راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شطرنج سیاسی
جمهوری اسلامی
پس از انتخابات
هفتم اسفند

تدوین - "آذرنگ"
با استفاده از آخرین تفسیر روزنامه اومانیته

 



انتخاباتی که در ایران انجام شد را می توان یک نظر سنجی عمومی از وضعیتی که حکومت در آن قرار دارد ارزیابی کرد. در این انتخابات تندروها و افراطیونی که علیه دولت سازمان یافته عمل می کردند حذف شدند. مردم ایران به آنها رای ندادند و این را می توان نشانه موافقت اکثریت مردم ایران با نظرات رئیس جمهور "روحانی" دانست.
در انتخابات ایران 55 میلیون رأی دهنده ایرانی می توانستند نمایندگان دو مجلس پارلمانی و مجلسی که مجاز به انتخاب رهبر جمهوری اسلامی است را انتخاب کنند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که نزدیک به 65 درصد این 55 میلیون در انتخابات شرکت کردند. کار دشواری است شناخت نظرات همه آنهائی را که برای مجلس شورای اسلامی انتخاب شده اند و این به آن دلیل است که چهره های شناخته شده جناح ها به مجلس راه نیافته اند. چهره های شناخته شده مخالف نظرات دولت روحانی که نتوانستند رای کافی بدست بیآورند و چهره های شناخته شده طرفدار دولت و اصلاحات که توسط یک شورا مرکب از 6 روحانی (شورای نگهبان) اجازه نیافتند در انتخابات شرکت کنند.

این وضع به گونه ایست که طیفی از نیروهای معتدل در جناح معروف به اصلاح طلبان در ارگانهای دولتی، نهاد های مختلف و غیره ... حضور دارند و از سوی دیگر طیفی از نیروهای معتدل و افراطی جناح محافظه کاران قدرت را در دست دارند. این دو طیف هر کدام دسته بندی های خود را دارند که با یکدیگر در ائتلاف قرار دارند. اما علیرغم تمام در گیری ها، ائتلاف ها و صف کشی ها همه آنها از یک سیاست نئو لیبرالیستی پیروی می کنند.
انتخابات مجلس و مجلس خبرگان بصورت همزمان، شش هفته بعد از پایان بخشی از تحریم های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران و بعد از توافق اتمی معروف به "برجام" برگزار شد و در حقیقت تحت تاثیر مستقیم آن بود. این توافق با موافقت رهبر ایران ممکن شد که در تمام امور کشور فراتر از ارگانهای دولتی مداخله میکند و همین مسئله، یعنی حضور وی در تمام امور بحث روز در میان مردم ایران است. وی از ایرانیان برای شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت که حضور و شرکت وسیع مردم در انتخابات ایستادگی در مقابل غرب و امریکا را تضمین می کند.
خامنه ای در سن 76 سالگی و بیمار است و انتخاب جایگزین توسط مجلسی انجام می شود که مجلس خاص روحانیون است بنام "مجلس خبرگان". (روزنامه قدیمی و صبحگاهی فرانسه بنام "فیگارو" در تازه ترین گزارش خود که پس از انتخابات هفتم اسفند منتشر شد، خبر از کوتاهی عمر رهبر جمهوری اسلامی تا کمتر از دو سال آینده خبر داد و دلیل آن را سرطان پیش رفته وی اعلام کرد- م)
رئیس جمهور "روحانی" که از طیف میانه روهای ایران است از حمایت بخش هائی از اصلاح طلبان برخوردار است. چالش بزرگ روحانی بعد از پیروزی مقاومت در برابر مجلسی بود که اکثریت مهمی از آن با وی و نظراتش مخالف بودند و علیه توافق اتمی فعالیت می کردند.
مخالفانی که انتخابات اخیر ایران نشان داد آنها در اقلیت جامعه اند، گرچه در مجلس اکثریت را در دست داشتند. مجلسی که عمر آن در ایران پایان یافت را میراث دوران احمدی نژاد می دانستند. اگر این نظر درست باشد، باید گفت انتخابات اخیر ایران، گام بلند دیگری بود برای خاتمه بخشیدن به این میراث. همچنان که نتیجه انتخابات مجلس روحانیون باید سر آغاز وداع با دوران حامیان نظراتی باشد که احمدی نژاد آنها را اجرا کرد و این هشداری است به رهبر جمهوری اسلامی که اهمیت مجلس روحانیون برایش بیشتر از اهمیت پارلمان است.
در این میان نمی توان بر فعالیت های پشت صحنه و روی صحنه سیاستمدارترین روحانی ایران چشم پوشید. هاشمی رفسنجانی که با نتیجه انتخابات مجلس روحانیون با پیروزی مطلق در مجلس روحانیون می ماند تا نقش آفرین شود با این نظر ساختارشکن قدرت در این انتخابات شرکت کرد که رهبری جانشین علی خامنه ای می تواند یک شورای رهبری باشد و نه رهبری فردی. این نظر و سخن آشکار او موجب بزرگترین تبلیغات حکومتی از سوی دست راستی های مدافع قدرت فردی رهبر جمهوری اسلامی شد، اما رای مردم در انتخابات جمعه گذشته نشان داد که مردم نظر او را تائید کرده اند.
آنچه که از انتخابات جمعه ایران می توان فهمید و در ارزیابی های خود در باره اوضاع سیاسی ایران به آن توجه داشت این است که پارلمان آینده ایران با دولت روحانی همسوئی خواهد کرد و مجلس روحانیون نیز زیر نفوذ پر قدرت هاشمی رفسنجانی خواهد بود و این خود تحول بزرگی است در صحنه سیاسی ایران.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 543 راه توده - 13 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت