راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مذاکرات صلح

با چه آرایشی

25 ژانویه

آغاز می شود؟

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

در حالی که مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل متحد در تاریخ 25 ژانویه برنامه ریزی شده و برگزار می‌شود، هر یک از نیروهای ذینفع در جنگ در خاک سوریه، در تلاشند برای بدست آوردن موقعیت ممتاز نظامی و استراتژیک در منطقه. این در حالی است که نیروهای وفادار به دولت سوریه تحت حمایت هوائی روسیه در بخشهای ویژه خاک سوریه  پیشروی چشمگیری داشته‌اند .

حمله توسط سازمان دولت اسلامی داعش در برابر شهر "دیرالزور" سوریه که منجر به قتل عام 300 غیر نظامی و اسارت 400 نفر شد قطعاً نشانه تلاش جهاد گرایان برای خارج شدن از منگنه محاصره ارتش سوریه است که از حمایت نظامی  روسیه  برخوردار است. علیرغم این شکست ها،  داعش با بهره برداری از ارتباطات بین‌المللی رسانه ای عربی و غربی مدعی است که هیچ ضربه ای نخورده است و قدرت آن کاهش نیآفته و به دنبال اهداف توسعه طلبانه البغدادی در منطقه  است.

این ادعاها دروغی بیش نیست و حتی رسانه های غربی از جمله فرانسه از تضعیف و تلفات شدید داعش توسط ارتش سوریه و متحد آن روسیه گزارش داده اند. تحت حمایت هوائی روسیه، ارتش سوریه تا کنون موفق شده کنترل شهر "سلما" در استان "لاذقیه" را که مقر شورشیان اسلامگرا و جبهه النصره (القاعده شاخه سوریه ) بود را بدست بگیرد. سرهنگ ارتش سوریه "محمد سبکا" که مسئولیت عملیات نظامی در منطقه را بر عهده دارد میگوید: "ما بر مناطقی که تحت اشغال داعش در حومه شهر سلما بود مسلط شده ایم. آنها شکست سختی را متحمل شدند. ما به پیشروی خود ادامه میدهیم و سایر مناطق اشغالی را هم از داعش پس خواهیم گرفت". 

در استان حلب در شمال کشور حداقل 16 جنگجوی دولت اسلامی در یک حمله نافرجام علیه مواضع ارتش سوریه در نزدیکی شهر الباب کشته شدند. در روزهای اخیر نیروهای بشار اسد پیشروی خود را به طرف الباب آغاز کرده اند. شهری که سنگر مستحکم نیروهای داعش است و اکنون ارتش سوریه چندین روستا در اطراف این شهر را تصرف کرده و در فاصله ده کیلومتری این شهر مستقر شده است.

همچنین نیروهای ارتش سوریه در حومه شهر حلب آماده حمله به مواضع داعش می شوند. از طریق این عملیات نظامی ارتش سوریه در تلاش است تا منطقه را از وجود نیروهای داعش پاک کند و مانع  دست یابی داعش به مواد مورد نیاز از جمله مواد غذائی و تسلیحات نظامی در شهر ها و روستاهای  مجاور شود.

طرح ارتش سوریه بر این زمینه است که نیروهای داعش که کنترل بخشی از شهرهای  نزدیک رقه را دارد تضعیف شود. با این تحولات نظامی جدید پیشروی  نیروهای کرُد "روژاوا" بسوی منطقه "افقا" که دراختیار جبهه النصره شاخه نظامی القاعده در غرب سوریه است را نباید فراموش کرد.

این تحولات در حالی در جریان است که مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد در 25 ژانویه در ژنو با حضور نمایندگان طرفین درگیر و قدرت های ذیفع و ــ مخالفان رژیم اسد آغاز می شود.

در عین حال مجامع حقوق بشر نسبت به وضعیت حقوق بشر در شهر "مویا" که توسط ارتش سوریه در محاصره است هشدار داده اند. آنها فراموش کرده اند که داعش و نیروهای مخالف رژیم اسد شهرهای متعددی را در محاصره خود دارند. از سوی دیگر مسئول "حقوق بشر" سازمان ملل متحد در مقابل شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که اکنون بیش از  400 هزار سوری در شهر های مختلف در خاک سوریه از طرف ارتش سوریه و یا نیروهای داعش  در شهرهای مختلف  در محاصره هستند و متأسفانه برخی از کشورهای غربی و عربی در تلاش برای بهره برداری از این فاجعه انسانی برای اهداف سیاسی خود میباشند. سفیر فرانسه "فرانسوا دلاتره" گفته است که بدون حل مسئله حقوق بشر  روند سیاسی برای حل درگیری در سوریه غیر ممکن است. در ‌واقع یک بار دیگر کشورهای غربی و بویژه فرانسه می خواهند به همین بهانه مانع از نتیجه بخش شدن مذاکرات صلح  سوریه در تاریخ 25 ژانویه شوند. به عنوان مثال لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به حمایت از بخش کوچکی از نیروهای  اپوزیسیون برخاسته که از حمایت نظامی و مالی عربستان برخوردار است. گروهی  که دولت فرانسه آن را اسلامگرای معتدل معرفی می کند.

شورای دمکراتیک سوریه به رهبری (هتیم منا) که خواهان اصلاحات لائیک و مترقی در سوریه است و همچنین احزاب کرد سوریه را در مذاکرات صلح شرکت نداده اند. باید سئوال کرد که نماینده نیروهای مخالف اسد را چه شخصی نمایندگی میکند؟

فرانسه به جامعه بین‌المللی فشار می آورد که "ریاض حجاب" نماینده عربستان سعودی در این مذاکرات نمایندگی اپوزیسیون رژیم اسد را نیز بر عهده داشته باشد. شورای دمکراتیک سوریه امیدوار است که به عنوان یک عضو غیر وابسته به هر نیروی سیاسی در این مذاکرات حضور یابد اما هنوز یک هفته به آغاز مذاکرات باقی است و شرط بندی در این زمینه دشوار است گرچه غیر ممکن نیست!   http://www.humanite.fr/offensive-de-larmee-syrienne-et-recul-de-l-etat-islamique-595989

 

www.humanite.fr

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 537 راه توده - اول بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت