راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت لبنان

زیر فشار

سلاطین نفت

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

سلاطین نفتی خلیج فارس پس از اعلام تعلیق کمک‌های نظامی عربستان سعودی روابط خود را با لبنان تضعیف کردند و هفته گذشته همه آنها بصورت واحد حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی اعلام کردند. این در حالی است که حزب الله لبنان یکی از بازیگران اصلی سیاسی در لبنان و بخش جدائی ناپذیری از سیاست این کشور است. نقش این سازمان در انتخاب رئیس جمهور آینده در کشوری که به مدت بیست و دو ماه از رئیس جمهور محروم است اجتناب ‌ناپذیر است. هفته  گذشته حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان عربستان سعودی را متهم به ایجاد تفرقه و فتنه میان مسلمانان شیعه و سنی کرد.  عبداللطیف الزیابی دبیر کل گروه بندی عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت، امارات متحده عربی و عمان اعلام کرد: همه ما موافق این ارزیابی هستیم که حزب الله لبنان یک گروه تروریستی در لبنان است. پشت این اظهار نظرها، رقابت میان عربستان سعودی و ایران خفته که روز به روز در حال تشدید است.

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان که می خواهد با حمایت همین گروه بندی بار دیگر به قدرت باز گردد گفت: سوریه خطری جدی برای وحدت شکننده سیاسی  لبنان است.

همه این اظهار نظرها، پس از آن اوج گرفته که دولت سوریه به پیروزی های مهمی در جنگ داخلی  این کشور دست یافته و دیگر شعار سرنگونی اسد نمی تواند مانند گذشته مطرح باشد.

حزب الله لبنان بویژه بر اثر جنگ سردی که بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد تبدیل به سپری شده که به سمت آن شلیک می شود.

علیرغم همه این فشارهای تبلیغاتی، در خود لبنان، هنوز دولت با واقع بینی نسبت به حزب الله لبنان موضع گیری می کند. دو هفته پیش وزیر امور خارجه لبنان اعلام کرد حزب الله را سازمانی تروریستی نمی داند و معتقد است که در چارچوب همکاری و همبستگی بین کشورهای عربی حزب الله لبنان یکی از نیروهای وفادار به جامعه لبنان است و تصمیمات منارشی خلیج فارس در باره لبنان قابل قبول نیست.

حزب الله لبنان نیرویی است که با داعش در سوریه مبارزه میکند و مانع پیشروی آن به سمت لبنان شده است. گروهی که مورد حمایت عربستان است.

وزیر خارجه لبنان گفت که این کشور نمی تواند همزمان با این سخنان و موضع گیری ها علیه حزب الله لبنان، سعد حریری رهبر جنبش آینده لبنان سریعاً در واکنش با موضع گیری وزیر امور خارجه لبنان مخالفت کرد و گفت که وی در چارچوب منافع اکثریت مردم لبنان که از دخالت ایران در امور لبنان رنج می برد سخن نمی گوید.

او پس از این موضع گیری به دیدار پادشاه عربستان شتافت و از وی برای رهائی لبنان از چنگ ایران طلب یاری کرد و رسما گفت که عراق تبدیل به یکی از استان های ایران شده است و نباید اجازه داد لبنان به استانی دیگر برای ایران تبدیل شود و این کار جز با حمایت عربستان سعودی ممکن نیست.

آیا این اظهار نظرها و موضع گیری ها می رود تا لبنان، کشوری که 22 ماه است رئیس جمهور ندارد را به کام بحرانی بزرگ ببرد؟ شاید کمک های سخاوتمندان نظامی و تسلیحاتی عربستان سعودی به لبنان همین پیام را در پی داشته باشد. هفته گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که برای نجات لبنان از سقوط به دامن ایران 3 میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار آن می گذارد و به تشکیلات امنیتی آن نیز یک میلیارد دلار کمک می کند و بدنبال آن دولت فرانسه نیز همین سیاست را دنبال کرد و اعلام داشت  با خرید 4 میلیارد دلار تسلیحات نظامی برای ارتش لبنان موافقت می کند و این همان کمک مالی است که عربستان می خواهد در اختیار ارتش و تشکیلات امنیتی لبنان قرار بدهد.

این کمک های نظامی و تهدیدهای تبلیغاتی اکنون یک گام جلوتر رفته و بحرین به توصیه عربستان سعودی از شهروندان خود خواست تا به لبنان سفر نکنند و امارات متحده عربی نیز تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود با لبنان را کاهش دهد.

 

ttp://www.humanite.fr/liban-le-hezbollah-organisation-terroriste-selon-les-petromonarchies-600950

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 544 راه توده - 20 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت