راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سپاه پاسداران

به آشتی با مردم می اندیشد؟

 

 

سپاه پاسداران به مناسبت سالروز ترور آیت الله مطهری و روز معلم بیانیه ای انتشار داد. در این بیانیه گفته می شود:

"این نظام جمهوری اسلامی، بر پایه‏ آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که آقای مطهری آن را ارائه کرده است. امروز در حالی 12 اردیبهشت سالروزشهادت شهید مطهری آن فیلسوف متفکر را گرامی می داریم که جامعه ما هنوز به درس گرفتن از سیره عملی و اندیشه های زلال آن شهید مطهر نیاز مبرم دارد."

اهمیت این بیانیه در آنست که پس از سالها به فراموشی سپردن آیت الله مطهری رئیس شورای انقلاب و روشنفکرترین روحانی شاگرد آیت الله خمینی و همدرس آیت الله منتظری، برداشت او از اسلام پایه آن تفکری اعلام می شود که جمهوری اسلامی بر روی آن بنا شده است. امسال همچنین مطالعه آثار آیت الله مطهری بعنوان مبنای کار آموزشی سپاه در هفته عقیدتی- سیاسی قرار گرفته است. آیت اللهی که تا زنده بود از آزادی عقیده و اندیشه و تشکل های حزبی و سیاسی دفاع کرد.

بنا به گزارش بسیج نیوز در بین هادیان سیاسی سپاه و بسیج نیز ترویج و مطالعه آثار مطهری در دستور کار قرار گرفته و حتی مسابقه هایی "بر محوریت آثار شهید مطهری" در بین بسیجیان برگزار می شود و نمایشگاه های کتابی بدین منظور در هفته عقیدتی – سیاسی ترتیب یافته است.

این در شرایطی است که تشکل هادیان سیاسی سپاه در اصل در سال 88 به منظور مقابله با "فتنه" و ایجاد "بصیرت" گسترش یافت و محوریت آن نه نظرات مطهری و برداشت وی از اسلام و انقلاب بلکه نظرات آیت الله مصباح یزدی بوده و بخش مهمی از این هادیان سپاه پرورش یافته های مکتب مصباح یزدی بودند. رهبر جمهوری اسلامی هم یک بار اعلام کرد که مصباح یزدی جای خالی مطهری را پر کرده است. با همین آموزش ها بود که آنان نیروهای سپاه را به رویارویی با مردم کشاندند.

آنچه روی داده و بیانیه سپاه و توجه دوباره به مطهری قطعا متاثر از انتخابات مجلس و خبرگان و معلوم شدن بی پایگاهی مصباح یزدی در میان مردم است همان آیت اللهی که درست برعکس مطهری رای مردم را نفی می کرد و آن را زینت می دانست و اکنون در این انتخابات از مردم کشیده خورده است و ادامه تدریس و ترویج نظرات وی به معنای تقابل آشکار سپاه با مردم تلقی می شود.

ضمن اینکه پیآمد دیگر انتخابات اخیر آشکار شدن دشواری بیش از پیش رویارویی نظامی با مردم است. ترویج ایدئولوژی های امثال مصباح یزدی که هدف آن ایجاد رویارویی میان سپاه با مردم بود در این شرایط چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

بنابراین می توان گمان برد که در میان اعضا و کادرها و حتی بخشی از فرماندهان سپاه ضرورت تجدید نظر در رویکرد و در نتیجه مبانی عقیدتی و آموزشی سپاه بجد در میان است. مطرح شدن نام آیت الله مطهری و اعلام اینکه اسلام مورد نظر وی مبنای انقلاب بوده است کوششی محتاطانه برای دمسازی با این وضعیت نوین است؟

اگر چنین باشد و این روند تداوم یابد می توان گفت گام بزرگی در راه آشتی دوباره سپاه با مردم برداشته خواهد شد و نیروهای نظامی از وضع فعلی که عملا مردم آنها را، برخلاف دوران جنگ، نه در کنار خود و پاسدار میهن که در مقابل خود و حافظ منافع یک گروه خاص می دانند خارج خواهند شد و خواهند توانست نقش یک نیروی سیاسی ملی و مورد اعتماد مردم را بر عهده گیرند!

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 550 راه توده - 16 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت