راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

نیروی نظامی

فرانسه، خود را

به کوبانی رسانده

ترجمه و تدوین – جعفر پویا

 

 

تثبیت موقعیت دولت بشار اسد در سوریه و پیشروی ارتش این کشور علیه نیروهای داعش و دیگر گروه های مسلحی که بخش هائی از خاک این کشور را در سالهای اخیر تصرف کرده بودند، با استقبال امریکا و اروپا – بویژه فرانسه- روبرو نشده است. آنها از مبارزه با داعش دم می زنند اما با پیروزی دولت سوریه در این مبارزه موافق نیستند. همچنان که دولت ترکیه از این پیروزی و بویژه کردهای سوریه در نواحی مرزهای مشترک دو کشور و تشکیل دولت خودگردان کرد سوریه موافق نیست.

کردهای سوریه که در خط مقدم جبهه نبرد زمینی با داعش قرار دارند در روزهای اخیر شاهد حضور نیروهای ویژه فرانسه در ژاوارا  (سوریه) شده اند. جنگ در حلب ادامه دارد و آتش بسی که به ابتکار روسیه و موافقت امریکا در 27 فوریه  اعلام شده بی وقفه در حال نقض شدن است.

وزارت دفاع روسیه می گوید: در حلب آرامش موقت برقرار است. وزیر امور خارجه آمریکا جان کری  می گوید "آتش بس شکننده و تهدید آمیز است." وی این موقعیت را ناشی از کنار نرفتن بشار اسد اعلام می کند که ترجمه واقعی آن مخالفت با تثبیت موقعیت بشار اسد و پیروزی های بدست آمده توسط ارتش این کشور است.

 داعش و جبهه النصره که همزاد داعش است در موقعیت دشواری قرار گرفته اند. عربستان و ترکیه و قطر رسما پشت گروه های اسلامی دیگر که اپوزیسیون بشار اسد محسوب می شوند قرار گرفته و آن را پنهان نمی کنند، درعین حال که بصورت غیر علنی پشت جبهه اصلی داعش و جبهه النصره نیز هستند.

استراتژی سوریه با حمایت ارتش روسیه محاصره و تصرف آن شهرهای سوریه است که هنوز در تصرف داعش است. این استراتژی گام به گام جلو برده می شود.

ورود نیروهای ویژه فرانسه به خاک سوریه که تاکنون شمار آنها تا 170 نفر تخمین زده شده در چنین شرایطی ایجاد شده و خود را به شهر معروف کوبانی کردستان سوریه رسانده اند.

"آدریس ناسان" مسئول روابط خارجی جبهه کردهای کوبانی گفته است فرانسه برای ساخت یک پایگاه نظامی در کوبانی برنامه‌ریزی کرده است. این پایگاه در جنوب کوبانی تاسیس خواهد شد. سربازان فرانسوی اکنون در یک کارخانه سیمان سازی در جنوب این شهر مستقر شده اند.

تاکنون نیروهای اعزامی فرانسه در عملیات نظامی – از جمله آزاد سازی شهر "منبج" واقع در شمال حلب شرکت نکرده اند. احتمالا آنها خود را آماده کرده اند تا همراه با ارتش ناتو وارد عملیات نظامی شوند. اقدامی که ظاهرا علیه داعش است اما عملا می تواند علیه دولت سوریه و تمامیت ارضی این کشور باشد. این نیروی فرانسوی فعلا مدعی آموزش مبارزان سوری متشکل از کردها و اعراب است.

 

http://www.humanite.fr/syrie-la-france-construit-une-base-kobane-609869

 

 

به کانال تلگرام راه توده  بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 557 - 3 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت