راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ریاکاری امریکا

در جنگ با داعش

در داخل سوریه

اومانیته - جعفر پویا

 

 

جاده ای که به شهر رقه سوریه که داعش آن را تصرف و پایتخت دولت اسلامی اعلام کرده مسیری طولانی است که با موانع متعددی روبرو است. 

یکشنبه شب این هفته، نیروهای دمکراتیک - متشکل از ائتلاف نیروهای دمکراتیک عرب و کردهای  سوریه ــ موفق شدند نیروهای مسلح داعش را وادار به عقب نشینی کنند. با توجه به بیانیه سازمان حقوق بشر سوریه، اپوزیسیون دولت سوریه که مقر آن در لندن است و متهم به دریافت ‌کمک های مالی از قطر اعتراف کرده که نیروهای دمکراتیک (اف ــ د اس) با حمایت مردم منطقه به 5 کیلومتری شهر استراتژیک منبج واقع در شمال استان حلب رسیده و وارد آن شده اند. منطقه ای که شاهراهی برای رسیدن به رقه پایتخت دولت اسلامی است و با کشور ترکیه مرز مشترک دارد. برای داعش این شهر و جاده ای که به آن وصل می شود از این نظر اهمیت دارد که داعش از طریق آن نیروی انسانی وارد سوریه می کند و تسلیحات نظامی و همه نوع کمک مالی از ترکیه دریافت می کند.

حالا این شهر و شهر "منبج" به تصرف ارتش و نیروهای شبه نظامی سوریه در آمده و پیشروی به سمت رقه ادامه دارد. تاکنون بیش از چهل روستای این منطقه آزاد شده و زنان و کودکان یزدیدی که داعش آنها را از عراق به اسارت گرفته و به رقه منتقل کرده آزاد شده اند. آنها از سال 2014 در اسارت داعش بوده اند.

بازپس گیری این منطقه از داعش یک پیروزی مهم برای رسیدن به رقه پایتخت داعش است. اگر رقه از داعش بازپس گرفته شود، پشت جبهه آن به سمت ترکیه قطع می شود. حتی نیروهای داعش برای فرار به ترکیه نیز با دشواریهای بسیار روبرو خواهند شد.

وزارت دفاع امریکا "پنتاگون" این پیشروی را نفی نکرده اما مدعی شده است که با تصرف رقه این بیم وجود دارد که نیروهای داعش در منطقه پخش شوند! و به همین بهانه نیروی هوائی آمریکا تاکنون حاضر به همکاری با کردهای سوریه نشده و مواضع داعش در رقه را بمباران نکرده است. این در حالی است که در 27 کیلومتری شرق منهاج، یک خبرنگار فرانسوی وابسته به خبرگزاری این کشور شاهد حضور واحدهای نیروی دریائی ویژه آمریکا در خودروهای نظامی حمل و نقل شده است. سخنگوی شورای نظامی منبج نیز حضور نظامی نیروهای ویژه آمریکا در منطقه را تائید کرده است. به گفته مقامات نظامی ارتش آمریکا این نیروها  (اف ــ د ــ اس ) فقط برای "توصیه ها و مشورت های نظامی" اما بدون مداخله مستقیم در جنگ در منطقه حضور دارند. 

استراتژی واشنگتن دو هدف را دنبال می کند. از یک طرف فشار به دولت ترکیه با "له له جهادگران" خطاب کردن دولت ترکیه و از سوی دیگر خودداری از عملیات نظامی علیه داعش در سوریه و از این طریق اعلام مخالفت با حضور موثر نیروهای نظامی روسیه در سوریه!

دولت ترکیه فعلا از این استراتژی و بازی امریکا با دو چهره مخالفت با تروریسم اما عدم مقابله با آن سود می برد. یعنی جنگ با کردهای ترکیه را به بهانه مبارزه با تروریسم پیش می برد و از سوی دیگر ارتباط خود با داعش را در سوریه حفظ می کند. به همین دلیل است که حضور نیروهای ویژه دریائی آمریکا در منطقه بی‌معنی و خنثی است.

 

 

http://www.humanite.fr/les-forces-democratiques-coupent-les-vivres-daech-608905

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 555 راه توده - 20 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت