راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی

کمونیست ها

درمجمع الجزایر

 "اوکیناوا"

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

 

ائتلاف نیروهای دمکراتیک با حمایت حزب کمونیست ژاپن در انتخابات مجلس "اوکیناوا" پیروز شد. با پیروزی نیروهای مترقی در اوکیناوا مبارزه برای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه تشدید خواهد شد.

این پیروز نه تنها شهروندان مجمع الجزایر اوکیناوا را غرق شادی کرد بلکه تأثیر عمیقی در کل کشور ژاپن داشت. باید توجه کرد که ژاپن کشوری است که در جاده میلتاریسم گام برمیدارد و نقش محوری گذشته خود ــ دنباله روی ــ از استراتژی ایالات متحده آمریکا در آسیا و جزایر منطقه را حفظ کرده است. اکنون با اعلام نتایج انتخابات و پیروزی اپوزیسیون در "اوکیناوا" این سئوال مطرح است که ژاپن در آینده چه راهی را انتخاب خواهد کرد؟

پس از اعلام نتایج انتخابات استان های اوکیناوا ائتلاف چپ به رهبری "تاشکی اوناوا" و حزب کمونیست ژاپن موفق شد مواضع خود را در مجمع ملی (مجلس) تقویت کند. ائتلاف چپ از سال 1945 برای خروج نیروهای نظامی آمریکا مبارزه می کند و اکنون در انتخابات اخیر موفق شد 27 کرسی از 48 کرسی که 6 کرسی آن متعلق به حزب کمونیست است را بدست آورد.

اکنون اپوزیسیون مخالف نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن در حال نفوذ بیشتر است. یکی از  نمایندگان هئیت اجرائی حزب کمونیست ژاپن بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت: "ما تنها به نقل مکان پایگاه های فوتنما در هنوکو رضایت نمیدهیم، بلکه خواهان خروج همه نیروهای آمریکا از ژاپن هستیم. با این پیروزی ائتلاف جنبش ضد امپریالیستی به رهبری تاشکی اوناگا در توکیو از موقعیت قوی برای اعلام  اهداف اپوزیسیون برخوردار است."

انتخابات مجلس سنا در ژوئیه آینده برگزار می‌شود. ممکن است نتایج آن انتخابات نیز شگفت انگیز شود. هم برای نخست وزیر و حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن و هم برای اقلیت این حزب که در سنا حضور دارد.

مجمع الجزایر اوکیناوا که متشکل از صد جزیره و بیش از 1000 کیلومتر طول آن است رسما از سال1972 تحت سلطه دولت آمریکا نیست اما هنوز هم تحت حکومت و نفوذ نظامیان آمریکا قرار دارد. حافظه مردم هنوز حوادث پایان جنگ را فراموش نکرده است. این حافظه می گوید که آمریکا سرزمین آن‌ها را ربود و مردم را آواره کرد و به اسارت در آورد. هنوز ناامنی ناشی از حضور نظامیان امریکائی 1.4 میلیون شهروند ژاپنی را در این مجمع الجزایر رنج میدهد.

دولت ژاپن مایل نیست و نمی‌خواهد حضور نظامی ایالات متحده در ژاپن مطرح شود، اما با اعلام نتایج انتخابات اخیر مجمع الجزایر اوکیناوا رهبر اپوزیسیون اهرم جدیدی برای مخالفت با دولت مرکزی را در اختیار دارد. باراک اوباما در طول سفر خود به هیروشیما در 27 مه گذشته در یک جلسه با رهبر جنبش ضد امپریالیست "تاکشی اوناوا" در پاسخ به سئوال تاکشی اوناوا که چرا نیروهای نظامی آمریکا خاک ژاپن را ترک نمیکنند گفت: "ما معتقدیم که مسائل امنیتی و دیپلماسی باید بین دو دولت مرکزی ژاپن و ایالات متحده مورد بحث قرار گیرد."

اکنون زیر فشار جنبش اپوزیسیون ضد امپریالیستی ژاپن نخست وزیر این کشور نیم کلام عقب برداشته و به آمریکا اعلام کرده که بهتر است ایالات متحده درباره حضور خود در ژاپن تجدید نظر کند.

در پایان جنگ دوم جهانی امپراتور ژاپن برای به تأخیر انداختن ورود نیروهای نظامی آمریکا به ژاپن جزایر اوکیناوا را قربانی کرد و مانند گوشت مقابل امریکائی ها پرت کرد. از آن زمان تا اکنون مقامات اوکیناوا روابط پیچیده سیاسی خود را با دولت مرکزی حفظ کرده‌اند، اما نارضایتی مردم از حضور نظامی ایالات متحده همچنان  ادامه دارد و اکنون مردم با جسارت بیشتری این نارضایتی را اعلام می کنند!

 .   .http://www.humanite.fr/les-anti-imperialistes-lemportent-okinawa-609203

 

 به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 5565 راه توده - 27 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت