راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگو با وزیر دارائی معترض

کابینه اول نخست وزیر یونان

وضع کنونی یونان

غیر قابل تحمل است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته دیمانش با "یانیس وارو فاکیس"  وزیر دارائی معترض کابینه اول سیبراس نخست وزیر کنونی یونان که با سیاست های وی در برابر اتحادیه اروپا به مخالفت برخاست و از دولت کناره گرفت.

اوانیته: نظر شما در مورد وضعیت کنونی در یونان چیست ؟

فاکیس: ما در یک بن‌بست هستیم . در 25 اوت پارلمان یونان به نفع یک توافق جدید با "ترویکا" (کمیسیون اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) رأی موافق داد.  موافقتنامه ای که تنها نتیجه آن انقباض تولید ناخالص داخلی است. یعنی بخش خصوصی به دلیل افزایش قابل توجه مالیات های جدید تخریب می‌شود وموسسات و شرکتهای متوسط و کوچک در آستانه ورشکستگی قرار میگیرند. این تحمیل یک چرخش اقتصادی به یونان است. بویژه بخش عمومی با کاهش جدید تولید ناخالص داخلی ضربه میخورد و بودجه مورد نیاز در هزینه های عمومی مانند حقوق بازنشستگی  کاهش می یابد. ترویکا میخواهد 1.8 میلیارد یورو را به سیستم اقتصادی یونان تحمیل کند. کشوری که در حلقه دام رکود اقتصادی گرفتار است. اگر دولت موفق شود 1.8 میلیارد یورو مورد نیاز را  با مالیات ها بر حقوق و دستمزد ها (طرحی که در حال حاضر در دست بررسی است) پس بدهد این اقدام باعث ورشکستگی شرکت ها وصندوق های باز نشستگی بودجه کمتری را برای هزینه های خود دریافت می کنند و بیکاری افزایش می یابد . ما در کشوری زندگی می کنیم که زندگی  بخش بزرگی از خانواده ها به حقوق بازنشستگی بستگی دارد. به این دلایل وضعیت کنونی غیر قابل دفاع است

اومانیته: با نگاه به گذشته، زمانی که وزیر دارائی بودید رؤیا روئی خود با گروه اروپا را امروز چگونه می بینید ؟

فاکیس : در گیری با گروه یورو (کشورهای اتحادیه اروپا ) در داقع در گیری با "ترویکا" است.  وزرای دارائی تنها نقش بسیار محدودی در گروه یورو دارند. این تجربه در حافظه من به عنوان یکی از لحظات پر ارزش زندگی باقی‌مانده است. زمانی که ترویکا پیشنهادهای تحمیلی خود را به یونان اعلام کرد من به عنوان وزیر دارائی با  پیشنهاد مخالفت کردم و این چالش  فوق العاده ای در برابر ترویکا بود.  در آن زمان ما سعی کردیم یک سری اصلاحات لازم را به اجرا بگذاریم  که متأسفانه توسط ترویکای بروکسل و ترویکای بین‌المللی (سیاستمداران و نهاد های همکار با ترویکا) به   شکست  کشانده شد. همه این فعالیت ها بدیهی است منبع عظیمی از نگرانی برای جامعه یونان بود . البته خرابکاری ترویکا در یونان و دیگر کشورهای جهان همواره پیش می آید و برای کسی پنهان نیست.

اومانیته: روند سیاسی در اسپانیان چنین امکانی را به حزب پودموس میدهد ؟

فاکیس: پودموس امید بزرگ مردم مبارز اسپانیاست. من امیدوارم که پودموس به عنوان یک حزب سیاسی مترقی چپ امید مردم را که در جستجوی یک دولت واقعی نوین در اسپانیا  هستند بر آورد کند.

اومانیته : در 25 فوریه، در برلین شما جنبش "د ای او ام 25" را اعلام کردید. چه تفاوتی این جنبش با یک حزب کلاسیک دارد ؟ وهدف و استراتژی شما برای رسیدن به اهداف این جنبش چیست ؟

فاکیس: هدف یک حزب سیاسی بیش از هر چیز پیشروی در مقابل احزاب دیگر ارائه یک برنامه مترقی به مردم است. در‌واقع وعده‌هائی که بتوانند در یک دولت ملی آنها را دنبال کنند. البته این آرزوئی است که در صورت تغییر ساختار دولت ها ممکن می شود. جنبش ما "د ای او ام 25" می خواهد با بسیج همه اروپائیان، فراتر از وابستگی های سیاسی در کشورهایشان، خود را برای ایجاد یک ائتلاف دمکراتیک "پان اروپائی" آماده کنند. نه در پاریس و یا روم و یا آتن، بلکه در پایتخت اتحادیه اروپا "بروکسل" برای دفاع از خواست های واقعی مردم اروپا در مقابل قدرت‌های اروپائی . این هدف تنها با بسیج مردم در مقابل با مکانیزم موجود در اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است. بدین ترتیب حاکمیت مردم در پاریس، در رم و آتن و غیره فقط با یک ائتلاف سراسری ممکن می شود. اتحادیه اروپا اکنون، بر خلاف نامی که بر آن گذاشته اند، یعنی اتحاد، زیر فشار "ترویکا" تکه ‌تکه شده و به سوی نابودی می رود.

 اومانیته : تجزیه و تحلیل شما در مورد اروپا در مورد مسائل استراتژیک امروز جهان چیست؟ فاکیس: همانگونه که  مشاهده میکنید، حضور مستبدانه چند کشور در اتحادیه اروپا، این نهاد را از یک مناسبات دمکراتیک باز داشته و به همین دلیل می بینید که اغلب سیاست ها نه شفاف اعلام می شوند و نه مردم در جریان آنها هستند. به همین دلیل، در چند سال اخیر، این نهاد با ادامه سیاستهای گذشته خود که در جوامع اروپا  با شکست موجه شده است  هیچ آینده دمکراتیکی را نوید نمی دهد.  رکود اقتصادی گواه گفته من است.  حتی اگر وارد بحث سیاست های خارجی و سیاست های مربوط به مهاجرت و قربانیان جنگ هم نشویم که آن رکود اقتصادی را بحرانی تر می کند.

اومانیته : در نهایت اروپا به عنوان یک اید ه   در نظر شما مهم است ؟

فاکیس : صد در صد . اگر خلاف آن تصور شود بهتر است به تکزاس که من در آنجا زندگی میکردم سفر   کنید . هویت اروپائی برای همه جامعه اروپا پر اهمیت دارد

اومانیته : چگونه آلمان به عنوان یک "لوکومتیو" سیاسی در اتحادیه اروپا تصمیم می گیرد؟ قدرتی که در نهایت خود محکوم به فروپاشی است ؟

فاکیس : تنها با فعالیت نیروهای مترقی و پیوستن این نیرو به دیگر و شکل گرفتن یک نیروهای مترقی در اروپا می‌شود با دولت فعلی آلمان مقابله کرد

فعلا  اتحادیه اروپا از دستورات دیکته شده "ترو یکا" در مورد همه مسائل  پیروی میکند. باید با این نهاد ها مبارزه کرد.

http://www.humanite.fr/yanis-varoufakis-malgre-tout-leurope-reste-une-idee-importante-599317

 

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetude

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 542 راه توده - 6 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت