راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اقتدار هیچ حکومتی

به موشک هایش

نبوده و نیست!

 

در هفته‌های اخیر بدنبال دستیابی به توافق اتمی موسوم به برجام، سپاه پاسداران از دومین "شهرک موشکی" یعنی در واقع غاری که در آن شماری موشک مخفی کرده‌اند رونمایی کرد. این رونمایی همراه بود با آزمایش‌های تازه موشکی که آن را نمایش "اقتدار سپاه" نامیدند. اینکه این آزمایش‌ها و نمایش‌های موشکی در خدمت کارشکنی و به تاخیر‌انداختن اجرای برجام در داخل کشور به ‌امید دامن زدن به بحران اقتصادی است نکته ای است که بر مردم ایران آشکار است. اینکه کارشکنی در برابر تفاهم اتمی با منافع و برنامه‌های راست ترین و جنگ افروزترین جناح‌های حاکم در ایالات متحده‌ امریکا و اسرائیل همسو است نیز بر کسی پوشیده نیست.

نکته ای که کمتر بدان توجه شده بهره برداری استراتژیکی است که غرب و بازوی نظامی آن "ناتو" از آزمایش‌های موشکی سپاه می کنند و به این بهانه برنامه گسترش سپر ضدموشکی در اروپا و محاصره روسیه و حتی بتدریج ایران به بهانه داعش و تامین امنیت خاورمیانه را پیش می برند. در واقع اتحادی ناگفته و آگاهانه میان سپاه پاسداران و سازمان ناتو در حال حاضر وجود دارد و ناتو از آزمایش‌های موشکی سپاه به سود محاصره روسیه بهره می گیرد. چنانکه چندی پیش کریستوف هویسگن، مشاور آنگلا مرکل، با اشاره به آزمایش موشکی سپاه گفت: "ناتو مسئولیت دارد تا از شهروندان در برابر اینگونه موشک‌ها حفاظت کند. هیچ فرقی نمی‌کند که این موشک‌ها به کلاهک اتمی مجهزند یا به کلاهک‌های عادی."

رادیو "دویچه وله" آلمان که سخنان مشاور مرکل را منتشر کرد نوشت: "کریستوف هویسگن، مشاور دولت آلمان در‌امور خارجی با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران بر ضرورت استقرار سامانه ضد موشکی ناتو تأکید کرد. او بر این باور است که حتی بعد از پایان گرفتن مناقشه هسته‌ای غرب با ایران، این کشور خطری بالقوه محسوب می‌‌شود." دویچه وله در ادامه به مسئله اصلی اشاره کرده و می نویسد: "ناتو در سال ۲۰۱۰ تصمیم به استقرار سامانه ضد موشکی در اروپا گرفت و قرار شد که این برنامه تا سال ۲۰۲۰ نهایی شود. ناتو بارها تکرار کرده است که استقرار این سیستم، روسیه را هدف قرار نداده و هدف آن دفاع در برابر برخی حملات احتمالی، از جمله از سوی ایران است."

همه می دانند که خطر حمله موشکی ایران به اروپا که مشاور مرکل مدعی آن است یک شوخی بیشتر نیست. توازن نظامی میان ایران و ناتو که صدها و هزاران موشک در اختیار دارد و می تواند در چند دقیقه کل ایران را با خاک یکسان کند به شکلی نیست که ایران بخواهد یا بتواند به اروپا حمله کند. موشک‌های ایران حتی برای پاکستان هم خطرناک نیست چه رسد به ناتو. ‌اما می تواند علاوه بر محاصره روسیه بهانه خوبی برای دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در منطقه باشد.

شاخ و شانه‌هایی که فرماندهان سپاه و بیت رهبری می کشند و نمایش‌های موشکی سپاه را نمایش اقتدار کشور وانمود می کنند در واقع برای پوشاندن و توجیه سیاست های اشتباه اقتصادی و اجتماعی داخلی است اما عملا بیش از هرچیز بسود ناتو و غرب به ویژه برای محاصره روسیه تمام می شود. بنابراین با تشویق پنهان آنها روبروست. این نکته ای است که خود رهبران روسیه نیز بخوبی بدان واقفند و در واقع روسیه تا به ‌امروز سنگین ترین بها را بابت برنامه اتمی و موشکی سپاه پرداخته است. چنانکه چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در مصاحبه با نشریه آلمانی "بیلد" به طور غیرمستقیم به اتحاد میان ناتو و سپاه پاسداران ایران اشاره کرد و گفت: "ناتو به بهانه خطر اتمی ایران، روسیه را محاصره کرد." (پیک نت – 22 دی 94)

امروز، هم رهبران غرب و ناتو، هم رهبران روسیه و هم رهبر و فرماندهان سپاه پاسداران می‌دانند که جنجال پیرامون برنامه‌های موشکی سپاه به جزیی از استراتژی ناتو و غرب برای تسلط بر جهان، منطقه و ایران تبدیل شده است. در جهان برنامه محاصره نظامی روسیه به این بهانه پیش برده می شود. در منطقه به عنوان خطر ایران به مسابقه سیاسی و تسلیحاتی دامن زده شده که حداقل پیآمد اقتصادی آن کاهش بیسابقه بهای نفت است. بالاخره خود ایران نیز بدین بهانه تحریم شده و منابع و تمام درآمد نفت آن به غارت رفته است.

آیا فرماندهان سپاه پاسداران واقعا آگاهانه و عامدانه و با هدف کمک به استراتژی غرب و ناتو نمایش‌های موشکی خود را ادامه می دهند؟ آیا باید معتقد بود که سرویس‌های جاسوسی غرب و اسرائیل در بالاترین سطح سپاه پاسداران نفوذ کرده‌اند و بدست آنان منافع جهانی و منطقه ای و ایران ستیز خود را پیش می برند؟ چنین نفوذی یقینا وجود دارد ولی توضیح دهنده همه ماجرا نیست. در غالب کشورها برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی و شهرک‌های زیرزمینی وجود دارد. ولی این کشورها برای جلوگیری از همین تبعات و پیآمدهای منفی در حول این برنامه‌های خود جنجال‌‌ نمی کنند و در تلویزیون آنها را به نمایش‌‌ نمی گذارند، بلکه اسناد مربوط به آنها را به طور پنهان و بر سر میز مذاکرات رو می کنند. در ایران هدف اصولا تامین‌ امنیت ملی نیست تا این برنامه‌ها را بدون جار و جنجال و نمایش تلویزیونی پیش ببرند. برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی در ایران نه جزئی از سیاست دفاعی و بازدارندگی در برابر تجاوز از خارج، بلکه بخشی از راهبرد کسب قدرت در داخل است. بنابراین هزینه‌هایی که دیگر کشورها و منطقه و ایران بابت این نمایش‌ها می پردازند اصلا مطرح نیست. فرماندهان سپاه پاسداران با جنجال پیرامون برنامه‌های موشکی و اتمی ایران در سطح رادیو و تلویزیون و مطبوعات بیش از هر چیز می خواهند برای خود یک مشروعیت داخلی برای دخالت در‌امور سیاسی و بدست گرفتن ثروت اقتصادی کشور دست و پا کنند. این انگیزه است که خود از هر نفوذی نیرومندتر بسود سلطه غرب و ناتو عمل می کند.

این واقعیت که فرماندهان سپاه در پی تامین ‌امنیت ملی کشور نیستند از اینجا نیز آشکار می شود که همه می دانند بزرگترین عنصر‌امنیت ملی در جهان‌ امروز مشروعیت حکومت‌ها و دموکراسی است و فرماندهان سپاه به صورت عنصر عمده مخالف دموکراسی و رای مردم در داخل کشور درآمده‌اند و مدعی هستند که می توانند نمایش موشکی را جایگزین خواست و اراده و رای مردم و مشروعیت حکومت کنند. سپاه پاسداران با این انگیزه‌ها از یک نیروی دفاعی ملی در حال تبدیل شدن به یک سازمان مافیایی است که با نمایش موشک و تانک و مسلسل می خواهد از یکسو مردم و سیاستمداران مستقل و میهندوست کشور خود را مرعوب و بر آنان حکومت کند و از سوی دیگر می رود که همه جهان را برعلیه ایران متحد کند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 538 راه توده - 8 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت