راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بولیوی

حرکت به سوی

سوسیالیسم ملی

با چراغ خاموش

روز نامه پراودا – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

اول ماه مه 2006 رییس جمهور بولیوی" اوو مورالس" فرمان ملی کردن کلیه منابع طبیعی و معادن کشور را صادر کرد. تا این زمان منابع کشور در اختیار بخش خصوصی بود. بعد از ده سال که از ملی کردن معادن این کشور می گذرد چه نتایجی به دست آمده است؟

اگر در سال های قبل حکومت های طرفدار نئولیبرال توانستند از شرکت های خارجی علاوه بر سهم خود چهار و نیم میلیارد دلار برای کشور به دست آورند، در ده سال گذشته کابینه چپ گرای بولیوی به رهبری مورالس، این رقم را به هفت برابر یعنی 31 و نیم میلیارد دلار رسانده است. تنها در سال 2015 این کشور توانست از فروش نفت و گاز ملی شده چهار میلیارد دلار بر درآمد خود بیافزاید. در این سال ها کلیه منابع به دست آمده ، توسط حکومت صرف اجرای رشد و ترقی برنامه های اجتماعی و اقتصادی مردم این کشورشده است.

در این راستا، باند های جنایتکار وابسته به آمریکا که موقعیت خود را از دست داده اند به اشکال مختلف سعی در اخلال حکومت مردمی بولیوی دارند اما بر قراری عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی را نیز به همراه خود می آورد. حکومت برای تامین امنیت ملی مردم خود تدابیری را اتخاذ کرده است که در گزارش رئیس پلیس این کشور چنین آمده است:

بنا بر گزارش خبر گزاری ها " ادگار تلس" رییس پلیس بولیوی در لاپاز پایتخت این کشور، ملی شدن منابع کانی بولیوی به رهبران این کشور کمک کرد تا امنیت نسبی را برای شهروندان خود تامین کنند. با بالا رفتن درآمد کشور، دولت بودجه ارگان های امنیت داخلی را افزایش داده و توانسته است برای اجرای قانون، مبارزه پی گیری را جهت سرکوب سازمان های جنایتکار در پیش بگیرد.

دولت چپ گرای بولیوی برای تقویت سازمان های مجری قانون افزایش پانزده در صدی بودجه از مالیات های مستقیم و منابع ملی شده کشور را مقرر کرده است. با بالا رفتن بودجه اداره پلیس، تلاش این ارگان، از نظر کمی و کیفی بالا رفته است. افراد پلیس در سال 2005 شامل 25400 نفر بود، این رقم در آخر سال 2015 به تعداد 36390 نفر افزایش پیدا کرد. وسایط نقلیه این افراد تا ده برابر و پاسگاه های کنترل کننده نیز به همین صورت افزایش پیدا کرده اند.

بدین ترتیب ملی شدن منابع گاز و نفت و معادن توسط دولت بولیوی علاوه بر تامین عدالت اجتماعی امنیت ملی این کشور را نیز در حد قابل توجهی بالا برده است و شهروندان این کشور در شرایط عدالتمندانه تری نسبت به سابق قرار گرفته اند.

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/59-30410-3-6-iyunya-2016-goda/natsionalizatsiya-luchshe-privatizatsii/

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 5565 راه توده - 27 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت