راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تاکتیک های چین و روسیه

برای مقابله با

استراتژی جهانی امریکا

ترجمه و تدوین آذرنگ

 

 

 

تقریباً یک سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا سند استراتژی دفاعی خود را منتشر کرد، یعنی در سال 1992. واشنگتن این استراتژی را، همچنان برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود در جهان پیش می برد. نکته کلیدی در این استراتژی آنست که امریکا مطابق این استراتژی با شکل گیری هر قدرتی در جهان که ظرفیت رقابت با آن را داشته باشد مخالف است. در این میان روسیه هدف اصلی است و در درجه بعد چین به عنوان یک قدر اقتصادی و سیاسی در آسیا و جهان. بویژه که این کشور مبتکر تاسیس بانک سرمایه گذاری آسیا برای زیر ساخت و توسعه اقتصادی کشورهای آسیایی شده است. با تاسیس  این بانک ایالات متحده نقش ضامن مالی مبادلات بین‌المللی را از دست می دهد.

 

بخش مهم انگیزه امریکا برای فشار به کشورهای اروپائی و از جمله لندن، برای پذیرش این استراتژی امریکاست تا هژمونی مالی ایالات متحده زیر علامت سئوال نرود. امریکا این هژمونی را ابدی فرض کرده است.

 

سازمان اقتصادی بریکس مرکب از 5 کشور چین، روسیه، هند، برزیل، افریقای جنوبی و بانکی که از زیر مجموعه این سازمان است و به ابتکار چین تاسیس شده این هژمونی را تهدید می کند. سازمانی که بتدریج کشورهای مختلف جهان ـ غیر از کشورهای اروپائی- به آن می پیوندند و امریکا و اتحادیه اروپا نگرانند که در اوج گیری بحران اقتصادی در کشورهائی نظیر یونان، پرتغال و حتی اسپانیا و ایتالیا در این کشورها نیز زمزمه پیوستن به این سازمان آغاز شود. در عین حال که سازمان  همکاری های اقتصادی شانگهای نیز که از 20 سال پیش تاسیس شده همچنان در حال رشد است و بسیاری از کشورهای آسیائی ـ از جمله ایران- به آن پیوسته اند و در مجموع 40 درصد جمعیت جهان را زیر پوشش خود گرفته است. کشورهائی که از منابع انرژی و نیروهای مسلح دفاعی قابل توجهی برخوردارند.

 

شاید قابل  توجه ترین  پروژه دولت  چین  ــ که بطور مستقیم با ایران ارتباط دارد ــ پروژه "احیای جاده جدید ابریشم" باشد که کار آن از سال 2013 آغاز شده است. چین در پی احیای مناسبات تاریخی - اقتصادی و فرهنگی- خود با شرق و غرب آسیاست. مناسباتی که تاریخ آن به دو هزار سال پیش باز می گردد. چین از این طریق روابط بین‌المللی بین قاره آسیا، اروپا و آفریقا را، از جمله از طریق دریاها و اقیانوس های مجاور این قاره ها دنبال می کند. پروژه عظیمی که  در طول  مسیر طولانی خود به دولت چین اجازه میدهد با هر کشوری برای تعمیق روابط خود وارد مذاکره شود. کشورهائی که برای زیر ساخت و توسعه اقتصادی و از جمله ایجاد شبکه حمل و نقل تجاری خود به آن نیازمند هستند. همچنین این پروژه مبادلات فرهنگی بین کشورها را گسترش میدهد. مقامات دولت چین مصرانه برای تامین همکارهای بین‌المللی برمبنای یک پایگاه قوی مردمی پافشاری کردند. رئیس جدید بخش روابط  بین‌المللی حزب کمونیست چین در تاریخ 18 مه در پکن طی سخنرانی خود در حضور 80 تن از مقامات کشورهای اروپا اعلام کرد: « چین آماده همکاری با همه کشورهای جهان است. همه ما نیازمند توسعه روابط برای صلح و همکاری هستیم. ما باید بطور مستقیم در مورد مسائل مهم و مشترک بین المللی با هم تبادل نظر کنیم. از این طریق است که می توانیم سوء تفاهم ها را بین خود کاهش دهیم. باید گفتگو ی فرهنگی بین شرق و غرب را تقویت کرد. بدین ترتیب است که مشکلات از جمله روند مذاکرات بین ما در مورد مبادلات  اقتصادی در اقیانوس اطلس و دیگر  مشکلات بر طرف خواهد شد. قطعاً روابط چین و اروپا بدون مشکل نیست، اما اجازه دهید با هم بطور قاطعانه، عادلانه و شفاف این مسائل را مشترکا بر طرف کنیم.»

 

http://www.humanite.fr/la-chine-saffirme-et-se-tourne-vers-leurope-607891

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 554 راه توده - 13 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت