راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مانور ناتو

برای محاصره

نظامی روسیه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

مانورهای نظامی "ناتو" با مشارکت 19 کشور روز سه شنبه گذشته در لهستان برگزار شد. با وجود پایان جنگ سرد بین شرق و غرب بعد از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوری سابق، جنگ سرد جدیدی میان غرب و روسیه آغاز شده است  که روابط دیپلماتیک غرب و مسکو را که  با دشواری همراه بود تیره تر کرده است.

"آناکوندا" ماری است که قربانیان خود را قبل از بلعیدن در عضلات قوی خود مارپیچ میکند و ناتو بی دلیل نیست که مانور نظامی اخیر خود را "انا کونادا" نام نهاد.

وقتی برخی از قدرت‌های پیمان نظامی ناتو در تلاش برای ادامه استراتژی محاصره روسیه هستند آیا میتوان این  مانورها را چیزی  جز قدرت طلبی قدرتمندان دانست؟ 

در مجموع 31 هزار نفر از 19 کشور در مانور نظامی "انا کوندا" شرکت کردند. سناریوی هجوم واقعی به اتحاد جماهیر شوروی سابق یکبار دیگر تکرار شد. مانند اتحاد غرب در سال 1949 برای مقابله با "پیمان ورشو" مرکب از جمهوری های سابق کشورهای سوسیالیستی سابق.

کشورهای حوزه بالتیک و شمال لهستان که توسط قدرت خارجی تغذیه می‌شوند اکنون فکر میکنند که جهان در دوران جنگ سرد بین شرق ــ  غرب است. این اتفاقی نیست! سرمایه داری همواره  برای منافع خود در شرق و غرب در تلاش است. اما سئوال اینست که آیا روسیه تهدیدی برای کشورهای عضواتحاد نظامی ناتو است؟ لهستان در مانور نظامی  "انا کوندا" 14 هزار نیرو و بریتانیا 8 هزار و دیگر اعضای ناتو نیز به تناسب جمعیت و موقعیت خود نیرو برای این مانور بسیج کردند. ارقام دقیق اعلام نشده است. حتی  برخی کشورها که عضو ناتو نیستند نیز در این مانور شرکت داده شدند. از جمله کشور تازه تاسیس "کوزو" که به لطف بمباران وحشتناک ناتو علیه صربستان در سال 1999 تشکیل شد. این کشور کوچک هم شماری از نیروهای نظامی خود را به لهستان اعزام کرد تا در مانوری که علیه روسیه بود شرکت کند. و یا اوکرائین که دولتی کودتائی در بخشی از آن مستقر است و "کیف" پایتخت این کشور را دراختیار دارد. گرجستان نیز قرار بود در این مانور شرکت داده شود اما در آخرین روزهای پیش از مانور رهبران این کشور خود را کنار کشیدند. مقدونیه نیز یکی دیگر از کشورهای  بالکان بود که در مانور مذکور شرکت داده شد. حتی دو کشور به اصطلاح بی‌طرف فنلاند و سوئد نیز در این مانور شرکت کردند. همه این مانورها و قدرت طلبی نظامی ناتو علیه روسیه در آستانه نشست ورشو است که در تاریخ 8 ــ 9 جولای برگزار خواهد شد. در این گرد همائی قرار است مقامات پیمان ناتو چرخش سالهای اخیر مسکو در سیاست بین‌المللی ــ از جمله مواضع مسکو در سوریه- را به عنوان دشمن غرب و خطر جدی برای منافع غربی ها بررسی کنند. دبیر کل ناتو در مصاحبه خود با روزنامه فیگارو در 2 ماه مه گفت: "ما می بینیم که روسیه بودجه نظامی خود را نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داده و از نیروهای نظامی خود برای تغییر مرزهای خود در اروپا و نقض حاکمیت کشور مستقل "اوکرائین" بهره برداری میکند." 

این گفتار توجیه سیاست نظامی ایالات متحده در منطقه است. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا سپر موشکی خود را در رومانی مستقر کرده است و در تدارک راه اندازی سپر موشکی جدید در خاک لهستان است. سپرهای موشکی پیشتر بعنوان خطر ایران قرار بود راه اندازی شوند اما حالا علیرغم توافق اتمی با ایران، این سپر ها نصب می شوند و این نشان میدهد که هدف از ابتدا محاصره موشکی – اتمی روسیه بوده و ایران بهانه. به همین دلیل است که می توان گفت امریکا فرار به جلو می کند و ناتو ابزار سیاست خارجی امریکا است.

کشورهای اروپای شرقی مانور نظامی "انا کونداگ" را در خاک خود پذیرفتند تا از سیاست امریکا برای ارعاب مسکو پیروی کرده باشند.

اکنون با وجود آنکه حضور نظامی ناتو و پادگانهای نظامی این سازمان در کشورهای سابق پیمان ورشو دائمی نیست اما حضور ناتو در این کشورها مشهود است.  واحدهای نظامی ناتو برای آموزش نیروهای نظامی اوکرائین و یا کشورهای دیگر منطقه اعزام می شوند که در میان آنها نیروهای ویژه ایالات متحده قرار دارند. گویا کشورهای سابق سوسیالیستی در شرق اروپا با هم مسابقه گذاشته اند تا با پیروی از ناتو تبدیل به شاگردان ممتاز در محاصره روسیه شوند. ناتو به اعضای خود و شاگردان ممتاز خود در  کشورهای سوسیالیستی سابق هشدارمی دهد که باید حداقل 2 در صد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع از منافع ملی خود هزنیه نظامی کنند. معنای این سخن آنست که نه تنها از نظر نیروی نظامی بلکه از نظر مالی نیز ناتو را تقویت کنند.

 

http://www.humanite.fr/lotan-vient-chatouiller-la-russie-en-pologne-609207

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 5565 راه توده - 27 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت