راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فتح الله گولن

و اردوغان

دو اسب یک کالسکه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

 

فتح الله گولن اپوزیسیون مذهبی اردوغان رئیس جمهور ترکیه است و در تبعید امریکا به سر می برد. سالها شانه به شانه اردوغان بود تا آنکه با هم اختلاف پیدا کردند و او از ترکیه خارج شد و رفت امریکا، پیش از آن که اردوغان بتواند دستش به او برسد. از نظر تفکرات مذهبی و سیاسی تفاوتی با اردوغان ندارد، مگر دشمنی اش با ایران. حالا وی متهم به دست داشتن در کودتای نظامی اخیر در ترکیه است و اردوغان خواستار استرداد وی از ایالات متحده است.

فتح الله گولن واعظ مسلمان و ثروتمند از سال 1999 در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند. وی مدیریت یک شبکه اقتصادی متشکل از صدها مدرسه‌ و بنگاه های تجاری و مطبوعات و رسانه‌ها را برعهده دارد و پایگاهی قوی در بخشی از مردم ترکیه دارد. وی از اواخر سال 1990 بیش از ده سال متحد اصلی اردوغان برای رسیدن به قدرت در ترکیه بود. با کمک وی اردوغان موفق شد شبکه نظامی ژنرال های کمالیست در ارتش و همچنین دیگر افراد ارتش ترک را تصفیه کند.

گولن همچنین نقش اصلی را برای پاکسازی روزنامه نگاران مترقی و مطبوعات به اتهام توطئه علیه دولت بر عهده داشت. نفاق بین اردوغان و گولن از سال 2013 زمانی که فتح الله گولن مقاله ای تحت عنوان فساد مالی اردوغان و همراهان وی در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد آغاز شد. این موضوع بلافاصله توسط روزنامه نگاران شبکه رسانه ای گولن از جمله روزنامه "زمان" در ترکیه منعکس شد و مطبوعات داخلی پسر اردوغان را نیز در فساد مالی متهم کردند. بلافاصله افشاگری فساد ملی دولت اردوغان و همراهان وی با پاسخ تند دولت روبرو شد و روزنامه نگاران مورد تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. بین سالهای 2014 ــ 2015 بیش از 1800 نفر از جمله 750 پلیس و قضات مظنون به طرفداری از گولن شناخته شده و دستگیر شدند. اردوغان این افراد را متهم به وابستگی به گولن کرد و گفت گولن دولت موازی را با حمایت هوادارانش در ترکیه تاسیس کرده است. در ماجرای کودتائی اخیر نیز هواداران گولن با وجود انکار گولن از اتهامات، تحت سرکوب شدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند. گولن نیز قاطعانه کودتا در ترکیه را محکوم کرد و گفت بر این باور است که این کودتا توسط خود اردوغان برای تحکیم قدرتش سازماندهی و مدیریت شده است.

نویسنده معروف ترکیه "ندیم گوسل" در این رابطه می گوید: "این کودتا شاهکار سلطان (اردوغان) است زیرا فقط وی از این کودتا سود برده است".

علاوه بر این کودتا چیان در بیانه خود اعلام کردند که به دمکراسی سکولاریسم و مرام کمالیست احترام میگذارند. این امکان وجود دارد که افسران کودتاچی از ترس نشست سالگرد بنیانگذاری ارتش که  قرار است در 30 ام ماه اوت برگزار شود و تصفیه در ارتش و برکناری از مقامات خود دست به کودتا زده باشند.

با این شواهد می توان گفت که اردوغان از نفاق در ارتش آگاه بود و اجازه داد کودتاچیان وارد عمل شوند تا پس از آن بتواند ضربه نهائی را به نظامیان کمالیست زده و با تصفیه نیروهای ملی و دمکراتیک و مترقی موقعیت خود را تثبیت کند.

 

. . http://www.humanite.fr/fethullah-gulenennemi-mortel-du-president-turc-611993

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 560 - 31 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت