راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلارهای نفتی

ایران را محاصره

مذهبی می کند!

سرگیی کاژیمیاکین - روز نامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

عربستان سعودی سوار بر" اسب تروا" با بخشش شاهانه، سیاست دو گانه ای را در آسیای میانه دنبال می کند. متعاقب تغییرات مثبت در سیاست خارجی ایران در عرصه جهانی، پادشاهی سعودی و امیر نشین های خلیج فارس در پی آن هستند تا از توسعه نفوذ این کشور در جمهوری های آسیای میانه جلو گیری کنند.

روزهای پایانی ماه مه، خبر گزاری ها از رفت و آمد های دیپلماتیک بین برخی از جمهوری های آسیای میانه و عربستان سعودی گزارش دادند. بر اساس گزارش ها، روز بیست و ششم ماه مه، پادشاهی عربستان موافقت کرد مبلغ 30 میلیون دلار به ازبکستان جهت ساختن هفتصد خانه در این کشور پرداخت کند. این اولین نمونه کمک مالی عربستان به ازبکستان نیست. سال گذشته نیز ریاض مبلغ صد میلیون دلار از طریق بانک توسعه اسلامی این کشور برای ساختمان سازی در اختیار تاشکند قرار داده  بود.

همزمان با انتشار خبر وام عربستان به ازبکستان، اعلام شد دولت این کشور مبلغ 30 میلیون دلار نیز برای ساختن شانزده مدرسه در مناطق مختلف قرقیزستان پرداخت کرده است. روز بیست و هفتم ماه مه سفیر عربستان در قرقیزستان با "روسون بیکوف" رییس پارلمان این کشور دیدار کرد. در پی این ملاقات رییس پارلمان این کشور گفت، ما علاقه مندی خود را برای  سرمایه گذاری های عربستان در زمینه های کشاورزی و دیگر ساختارهای اقتصادی کشور خود اعلام کردیم.

آسمان بالای سر تاجیکستان آماده "باران طلایی" سلاطین است. آخرین روزهای ماه مه رئیس پارلمان عربستان سعودی طی سفر دو روزه خود به تاجیکستان اعلام کرد، در دیدارهایی که با مقامات این کشور انجام شد، ریاض آمادگی خود را برای ساختن ساختمان جدید پارلمان و برخی از وزارت خانه های تاجیکستان اعلام کرده است.

با آغاز سال جدید امام علی رحمانف رئیس جمهور تاجیکستان پس از دیدار از عربستان  اعلام کرد که قرار است ریاض برای ایجاد سدهای آبی تولید برق، ساختمان سازی، صنعت و راه سازی در تاجیکستان سرمایه گذاری کند.

درها به روی سرمایه های عربی در ترکمنستان نیز باز شده است. این جمهوری برای عقب نماندن از همسایه های خود، گام های بلندی به سمت پادشاهان عربی برداشته است. اخیرا " قربانقلی بردی محمد اف" رئیس جمهور ترکمنستان از عربستان دیدار کرد. در این دیدار ریاض پذیرفت تا در بخش اکتشاف یکی از بزرگترین مناطق گازی این کشور" گالکینیش" سرمایه گذاری کند. علاوه بر این، رئیس جمهور از مقامات عربستان دعوت کرد تا در پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند شرکت کند. مذاکرات چشم انداز خوبی داشت اما پس از بازگشت رئیس جمهور ترکمنستان به عشق آباد معلوم شد که بانک توسعه اسلامی وابسته به عربستان و دیگر شیوخ خلیج فارس نیز طرف قرار داد هستند.

موضوع قابل توجه دیگر ملاقات " قربانقلی بردی محمد اف" با پادشاه سعودی و بستن قرار داد همکاری های امنیتی دو کشور بود که به طور رسمی در اسناد نیامده بود. قرار داد های دو جانبه امنیتی در راستای همکاری دو کشور در زمینه های نظامی و امنیتی شامل مبارزه با تروریسم، سازمان های جنایت کار و مافیای مواد مخدر.

طرح های عربستان در همکاری با کشور های آسیای میانه قطعا برای تحت فشار قرار دادن ایران و جلو گیری از نفوذ این کشور در آسیای میانه است. سیاست ریاض در این جمهوری ها، وحشت از نتایج توافقات برجام و برداشتن موانع تحریم ها علیه ایران و حضور اقتصادی ایران در کشورهای همسایه است.

در کنار" کمک" های اقتصادی، ریاض قصد خود را مبنی بر توسعه نفوذ مذهبی در آسیای مرکزی پنهان نمی کند. به عنوان نمونه پادشاهی سعودی و دیگر رهبران شیخ نشین های خلیج فارس در قرقیزستان در حال ساختن مساجد و بنای مکاتب اسلامی هستند. مقامات این جمهوری از "دست و دلبازی" عربستان و دیگر شیوخ خلیج فارس استقبال می کنند. در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان فردی از سازمان جوانان جهانی وهابیت عملا هدایت دروس مذهبی را در این کشور به عهده دارد. سازمان جهانی وهابیت تشکیلاتی است که نیروهای" جهادی" را بر علیه اتحاد شوروی در افغانستان، بوسنی هرزه گوین در یوگسلاوی سابق و چچن سازماندهی کرده بود.

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/59-30410-3-6-iyunya-2016-goda/troyanskiy-kon-korolevskikh-shchedrot/

 

به تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/pyknet

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 555 راه توده - 20 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت