راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شماری از پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده به آنها

 

 

 

 

سروش- رومن رولان در کتاب سفر درونی می گوید:

"کتاب را هرگز کسی نمی خواند. در خلال کتابها ما خود را می خوانیم، خواه برای کشف و خواه برای بررسی خود...."

با این وصف نگاهی به کتاب "از هر دری سخنی" به آذین  در آستانه انتخابات اسفند دارم.

مطالب داخل " " از کتاب به آذین می باشد.

انتخابات اسفند ماه چنین بود که به آذین  گفت :

"راهی رفته ام نه چندان دور. ولی گردنه دشواری را پشت سر گذاشته ام". بخصوص انتخابات خبرگان که در این دوره با انتخاب جانشین آقای خامنه ای مواجه خواهد بود. انتخابات با وجود فیلترهای (تائید صلاحیت ها) ریز و درشتی که در هر دوره روزنه های این فیلتر تابعی است از  تجربیات تلخ و شیرین گذشته و چانه زنی ها در بالا و آگاهی و فشار از پائین جامعه. یک روی  انتخابات "نیم باز گذاشتن دری است که بسیاری از حضرات می خواهند به روی من (مردم) بسته بماند "  روی دیگر آن تائید صلاحیت شدگانی است که از علی مطهری تا زاکانی و رسایی ها و نیز از هاشمی رفسنجانی تا محمد یزدی ها و علم الهدی ها در نوسان است.

باید بر ترس از رای دادن غلبه نمود ، بقول به آذین "ترس از عمل، نه از دل و سرشتی ترسو بلکه از تحلیلی خرده بین "

تحلیلی خرده بین که سگ زرد را برادر شغال و همه را سر و ته یک کرباس می داند و خود  و دیگران را از یک ساعت زحمت برای رای دادن خلاص می کند.  دیدیم و ثابت شد که احمدی نژادها و مرتضوی ها با میرحسین موسوی و کروبی ها نه برادرند و نه از یک کرباس.

به آذین در وصف زندان قبل از 57 خود می نویسد: "(در زندان) ایران تازه ای می دیدم که سر بر می آورد، دلیر، بردبار و حق جو اما هنوز دستخوش اوهام، گوش به زنگ آواز فریبنده ، چنانکه در خور خامی جوان است "

جمله بالا اکنون  وصف تمام عیار فضای مجازی کشورمان می باشد .

امید است با این توصیه او :

" تو را می شناسم و فریب نمی خورم، بیا دست در دست، دو قدم با هم می رویم. راه آسانتر پیموده می شود. گرچه این هم نشانه زبونی و کم خونی این روزگار است. راهی پر پیچ و خم و سنگلاخ. باید شکیبا بود و آهسته رفت "

در انتخابات شرکت کنیم شاید بتوانیم کشور را از آتش افروزی ها و ماجراجویی های منطقه ای دورتر نگه داریم

 

راه توده- دوست گرامی سروش. متاسفانه زیر فشار حجم مطالب مربوط به انتخابات در هفته های اخیر نتوانستیم پیام ها را همراه با پاسخ های راه توده منتشر کنیم و به همین دلیل پیام پیش از انتخابات شما اکنون منتشر می شود که انتخابات هفتم اسفند پایان یافته. البته، نتیجه انتخابات درستی توصیه و نظر شما را تائید کرد. ما نامه ها و پیام های دیگری نیز مشابه نظرات شما داریم که سعی می کنیم آنها را هم منتشر کنیم تا بلکه فریادی شود برای بیداری بر خواب رفتگان

 

----------------

 

محسن- حزب توده اکنون کجاست ؟

با سلام و درود خدمت عزیزان در راه توده. بعنوان یک دانشجو بسیار برایم سوال است که حزب توده اکنون در کجا واقع است و جز اطلاع رسانی و روزنامه های الکترونیکی چه نوع فعالیت های دیگری دارد ؟ یا اعضای حزب در مکانی فیزیکی مستقر هستند ؟

 

و اینکه درسهای 1 تا 40 «یکصد گفتار»

من با "شالوده های فلسفه مارکسیستی لنینیستی» رو در سایت پیدا نکردم، لطفا راهنمایی کنید.

از شما بسیار ممنون میشم که پاسخ رو برای من ایمیل کنید.

 

راه توده- ما اشکالی ندیدیم که پاسخ شما را همینجا در صفحه پیام ها بنویسیم به جای ای میل فرستادن. خواننده گرامی! حزب توده ایران از فعالیت علنی در جمهوری اسلامی محروم است و ارتباط های آن با اعضا و هوادارانش نیز از طرق مختلف، از جمله اینترنت و فضای مجازی برقرار است. این که این اعضا و هواداران چگونه فعالیت می کنند، مثل بقیه مردم، مثل خود شما در جامعه فعال اند و البته از نظر سیاسی نگاه آنها منطبق است با نگاه حزبشان به اوضاع ایران. کتاب یکصد گفتار روی شبکه اینترنت نیست و یا اگر هست ما خبر نداریم، زیرا راه توده تاکنون آن را منتشر نکرده است. شاید در آینده، در دستور انتشار قرار بگیرد.

----------------

تاج فر- لطفا جناب دکتر سهرابی مقاله ای درباره تاثیر پذیری انگلس از یک پزشک فرانسوی و سپس اثر وی بر مارکس در مورد شیوه تولید آسیائی مرقوم فرمائید.

 

راه توده- چه خوب بود شما اطلاعات خودتان را می نوشتید و منابعی که چنین مسئله ای را در آن یافته اید. بهر حال پیام شما را ایشان خواهد خواند.

----------------

 

منصور بهمنی- مقاله "37 سال پس از انقلاب بهمن 57" شبیه گفته های سلطنت طلبان بود. گویا اگر شاه مانده بود در منطقه متلاطم خاور میانه کنونی، رژیم ایران بر خلاف همه کشور ها جزیره آرامشی باقی مانده بود. اتفاقاً انقلاب باعث شده که مردم ایران با توجه به تجربه سیاسی پس از انقلاب توده گیر بهمن، تن به بسیاری از ماجراجویی ها ندهند، ولی در این مقاله بکلی این موضوع نادیده گرفته شده است و برای خالی نبودن عریضه  و تکمله ای بر داستان، اشاره ای هم به جنبش کنونی کرده است. به هر حال مقاله جالبی نبود.

مقایسه کنید مقاله بالا را با یکی از نوشته های راه توده:

"ریشه های پیوند جنبش تغییرات با انقلاب 57":

 

«انقلاب بهمن 57 ایران سر آغاز فصلی تازه در تاریخ كشور ما بود. این انقلاب توانست برای نخستین بار و در وسیع‌ترین سطح میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان را به عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی وارد كند. بر اثر این انقلاب، بویژه بدلیل خصلت توده‌ای آن و از خلال مبارزات، تضادها و تناقض‌ها، شرایط گذار جامعه ما به دورانی نوین پدید آمد، كه نشانه‌های آن در جنبش اصلاحات، جنبش سبز و اکنون در جنبش تغییرات خود را نشان می‌دهد. شاید كسانی نخواهند و یا نتوانند پیوند‌های این سه خیز برای تغییرات را با انقلاب 57 بپذیرند، اما این نخواستن و یا نتوانستن در واقعیت این پیوند تغییری نمی‌دهد. تشدید توطئه‌ها علیه تغییرات چه در داخل و چه در خارج از كشور، كه هم انقلاب 57 و هم جنبش كنونی را شامل شده، خود به نوعی دیگر در تائید این پیوند‌ است. این توطئه‌ها، تنها در مقاومت سرمایه‌‌داری بزرگ تجاری، غارتگران و مافیای نظامی حامی آنها خلاصه نشده ‌است. در عرصه ایدئولوژیك و روانی نیز توطئه‌هائی كه از ابتدای انقلاب 57 و با هدف تحریف مضمون این انقلاب به راه افتاده بود، اكنون علیه جنبش تغییرات تشدید شده است.

 

راه توده- آقای بهمنی گرامی. خوب شد که مقاله "ریشه های پیوند....» را هم خوانده اید. درباره مقاله 37 سال ما نمیدانیم کدام بخش آن را شما منطبق با نظر سلطنت طلب ها درک کرده اید. حداقل جمله ای از نظرات اینها و جمله ای از مقاله مورد اشاره را برای ما می نوشتید ما گمان نبریم که مانند اغلب موارد شما دنبال بهانه گیری هستید. موفق باشید

----------------

معاونیان- با سلام از ایران تماس گرفتند و گفتند لینک راه توده شماره541 عمل نمی کند. با سپاس و درود.

 

راه توده- پیش می آید که برای اندک زمانی این و یا آن لینک مقالات و یا حتی راه توده باز نشود که این یک اشکال فنی است و زود برطرف می شود. ضمنا، به همت اینترنت ضعیف ایران، گاهی راه توده چندین ساعت دیرتر از خارج کشور در ایران باز می شود. به دوستان توصیه کنید روز انتشار راه توده که پنجشنبه هاست، در چند نوبت لینک را امتحان کنند حتما باز می شود، زیرا ما وقتی راه توده به روز می شود خودمان همیشه باز شدن آن را کنترل می کنیم.

 

مانی - با درود فراوان

برای همراه شدن و عضویت در حزب توده چه باید کرد؟

سپاسگذار از راهنمایتون.

 

راه توده- اولا برای فعالیت در چارچوب نظرات حزب توده ایران حتما نباید عضو سازمانی آن بود و یا شد. بویژه که فعالیت این حزب در داخل کشور با ممنوعیت های حکومتی روبروست. همین که شما نظرات ما را تبلیغ کنید و اطلاعات و اخباری که فکر می کنید ما باید از آنها مطلع باشیم را از همین طریق پیام گیر و یا ای میل ارسال فرمائید خود به معنای همکاری است. ما اسم فامیل شما را حذف کردیم و شما نیز از این پس با همین اسم کوچک "مانی" با ما در ارتباط باشید.

 

تاج فر-  برنامه اعترافات  را پس از 32 سال دوباره دیدم.  اگر اطلاعاتی از سرنوشت پدرام رهبری (بلبل میز گرد) دارید سپاسگزارم  اگر مرا مطلع کنید. با درود

 

راه توده- خیر دوست گرامی. ما اطلاعی از ایشان نداریم و اهمیتی هم ندارد که ایشان کجاست و چه می کند. این نوع افراد صرفا کارگزار و مجری اند، آب را از سرچشمه باید دنبال کرد. توصیه می کنیم که شما هم همینگونه فکر کنید. بقول مولوی "وقتی صد آمد، نود هم نزد اوست"

 

ناشناس-  فساد در مجموعه بنیاد شهید ( فساد گسترده-سازمان اقتصادی کوثر)

راه توده- خواننده گرامی که با نام "ناشناس" اطلاعاتی را درباره سازمان کوثر در اختیار ما قرار داده اید. ما این اطلاعات شما را بدون هیچ دخل و تصرفی و بصورت یک نامه وارده در این شماره راه توده منتشر می کنیم اما چه خوب است شما و دیگر دوستان، خلاصه نویسی را مراعات کنند.

------

سروش-  سخنی با وزیر راه و شهرسازی

 

راه توده- نامه وارده شما را خواندیم. متاسفانه یکسویه به قاضی رفته اید و مستنداتی همراه نامه شما نبود که لااقل بتوانیم مانند نامه وارده دوستی که با امضای "ناشناس" اطلاعاتی را درباره سازمان کوثر در اختیار ما قرار داده است منتشر کنیم.

 

محسن تاج-  جناب دکتر سهرابی

درود و صد درود بر یاران راه توده . علیرغم لجن پراکنی فرهاد عاصمی دکتر سهرابی عزیز  بیشتر مقاله بنویسید. زنده باشی...بدرود

 

راه توده- دوست گرامی دکتر سهرابی کار خودشان را می کنند و شما هم وقت صرف خواندن چرند نویسی های افرادی نظیر فردی که از او نام برده اید نکنید.

----------------

کلاهدوز

در قبال ادعاهای رفیقدوست درباره یوسف کلاهدوز، طبق معمول برای حدسیات خود ارزشی در حد واقعیت قائل شده و نوشتید که "در اینجا رفیقدوست نمی گوید کلاهدوز چه دلائلی داشته اما میتوان حدس زد که او اشاره به سوابقش در گارد شاهنشاهی کرده و این که اگر با آن سوابق فرمانده سپاه شود، تبلیغات علیه او شروع می شود. کلاهدوز بعدا در جریان جنگ ایران و عراق و بر اثر سقوط هلیکوپتری که سوار آن بود در کهریزک تهران کشته شد."!!!

برای آنکه خوانندگانتان دچار خطا نشوند این نکته را متذکر می شوم که یوسف کلاهدوز از اعضای برجسته انجمن حجتیه و از نزدیکان حسن آیت بود. حسن آیت پیش از انقلاب هسته هایی را در ارتش تشکیل داده بود که آن ها بعد از انقلاب نیز در ارتش باقی ماندند. احمد کاشانی نیز در ارتباط با بازمانده های همین هسته ها سال شصت و پنج زندانی شد. بعد از دستگیری احمد کاشانی اسراری از نقش حسن آیت که با مظفر بقایی ارتباطی تنگاتنگ داشت برملا شدند، طوری که آیت الله خمینی دستور داد نام آیت از لیست شهدا حذف شود. احمدی نژاد و یاران پشت صحنه اش، مثل ابراهیم اسرافیلیان و اعضای موتلفه قصد تطهیر این باند کثیف را دارند. مشکل کلاهدوز عضویتش در حجتیه بود و در ثانی نمی خواستند با در دست گیری فرماندهی سپاه حساس برانگیز شوند. برای همین خواستند به پست قائم مقامی سپاه و نفوذی که در ارتش داشتند بسنده کنند.

 

----------------

abyshahab-  لام

شرکت پتروشیمی شازند (اراک) یکی از پر سودترین شرکت های صنایع پتروشیمی ایران است که متاسفانه به بخش خصوصی واگذار گردید. هیئت مدیره این شرکت با دست کاری آمار تولید قصد دارد که شرکت را ضرر ده نشان داده و به مقصود خود که همانا تعطیلی شرکت و نهایتا حراج واحدهای آن است برسد. چندی پیش واحد پلی پروپیلن در مجتمع جم عسلویه که از زیر مجموعه های شرکت شازند بود فروخته شد و در حال حاضر مجتمع تفریحی توسکا که از حقوق و مزایای پرسنل شرکت ساخته شد در حال فروش است. اینها اینجور وانمود می کنند که دوران شرکت های پتروشیمی که با خوراک مایع کار میکنند به سر آمده. این گفته کاملا بی اساس است. خوراک شرکت ما به راحتی از چندین پالایشگاه داخلی و حتی از کشور عراق که ارزانترهم می باشد قابل تهیه است. بنزین تولیدی از این خوراک در چند سال گذشته سود سرشاری را عاید شرکت نموده. شرکت ما توانایی تولید با گاز طبیعی را نیز دارد. دانش فنی پرسنل شرکت زبانزد و نیاز به تعریف نیست. این نیروها بدون وجود مدیر عامل و هیئت مدیره و هر نیروی خارجی دیگری قادر به اداره شرکت به نحو احسن می باشند.

 

راه توده- سپاسگزار اطلاعاتی است که جهت انتشار در اختیار خوانندگان راه توده قرار دادید.

----------------

بهنام- با سلام و خسته نباشید. رفتم میدان امام حسین بالای زیر گذر میدانی مجهز به مجسمه اسب شتر خیمه بچه علی اصغر نخل و چند سنگ قبر بنام شهیدان گمنام در حقیقت یک بهشت زهرا کوچک     درست کرده اند. واقعا تعجب کردم و مقایسه کردم که این محل با حوضچه و فواره صفای خاصی نسبتا داشت. من که شاهد دو رژیم هستم و در انقلاب و بخصوص بعد از انقلاب نقش داشتم متعجب شدم که 1400 سال پیش را می خواهند با این حرکات برایمان زنده کنند. خوب است مردم وقتی  سوار تاکسی می شود همان نام فوزیه را ببرد و این سیاست را درباره بقیه اماکنی که تغییر نام داده اند به کار ببرند. چون خواستار احیای سلطنت نیستم  تصمیم گرفتم با شما مطرح کنم تا شورا تصمیم بیرد. اگر صلاح میدانید منتشر کنید.

 

راه توده- امیدواریم شورای شهر فکری برای این مسئله کرده و نام اماکن و خیابانها و میدان ها را به حال اول خود بازگرداند. نه رژیم ها با نام ها باز میگردند و نه رژیم ها با نام ها می مانند. این تغییر نام ها فقط با حافظه مردم و تاریخ ایران در ستیز است.

----------------

شاهین درویش- سلام ویژه همراه با قدرشناسی برای دکتر سهرابی بخاطر مقالاتشان و کارهای پر بار و علمی تئوریک ارزشمندی که می کنند دارم.

 

راه توده- ایشان حتما ابراز محبت شما را خواهند خواند.

امیر-  سلام به رفقای عزیز و آرزوی تندرستی. چطوری باید در تلگرام راه توده عضو شوم .

 

راه توده- لینک تلگرام راه توده در پایان بیشتر مقالات راه توده هست و شما از آن طریق می توانید وارد و حتی عضو شوید. با همان شماره تلفنی که برای ما نوشته اید و ما انتشار آن را به صلاح ندانستیم.

 

توضیح راه توده- از خوانندگان و دوستان راه توده که در چند هفته اخیر پیام هائی نوشته و ارسال داشته اند اما در جمع پیام های بالا نیست، تقاضا می کنیم یکبار دیگر پیام خود را ارسال فرمایند، زیرا بر اثر یک اشتباه فنی بسیاری از پیام های دریافتی حذف شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 543 راه توده - 13 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت