راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سالروز استقلال بلاروس

قدرت نظامی

اقتصاد مردمی

تدبیر سیاسی

سایت ریا نووستی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

سوم ژوئیه سال  1944 شهر مینسک پایتخت جمهوری سوسیالیستی بلاروس در جنگ کبیر میهنی علیه فاشیسم هیتلری توسط ارتش سرخ اتحاد شوروی از اشغال آلمان آزاد شد.

این روز در تاریخ جدید جمهوری بلاروس، روز استقلال نام گذاری شده است و هر سال مقامات این کشور با برگزاری رژه نظامی و مراسم خاص از آن تجلیل به عمل می آورند.

امسال نیز سوم ژوئن رژه نظامی به مناسبت استقلال این کشور برگزار شد و "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در این مراسم سخنرانی کرد.

لوکاشنکو بدون اشاره مستقیم به نقش همسایه بلاروس، "لهستان" که تبدیل به اسب تراوای ناتو در شرق اروپا شده گفت: کشور ما برای بقای خود باید هرچه بیشتر بنیه دفاعی خود را تقویت کند و اجازه ندهد تا دیگر کشورها ثبات نظام سیاسی و اجتماعی آن را مورد تهدید قرار دهند. متاسفانه روابط جهانی ایجاب می کند که نیروی نظامی تکیه گاه کشورها باشد به ویژه  کشورهایی که نظام مردمی دارند، امر دفاع از خود و حفظ استقلال عامل بقای آن ها است. این کشورها باید همواره با تقویت بنیه دفاعی خود و به کارگیری مدرن ترین دستآورد های علمی و تکنیکی، از استقلال خود دفاع کنند. بنا بر این منطق، کشور بلاروس کوشیده است جهت حفظ  استقلال و تمامیت ارضی خود ارتشی مجهز به مدرن ترین سلاح های پیشرفته جهان داشته باشد. به عنوان مثال، ما از مجموعه نظامی- صنعتی سیستم های چند منظوره پرتاب موشک فوق پیشرفته ساخت بلاروس برای دفاع از خود برخوردار هستیم. این سیستم باز دارنده استراتژیک و همچنین دستآورد تواناییهای  فضایی کشور ما، تا به حال به ما این فرصت را داده است تا کسی با زبان زور با مینسک وارد گفت و گو نشود.

ما همواره با آموزش های نوین به کادرهای ارتش و مانورهای نظامی در سرزمین خود به یکایک شهروندان خود اطمینان داه ایم که هیچ نیرویی قادر نخواهد بود در ثبات سیاسی و تمامیت ارضی بلاروس اختلال ایجاد کند.

لوکاشنکو در ادامه گفت: ما به همکاری مثبت و همه جانبه با متحدان خود، خصوصا روسیه و همچنین توسعه گفت و گو با همسایگان و کشور های غربی تلاش خواهیم کرد. خط مشی سیاسی  ما ایجاب کرده است که تا کنون در هیچ گونه ماجراجویی جهانی و جنگی شرکت نکنیم.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: سالروز رهایی از طاعون فاشیسم آلمان هیتلری به ما می آموزد تا به هر شکل ممکن از تکرار فاجعه جنگ جلو گیری کنیم.

 تجربه تاریخی نشان داده است که دیپلماسی بدون قدرت نظامی کاربرد تعین کننده نخواهد داشت. قدرت دولتی  به این معنا هم میتواند باشد که حاکمیت بتواند با توانایی و درک درست، حوادث را پیش بینی کرده با تشخیص آن از خطرات احتمالی جلو گیری کند. در این صورت میتواند استقلال کشور را تأمین کند و امنیت شهروندان را تضمین نماید.

 

یاد آوری می شود در جنگ جهانی دوم، یک چهارم شهروندان جمهوری بلاروس قربانی فاشیسم آلمان شدند و ساختمان های شهرها و روستاهای این کشور به کلی ویران گردیدند. فاشیست هیتلری سه چهارم دریاچه های این کشور را با خاک پر کرد و دوسوم جنگل ها را سوزاند. بزرگ ترین نیروهای پارتیزانی جهت مبارزه با ارتش فاشیستی در این جمهوری تشکیل شده بود.

  http://ria.ru/world/20160703/1456934316.html

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 559 - 24 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت