راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای تفسیر اصلاحات

این همه شتاب

در رادیو فردا

اتفاقی است؟

 

 

 

آقای "مجید محمدی"، نویسنده "رادیو فردا" است. البته نویسنده ای ذوق زده و آنقدر شتابزده که از شدت عجله برای رسیدن به آخر خط، افتاد توی چاله چوله های درک اوضاع ایران. آن هم در جاده ای سخت سنگلاخ.

ایشان نتایج اولیه انتخابات هیئت رئیسه مجلس را نشانه ناممکن بودن اصلاح در جمهوری اسلامی خواند و نوشت: «جریان موسوم به اصلاح‌طلب در ایران به نحو جزمی و غیر تجربی بر این باور است که حکومت جمهوری اسلامی اصلاح پذیر است، حتی اگر بارها خلاف آن اثبات شده باشد. بیش از دو دهه است این برنهاده به آزمایش گذاشته شده و نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

البته، رفتن مجلسی که تا دیروز امثال حسینیان و رسایی و کوچک زاده و بذرپاش در آن جای داشتند و نمایندگانش علیه موسوی و کروبی و خاتمی راه پیمایی کردند و شعار اعدام باید گردد سر می دانند و آمدن مجلسی که امثال مطهری که سپاه نقشه کشتن او را در شیراز کشیده بود نائب رئیس آن است که بیش از 100 تن آن بنا به توصیه محمد خاتمی به نامزدی عارف رای دادند "اصلاح" محسوب نمی شود. "اصلاح" ظاهرا یک مفهوم خاصی از نظر ایشان دارد در حد سرنگونی جمهوری اسلامی یا زدن بر پس گردن ولی فقیه و برانداختن او. کمتر از این اصلاح به حساب نمی آید.

آقای محمدی در ادامه می نویسد: «جریان اصلاح طلب با عناوین بسیج کننده‌ای مثل "فهرست امید" از مردم می خواهد در هر گونه انتخابات با هر شرایط و کیفیت شرکت کنند، ولی وقتی نتیجه‌ی این شرکت می شود ریاست جنتی بر مجلس خبرگان یا لاریجانی بر مجلس شورا به مردم هشدار می دهد که «دیدید گفته بودیم به براندازی رژیم دل نبندید!». این جریان با یک مغالطه‌ی دو وضعیتی (تقلیل واقعیت به یک دوگانه) می خواهد بدیل براندازی (که در صورت دل کندن مخالفان اصلاح طلب و قطع امید از رانت جویی از رژیم ناممکن نیست) را شرکت نامشروط در انتخابات (گاه با توجیه دهن کجی به رهبر جمهوری اسلامی با حذف چند نفر و جایگزینی آنها با افرادی مثل خودشان) معرفی کند.»

این جملات را البته باید چند بار خواند تا معنای آن را – اگر معنایی داشته باشد - در لابلای پرانتزها فهمید. به هر حال ایشان با این جملات مغشوش سخن تازه ای که بارها آن را نشنیده باشیم نمی خواهد بگوید. اینکه نباید در انتخابات شرکت کرد یا تصور کرد که از طریق انتخابات می توان اصلاحی بوجود آورد. اتفاقا این همان حرفی است که خود حکومت بیش از همه به مردم می زند و روزنامه های کیهان داخل و خارج  سلطنت طلب ها و جریان های راست در دو سو و بخشی از مدعیان "چپ" هر روز به مردم ایران می زنند و عجیب اینجاست که اصلاح طلبان و در واقع مردم "جزم اندیش" ایران نه به حرف حکومت و کیهان نشینان و راستگرای حکومتی توجهی می کنند و نه به سخن سلطنت طلب ها و راستهای خارج کشوری یا نویسندگان رادیو فردا و باز می روند به نحو "غیرتجربی" به هواداران اصلاحات و تحولات رای می دهند.

ایشان در ادامه می نویسد: «حتی اگر شرایط برای براندازی مناسب نباشد روش‌های دیگری غیر از مشارکت در انتخابات برای تاثیر گذاری سیاسی در کشور وجود دارد.»

البته آقای محمدی به این روش های دیگر تاثیرگذاری اشاره نمی کند. بنا به گفته ایشان روش های دیگر و موثرتری غیر از تغییر رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس برای "تاثیرگذاری سیاسی" در کشور وجود دارد! عجیب است که این رژیم آنقدر محکم و اصلاح ناپذیر است که با تغییر رئیس جمهور هم نمی توان در آن "تاثیرگذاری" کرد ولی در عوض روش های دیگر ناشناخته ای وجود دارد که امکان تاثیرگذاری سیاسی بیشتر را می دهد. اگر چنین روشهایی وجود دارد و آقای محمدی از آن اطلاع دارند چرا کم کاری کرده اند و در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد این روشها را به مردم ایران اطلاع ندادند که بجای شرکت در انتخابات از طریق آنها بیشتر "تاثیرگذاری" کنیم؟ آیا همین که ایشان صحبت از راه های دیگر تاثیرگذاری می کند خود ناشی از آن نیست که مردم ایران قبلا از طریق انتخابات امثال احمدی نژاد را از ریاست جمهوری و دار و دسته جبهه پایداری را از مجلس بیرون ریخته اند تا امکان بهره گیری از راه های دیگر تاثیرگذاری تازه فراهم شود؟

آقای مجید محمدی با انتخاب هیات رئیسه مجلس و انتخاب احمد جنتی در راس مجلس خبرگان، مانند برخی احزاب و سازمان های سیاسی طرفدار آشکار و یا پنهان براندازی به هر قیمت (حتی حمله نظامی به ایران) زمان را مناسب دیده که از انتخابات هفتم اسفند نتیجه معکوس بگیرد. یعنی همان نتیجه ای را بگیرد که حکومت و رسانه های راستگرای افراطی از قماش کیهان و جوان و وطن امروز هم از انتخابات می گیرند. اینکه با این انتخابات هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده و بقول عنوان این رسانه ها دستاورد رای مردم و لیست امید "تقریبا هیچ" بوده است. همه آنچه وی به اصلاح طلبان و طرفداران تحولات و مردم ایران نسبت می دهد را اگر ماهیت رادیو فردا بدانیم، آنوقت این رادیو فرداست که با حکومت ایران و راستگراهای افراطی ایرانی همسوست و با این ادعای حکومت ساخته که در ایران تغییر ممکن نیست عملا مردم را محکوم به پذیرش وضع موجود و تن دادن به حاکمیت سیاسی راست می کند. اینکه این ادعا نه از روزنامه کیهان یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی بلکه از رسانه ای نظیر "رادیو فردا" پخش می شود تغییری در ماهیت آن نمی دهد، اگر نشانه تلخی از سرشت همگون و منافع مشترک این دو نباشد.


تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 554 راه توده - 13 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت