راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بسیج ملی

برای مقابله

با کودتا در برزیل

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

رئیس جمهور برزیل که زیر فشار سازمان یافته دست راستی های این کشور برای سقوط دولتش قرار گرفته، روز دوشنبه همین هفته با عزمی استوار در برابر خبرنگاران ظاهر شد. او همان دیلما روسف 22 ساله ای بود که در عملیات پارتیزانی شرکت کرده و به زندان افتاده بود و حالا بالای 6 دهه از عمرش می گذرد. در مطبوعات 1970 برزیل عکس معروف وی در کنار شکنجه گرانش در برابر دادگاه نظامی را خیلی از همدوره ای های او به یاد دارند و فراموش نکرده اند دفاع قاطع او از مردم و زحمتکشان برزیل را!

او در سال 1970 در مقابل کودتاچی های نظامی ایستاد و امروز در برابر کودتاچی هائی که می خواهند بنام پارلمان علیه او کودتا کنند.

 

او در سال 2014 با 54 میلیون رأی مردم برزیل برای دومین بار رئیس جمهور برزیل شد. کودتاچی ها طرح استیضاح و سقوط او را به پارلمان برده اند و دیلما روسف با قاطعیت گفت:

"من نه استعفا می دهم و نه تسلیم می شوم. نبرد تازه آغاز شده است."

آیا مانورهای مالیاتی و برنامه ریزی شده راستگرایان مردم برزیل را فریب خواهد داد. آیا مردم خواهند پذیرفت که او برای  فرار مالیاتی به بخشی از بودجه دولتی دست درازی کرده است؟

خود خانم روسف در پارلمان این کشور و در پاسخ به آنها که طرح استیضاح او را به مجلس برده بودند گفت:

دولت این اختیار را داشت که بخشی از بودجه دولتی را صرف برنامه های اجتماعی کند و من دستور چنین امری را دادم با این شرط که سپس به دولت بازگردانده شود. این که بازگرداندن این پول با تاخیر روبرو شده هرگز به معنای حیف و میل بخشی از بودجه دولتی نیست. همین روش در گذشته و در دولت های پیشین هم انجام شده است. قانون چنین اختیاری را به رئیس جمهور و دولت داده است. اگر این اقدام خلاف قانون است، چرا پارلمان در گذشته به دولت های پیشین اعتراض نکرد؟ و حالا آن را همراه با طرح استیضاح من به مجلس آورده اند.

این توطئه ها، کار نئولیبرال هائی است که هدفشان برکناری دولت من و روی کار آوردن دولتی است که نئولیبرالیسم اقتصادی را بر کشور حاکم کند. همان ها که نه در گذشته توانستند با رای مردم به کاخ ریاست جمهوری راه یابند و نه امروز می توانند. به همین دلیل وارد عملیات توطئه آمیز شده اند.

آنها می خواهند به دوران "لولا" (رئیس جمهور سوسیالیست سابق برزیل) که من ادامه دهنده آن هستم خاتمه بدهند و رئیس مجلس را نیز با خود همراه کرده اند. فردی که خود از متهمین پرونده فساد مالی "پترو پراس" و پولشوئی است و نامش در لیست فرار مالیاتی اخیر "پاناما" فاش شده است. من هیچ حساب بانکی در هیچ کشور خارجی ندارم.

حزب کمونیست برزیل که از متحدان دولت خانم روسف است، پس از دیدار رهبر این حزب با رئیس جمهور اعلام کرد که سریعا باید بسیج ملی اعلام کرد و مردم را به خیابانها فراخواند تا توطئه برکناری رئیس جمهور خنثی شود.

رهبر حزب کمونیست برزی "لوسیانا سانتوس" در همین ارتباط گفت: "نبرد ادامه دارد و نباید تن به شکست داد."  

جبهه مردمی برزیل و جبهه خلق برزیل نیز طی بیانیه هائی اعلام کردند که باید با کودتاچی ها مقابله کرد.

این دو جبهه که اتحادیه کارگران؛ جنبش دانشجوئی و کشاورزان بی زمین را رهبری میکنند همبستگی و پشتیبانی خود را از دیلما روسف اعلام کردند.

" گی یرم بولس" همآهنگ کننده جنبش کارگران بی مسکن برزیل نیز در مصاحبه ای اعلام کرد:

آنچه در پارلمان می گذرد کودتا علیه دیلما روسف است و ما در مقابله با این کودتا در کنار وی هستیم. امروز اکثریت پارلمان از دزدان تشکیل شده است. افرادی که در رابطه با گروه های بزرگ اقتصادی هستند. اکثریت نمایندگان پارلمان از نظامیان و زمینداران بزرگ و مذهبیون مرتجع و وابسته تشکیل شده است. برزیل نمونه هائی از این دست توطئه های کودتائی را بسیار به یاد دارد. از جمله سالهای دیکتاتوری 1964. استیضاح دیلما روسف تنها بخشی از توطئه آنها علیه جنبش های مترقی در برزیل است. کسانی که علیه برابری حقوق زنان با مردان و علیه عدالت اجتماعی ایستاده اند و آن را طاعون اقتصادی می دانند.

 

http://www.humanite.fr/la-presidente-dilma-rousseff-promet-de-rendre-coup-pour-coup-605190

 

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       راه توده شماره 549 - 9 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت