راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"کلمه"

وبگاهی که

همسو با مهندس

 موسوی نیست!

 

 

 

وبگاه "کلمه" یک پایگاه خبررسانی اینترنتی است که در بیرون از کشور فعالیت می کند. نه گردانندگان و نویسندگان کلمه چندان بر مردم ایران شناخته شده اند و نه مطالبی که در آن منتشر می شود دارای اعتبار و وزن خاصی است که بدین وبگاه اهمیتی ویژه دهد. اهمیت "کلمه" تنها در آنجاست که خود را سخنگو و بلندگوی میرحسین موسوی اعلام می کند و تا چندی پیش نیز پنداشته می شد که چنین است. ولی برخورد "کلمه" با انتخابات هفتم اسفند از جمله نکات پرسش برانگیز این انتخابات است که گردانندگان این سایت و اهداف آن را مورد پرسش قرار داده است. در واقع تا روز انتخابات همه نیروهای سیاسی ایران منتظر بودند تا موضع مهندس موسوی، کروبی و رهنورد درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات روشن شود. خانواده مهدی کروبی از چند روز پیشتر اطلاع دادند که وی تقاضای صندوق سیار رای کرده است. ولی از موضع مهندس موسوی اطلاعی در دست نبود و سکوت "کلمه" نیز حمل بر عدم شرکت موسوی در انتخابات شده بود. سکوت و ابهامی که در این باره وجود داشت تا آنجا پیش رفت که روز هفتم اسفند جناح راست حکومتی که با هجوم مردم به صندوق ها مواجه شده بود برای مقابله با این موج به طور وسیعی شایع کرد که موسوی از شرکت در انتخابات خودداری کرده است. این شایعه تا زمان پخش خبر شرکت موسوی در انتخابات و دادن رای وی ادامه یافت. در این ساعت که عملا کار انتخابات از کار گذشته بود وبگاه "کلمه" چنین خبر داد:

"به گزارش کلمه، میرحسین و رهنورد از چند روز قبل به مسوولان اعلام کرده بودند که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. اکنون منابع خبری کلمه مطلع شده‌اند که مسئولان برگزاری انتخابات در دقایق آخر رای‌گیری صندوق سیار را به محل حصر بردند و محصورین رای خود را به صندوق انداختند. صبح امروز یک رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی و جریان مدعی اصولگرا در خبری جعلی مدعی شده بود که صندوق سیار رای به حصر خانگی منتقل شده اما میرحسین و رهنورد رای نداده‌اند. پس از آن برخی دیگر از رسانه‌ها مدعی حضور صندوق سیار رای در حصر خانگی و رای محصورین شدند. اما سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد تا ساعت ۸ امشب این رای گیری انجام نشده است. طبق اخبار رسیده به کلمه برخی کارشکنی‌ها از سوی هیات نظارت باعث این تاخیر شده است."

پرسشی که گردانندگان کلمه باید به طور جدی بدان پاسخ دهند آن است که اگر از چند روز قبل اطلاع داشتند که موسوی و رهنورد قصد شرکت در انتخابات را دارند چرا آن را پنهان کردند تا جایی که حکومت شایعه تحریم انتخابات توسط آن دو را در دهان ها بیاندازد؟ با وجودی که از نفوذ موسوی در میان مردم و اهمیت بزرگ شرکت وی در انتخابات برای هواداران وی و بر روی نتیجه انتخابات اطلاع داشتند چرا مانند خانواده مهدی کروبی آن را به اطلاع مردم نرساندند؟ هیئت نظارت شورای نگهبان می خواست مانع رای دادن موسوی و رهنورد شود تا هواداران آنها بیشتر ترغیب به شرکت در انتخابات نشوند گردانندگان کلمه چرا تا ساعت آخر با شورای نگهبان همسویی کردند؟

نه تنها "کلمه" خبری درباره قصد موسوی به شرکت در انتخابات تا آخرین ثانیه های رای گیری منتشر نکرد، بلکه مطالبی را منتشر کرد که از آن بوی تحریم انتخابات به مشام می رسید. مثلا در مقاله ای چنین نوشت:

"چند روزی دیگر به زمان تایید نهایی صلاحیت‌ها و انتخابات باقی نمانده است و روزی نیست که یکی از مسوولین رسمی، احزاب و گروه‌های مختلف و دلسوزان کشور از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق های رای دعوت ننمایند. ولی مگر این دفعه اولین بار است که چنین دعوتی از مردم صورت می‌گیرد؟ مگر مردم آنچه که بر آرایشان در برخی انتخابات قبلی رفته است را فراموش کرده‌اند؟ مگر ستاد مهندسی انتخابات فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند؟ مگر در انتخابات مجلس ششم با باطل کردن برخی صندوق‌های رای، دکتر علیرضا رجایی را حذف نکردند و غلام‌علی حداد عادل را جایگزینش نکردند؟ مگر در انتخابات ۸۴ با مهندسی آرا احمدی‌نژاد را به مرحله دوم نفرستادند و سپس در آن مرحله پیروزش نکردند؟ مگر در انتخابات ۸۸ با تقلب مجددا احمدی‌نژاد را برنده نکردند؟ ( 13 بهمن 94)

اعلام و انتشار خبر قصد موسوی و رهنورد به شرکت در انتخابات کمک بزرگی به محمد خاتمی و جبهه اصلاحات برای ترغیب حضور باز هم گسترده تر مردم در انتخابات بود. "کلمه" این خبر را از مردم پنهان کرد و بابت انگیزه و دلیل آن دیر یا زود باید پاسخگو باشد.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 544 راه توده - 20 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت