکه گسترش عملیات آن به سوی کشور های همجوار سوریه، اروپا و حتی روسیه است.

روسیه بارها از مجامع جهانی برای مبارزه با تروریسم در سوریه دعوت و درخواست کرده است تا با همکاری یکدیگر، از کشتار و آوارگی مردم این کشور جلوگیری شود. ما در این زمینه بارها با رئیس جمهور آمریکا "باراک اوباما" تلفنی صحبت کرده ایم و حتی آمادگی بشار اسد برای مذاکره با نیروهای سالم مخالف دولت این کشور را به اطلاع وی رسانده ایم.

پوتین ادامه داد، آن ها بطور علنی از طرح خود برای تسخیر کل خاور میانه، آسیای جنوب شرقی و اروپا صحبت می کنند. داعش گروهی است با آمادگی نظامی و ایدئولوژیِ منسجم که متأسفانه توانسته است جوانانی را از کشورهای مختلف جهان، از جمله جمهوری های اتحاد شوروی سابق جذب کند.

بر این اساس است که عقل سلیم ایجاب می کند تا جدا از برخورد های دوگانه و موقعیت های سیاسی، همه کشورها برای مبارزه با این نیروی مخرب، همکاری کنند و اتحاد همگانی به وجود آورند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه سخن رانی خود، به دیگر جنبه های مسائل جهانی اشاره کرد و گفت: موضوع تفکیک نا پذیر امنیت جمعی در اروپا و دیگر نقاط جهان اهمیت اساسی دارد و باید حقوق دیگر کشورها را با استناد به قوانین جهانی به رسمیت شناخت و مانع از آن شد تا دیگران در امور کشورهای دیگر دخالت کنند. نباید اجازه داد کودتاهای ضد قانون اساسی و ترویج و گسترش تروریسم در جهان گسترش یابد.

در بخش دیگری از این اجلاسیه رئیس جمهور بلاروس" الکساندر لوکاشنکو" در سخنانی گفت: امنیت جمعی کشورهای ما ایجاب می کند تا همکاری های نظامی و امنیتی بیشتری را در نظر داشته باشیم. آتش جنگ در شرق اروپا مدت ها است که شعله ور شده است و کشورهای متحد ما در آسیای میانه در معرض تهدید اسلامیست های افراطی و تروریسم قرار گرفته اند.

 

("پیمان امنیت جمعی" بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1992 به ابتکار روسیه و بلاروس در مقابل سازمان نظامی ناتو تشکیل شد.)

 

http://ria.ru/world/20150915/1252890894.html     

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  521   26 شهریور  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت