راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان
و پاسخ های راه توده به آنها

 


 

 

 

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده به آنها

 

 

پیش از انتشار پیام ها و پاسخ به آنها سه نکته را یاد آور می شویم که امیدواریم مورد توجه خوانندگان راه توده قرار گیرد.

1- راه توده هیچ منبع درآمدی ندارد مگر کمک مالی خوانندگان و آبونمانی که برای آن پرداخت می شود. این درحالی است که انتشار آن نیز در گرو هزینه ایست که از آن گریزی نیست. بنابراین از همه علاقمندان تداوم انتشار راه توده انتظار داریم، حداقل اگر کمک مالی به این نشریه نمی کنند، آبونمان آن را پرداخت کنند. در همینجا از دوستان و یارانی که ما را در این زمینه تاکنون یاری کرده اند تشکر کنیم از جمله دوست گرامی "رضا کارا" که از ایران، توسط واسطه ای که به اروپا سفر کرده کمک مالی خود به نشریه را ارسال داشته و ما نیز آن را دریافت کردیم. همه دوستانی که درایران هستند نه بصورت مستقیم بلکه با استفاده از همین شیوه می توانند کمک مالی خود را به راه توده برسانند. یعنی توسط کسانی که به اروپا سفر می کنند و یا اگر کسانی را در اروپا دارند. از داخل کشور هیچ اقدام مستقیمی را دراین زمینه جایز نمی دانیم.

2- به دوستانی که فیسبوک دارند توصیه می کنیم به جای استفاده از پیامگیر راه توده، مستقیما از پیامگیر (مسنجر) فیسبوک راه توده برای ارسال پیام های خود استفاده کنند زیرا سریع به دست ما می رسد.

3- برخی از دوستان پیام های بلند بالائی برای ما ارسال می کنند که عمدتا نقطه نظرات و یا گزارش هائی است که ما بدلیل محدودیت صفحات خود از انتشار آن ها معذوریم. خواهش می کنیم پیام ها در حد همین نام "پیام" باشد. یعنی کوتاه و در حد چند خط.

 

شاهین- باسلام- من مدتی پیش عکس شهید محمد جانجانیان  از شهدای توده ای را که عکسش در کتاب شهدای خزب توده وجود نداشت را خدمتتان ارسال  و تقاضا کردم وصول یا عدم وصول آن را اعلام فرمایید. متاسفانه تا کنون جوابی دریاقت نکرده ام. سپاسگزار خواهم بود نتیجه را به من اطلاع دهید.

 

راه توده: دوست گرامی. متاسفانه عکس مورد نظر بدست ما نرسیده است. شما لطفا کنید و از طریق پیامگیر (مسنجر) فیسبوک راه توده آن را ارسال کنید.

----------------

ترابی- سلام. من آرزو دارم جناب استاد عمویی را از نزدیک ملاقات کنم لطفا کمکم کنید متشکرم. لطفا جواب منو زودتر اعلام بفرمایید.

 

راه توده- دوست گرامی. دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل. ایشان در تهران زندگی می کنند و دسترسی به ایشان نداریم. شما بهتر است در همان ایران دنبال ایشان بگردید. با توجه به اینکه وی با مطبوعات مختلف داخل کشور هر از چند گاهی مصاحبه کرده و می کنند، تصور می کنیم اگر از طریق این نشریات پی جوی تلفن و یا آدرسی از ایشان بشوید به منظورتان می رسید. موفق باشید.

----------------

آرمان- سپاس از باز انتشار كتاب احسان طبری "برخی بررسی ها و جهان بینی ها" خواستم به اطلاع برسانم که این كتاب حدود ١٦-١٧ سال پیش توسط نشر باران در سوئد نیز انتشار یافت. بسیاری براین باورند كه این برجسته ترین اثر احسان طبری است. ذكر خاطره ای از این كتاب بی مناسبت نیست:

ابوذر ورداسبی محقق و تاریخ دان هوادار سازمان مجاهدین خلق كه در عملیات فروغ جاودان جان خود را در سال ١٣٦٧ از دست داد، از جمله كتاب های منتشر شده اش كتاب " ایران در پویه تاریخ" است كه در سال ١٣٥٦ - یك سال قبل از انقلاب- چاپ شد. بخش زیادی از كتاب وی حمله به " تاریخ نویسان  دگماتیسم چپ گرا " بود. اما جالب اینجاست كه وی در بسیاری از صفحات كتاب خود مطالبی را از كتاب طبری كپی برداری كرده بود بدون اینكه به منبع آن اشاره ای كند. حتی عنوان كتاب وی "ایران در پویه تاریخ" عاریه گرفته شده از عنوان فصل اول كتاب طبری بود " ویژگی ها و دگرگونی های جامعه ایرانی در پویه تاریخ"! از آنجا كه دسترسی به كتاب ابوذر ورداسبی ندارم، قادر به ذكر مثالهای دیگر نیستم.

بازگویی این خاطره، به قصد تحقیر و متهم ساختن ابوذر ورداسبی نیست. وی زندانی سیاسی زمان شاه بود و در سالهای آخر اقامتش در عراق با سیاست های رهبری مجاهدین به مخالفت برخاسته بود. شور بختانه دیگر هم در میان ما نیست كه اگر بود شاید توضیحی در این زمینه داشت. بازگویی این خاطره فقط یادآوری اهمیت كار تحلیلی طبری  و تاثیر آن بر كار دیگر محققان تاریخ ایران است.

با درود- امضا محفوظ

راه توده- بسیار سپاسگزاریم آقای آرمان گرامی که ما و خوانندگان راه توده را در جریان این آگاهی خود قرار دادید.

 

----------------

 

علی محمدی- بنده با قسمتی از این تحلیل راه توده در باره انتخابات موافق نبودم. هرچند در کلیت تحلیل با آن موافقم.

یکی از دستاوردهای این انتخابات را نیز می توان چنین شمرد :

 ایجاد شکاف بین رهبر و مدعیان ذوب ولایت در اطراف بیت رهبری و قدرت حاکم. آینده نشان خواهد داد که آقای خامنه ای به تدریج با تحولات  و تغییرات مثبت در کشور همراهی خواهد کرد. دلجویی رهبری از شکست خوردگان این انتخابات و نصب امثال رییسی در آستان قدس صرفا به معنی برقراری توازن نسبی در قدرت بمنظور مدیریت و تسهیل راه تغییرات و تحولات بعدی است نه آنچه که راه توده قضاوت می کند. امید است با آزادی قریب الوقوع اشخاص در حصر و حبس و تشکیل مجالس آینده تغییرات مثبت در جامعه سرعت بیشتری بخود بگیرد.

این درست است که جناح راست افراطی مانع جدی این تغییرات و تحولات در کشور است ولی عدم درک اینکه آقای خامنه ای هدایت مجموعه نظام را بر عهده دارد و با تغییرات مثبت همراهی خواهد کرد اشتباهی است که راه توده با محافظه کاری و رعایت احتیاط بمنظور حفظ موقعیت خود در برابر روند پر متناقض آتی و احتمالی دچار آن می گردد.

البته ممکن است این حقیر هم در محاسبه خود اشتباه کرده باشم. تحولات آینده درستی و نادرستی هر دو نظر را نشان خواهد داد.

 

دوست گرامی علی محمدی- برای انتقاد و یا نقل یک مسئله و یا اعلام نظر خود ابتدا باید با دقت کامل عین جمله نقل شود در گیومه، سپس نظر انتقادی نیز با این مقدمه "حال نظر من اینست:" نوشته شود. تنها دراینصورت است که می توان متوجه شد فرد منتقد چه می گوید؟ نظر خودش چیست و ایرادش به چه چیز است؟

ما از پیام شما، با آن که چند بار آن را خواندیم نتوانستیم متوجه شویم جمله مورد نظر شما در راه توده کدام است و نظر شما کدام؟ این نکات را مراعات کنید و با دقت برای ما بنویسید تا پاسخ بدهیم.

----------------

تقی دبیریان- سلام رفقا! از زحماتی که متحمل می شوید و همچنین از تحلیل های بسیار دقیق تان سپاسگزارم. سالهاست در سطح محدود فامیلی و همکاران مطالب راه توده را انتشار داده و می دهم. در ایام انتخابات هفتم اسفند 94 از طریق تلگرام در سطح وسیع تری در بین فامیل و همکاران (بازنشسته مجدداً مشغول کار) به این اقدام مبادرت ورزیدم. تعدادی از آنها این مقالات را باز انتشار نمودند. بعضی از این دوستان هشدار داده اند که در انتشار این مطالب (البته برای اکثریت آنها بدون ذکر منبع بوده) احتیاط کنم چون تلگرام امنیت ندارد. آیا شما هم به این هشدار باور دارید؟ ضمناً در مقاله فروپاشی اعتبار صدا و سیما کلمه برجام اشتباهاً "فرجام" نوشته شده است. لطفاً اسم واقعی من مکتوم بماند. با درود و سپاس فراوان

 

راه توده- دوست گرامی آقای دبیریان. گاهی ایجاد وحشت که گاه توسط خود مردم به آن دامن زده می شود، مسبب خودسانسوری است. این که نظرات راه توده را تکثیر کنید و برای این و آن ارسال دارید چه اقدام امنیتی می تواند باشد که نگران آن باشید؟ بویژه که مرقوم فرموده اید حتی در مواردی منبع نظر را هم ذکر نمی کنید. از جمله موفقیت های حکومت ها برای گسترش سانسور، همین ایجاد وحشت از طریق شایعه است.

درارتباط های اینترنتی (هر کدام از برنامه های آن) قطعا مراعات برخی ملاحظات را بکنید اما آنچه که نوشته اید مشمول این ملاحظات نیست. برای مثال نوشتن نام برخی افراد مشخص و حساسیت برانگیز، یا برخی موضوعات (مثلا برنامه اتمی) و یا به کار بردن برخی الفاظ زشت و یا انتقال برخی خبرها و شایعات حکومتی. درمورد نام شما نیز آنچه را توصیه کرده بودید مراعات کردیم. موفق باشید.

 

----------------

منصور بهمنی- سلام

در مقاله" خصلت های روحانیت را از یاد نبریم!" شما مردم را به دوسته روحانی و غیر روحانی تقسیم کرده اید. برای گروه اول خصلت هایی ردیف کرده اید که ظاهرا غیر روحانیون نباید چنان باشند وگرنه چنین تقسیم بندی هیچ معنی نداشت.

 

راه توده- از جمله دوستان پیام نویسی که در مقدمه این پیام ها و پاسخ ها به آن اشاره کردیم آقای بهمنی است که عادت دارند پیام های چند صفحه ای برای ما بنویسند. جان کلام ایشان در پیام بلند بالائی که نوشته اند همین جمله بالاست که در مقدمه پیام خود ذکر کرده اند و پاسخ ما به آن نیز چنین است:

دوست عزیز در آن مقاله صحبت از روحانیت بود و نه صحبت از خصلت ایرانی ها. ضمنا شما چند ایرانی می شناسید که در باره هر موضوع و مسئله ای تریبون دراختیار داشته باشد و نظر بدهد؟ از بالای منبر مساجد تا صدا و سیما، از نماز جمعه تا سخنرانی در فلان گردهمآئی و..... چرا شما عادت دارید مته به خشخاش بگذارید و همیشه در هر مطلبی در جستجوی یک نکته ای می گردید که بتوانید انتقاد کنید؟ مقاله ای نوشته شده و نقطه نظری هم در آن مطرح شده است. بسیار خب. مگر آیه قرآن نازل شده و یا مانیفست منتشر شده است؟ شما نظر دیگری دراین ارتباط دارید. بسیار خب. یک مقاله مستقل بنویسید و ارسال فرمائید تا بنام خود شما منتشر کنیم.

----------------

علی  خوی- قروه جزو آزربایجان (آذربایجان) غربی است نه کردستان. آیا یک اشتباه از بی اطلاعی است یا عمدی؟

آقای زیبا کلام هم ماه گذشته در ارومیه گفت چرا باید کردها اینجا به زبان مادری خود درس نخوانند . در حالیکه کردها فقط 10 درصد ارومیه را تشکیل می دهند که بیشتر آنها هم در 37 سال گذشته از عراق آمده اند. منظورم این است که ما تورک های آزربایجان با زمان جلو می رویم و حواسمان است که چه اتفاقاتی ممکن است در آینده بیفتد.

 

راه توده- آقای علی خوی گرامی- ما نمیدانیم آقای زیبا کلام چه گفته و یا چه نگفته است. اگر شما در آن سخنرانی حضور داشته اید جا داشت مستقیما از ایشان سئوال می کردید و اگر دوستان شما آنجا بوده اند آنها باید سئوال می کردند. ما مسئول نظرات آقای زیبا کلام نیستیم.

اما در باره شهرستان قروه. دوست گرامی این که شما از قول همه تورک ها (ترک ها) اظهار نظر کنید کار درستی نیست. اینکه با تعصب هم اظهار نظر کنید هم غلط است.

ما عکسی بعنوان زینت نوشته زنده یاد علی گلاویژ از قروه منتشر کرده ایم. اینهمه حاشیه نویسی شما برای همین عکس است که تازه اشتباه هم می فرمائید. قروه طبق تقسیمات کشور از شهرستانهای استان کردستان است و مرکز آن "قروه". شهرهای دیگر این شهرستان هم عبارتند از سریش آبا، درج و دلبران. این شهرستان از شرق به استان همدان و از جنوب به استان کرمانشاه محدود است و جمعیت آن نیز بالغ بر 150 هزار نفر است که به زبان کردی سورانی و ترکی سخن می گویند. بهتر نیست قبل از پیام نوشتن و انتقاد کردن مقداری تحقیق کنیم!

----------------------

محسن- می خواهم از این طریق از نویسنده فرهیخته جناب دکتر سهرابی بخاطر مقالات ارزشمندی که می نگارند و همچنین از مترجم زبان روسی راه توده "آزاده اسفندیاری" بابت انتخاب مطالب روز و ترجمه آنها تشکر کنم.

 

راه توده- عین تشکر شما را منتشر کردیم که حتما دو همکار راه توده آن را خواهند خواند.

 

ضمنا شماری از پیام ها که مربوط به هفته های گذشته بوده و برخی آنها جنبه خبری و به روز بودن خود را از دست داده اند باقی مانده که بتدریج در شماره های آینده راه توده به آنها نیز پاسخ خواهیم داد.

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 553 راه توده - 6 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت