راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ میهنی

در خیابان های حلب

سایت ساویتسکایا راسیا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

طی روز های اخیر با پیشروی ارتش سوریه ، در شرق و بحش هایی از شمال شهر حلب که در کنترل گروه های تروریستی است، جنگ های شدید خیابانی ادامه دارد.

در پایان هفته گذشته نیروهای دولتی سوریه توانستند با تسخیر دو موضع حساس (اردوگاه آوارگان فلسطبنی" الکندی" و بیمارستان مهم این شهر)، مواضع خود را در شهر حلب مستحکم تر کنند. اهمیت این دو موضع از آن جهت است که ارتش سوریه توانست به بزرگراه  استراتژیک شمال حلب دست رسی پیدا کند. بیمارستان مورد نظر نیز، مهم ترین مرکز درمان بیمارهای سرطانی در سوریه بود که در سال 2013 توسط ارتش تروریست ها اشغال شد و تمامی تجهیزات آن به غارت رفت.

با آزاد سازی اردوگاه پناهندگان فلسطینی و بیمارستان مرکز بیمارهای سرطانی شهر حلب، روز 29 سپتامبر ارتش سوریه از داوطلبان فلسطینی، تیپ" قدس" را برای مبارزه با تروریست های اشغالگر تشکیل داد. نیروی جدید داوطلب فلسطینی، وظیفه دفاع از اردوگاه" الکندی" و بیمارستان را به عهده گرفت و توانست با پشتیبانی نیروی هوایی سوریه و نیروهای فضا- هوای روسیه، ضد حمله های گروه های تروریستی را برای باز پس گیری این دو موضع حساس خنثی کند.

روز یکم اکتبر نیروهای دولتی سوریه و داوطلبان مردمی توانستند محل قرارگاه های تروریست ها را که مشرف به اردوگاه" الکندی" بود، از اشغال آن ها درآورند. با آزاد سازی مناطق جدید سر فرماندهی نیروهای مسلح سوریه با صدور اطلاعیه ای از تروریست ها خواست تا با زمین گذاشتن سلاح های خود زندگی عادی را به مردم بی دفاع این شهر برگردانند. در ادامه این اطلاعیه آمده است که چنانچه تروریست ها سلاح های خود را زمین بگذارند، ارتش خروج آن ها را از شهر حلب تضمین خواهد کرد.

در طول تاریخ ساکنان شهر حلب را اقوام گوناگون با عقاید و مذاهب مختلف، عرب، ارمنی، کرد، شیعی، سنی و دیگر گروه های متفاوت با یکدیگر تشکیل می داد. زندگی مسالمت آمیز مردم حلب در سال دوم جنگ دچار دگر گونی شد و اهالی اسیر شده توسط تروریست ها مجبور به پذیرش دیدگاه های قرون وسطایی" مخالفان مسلح" گردیدند.

گروه های تروریستی، از جمله گروه "جبهه النصر" توسط ایالات متحده آمریکا" ارتش آزاد سوریه" و یا "مخالفان مسلح" نام گذاری شد و رسما توسط این کشور مورد حمایت قرار گرفت.

ابتدا تروریست ها توانستند نیمی از شهر را با جمعیتی حدود 250 هزار نفر به اشغال خود در آورند. نیمه دیگر شهر با یک میلیون نفر تحت کنترل ارتش سوریه قرار گرفت.

 با شدت گرفتن جنگ و زمزمه پیروزی های ارتش سوریه با حمایت نیروی هوا- فضای روسیه، نیروی هوایی آمریکا تحت عنوان مبارزه با تروریسم عملا به آن ها کمک رسانی می کرد. چندین بار  بیمارستان ها و یا مواضع ارتش سوریه را بمباران کردند و "عملیات اشتباهی" می نامیدند. آخرین مورد، بمباران مواضع ارتش سوریه بود که اخیرا توسط هواپیما های جنگی آمریکایی انجام گرفت و منجر به کشته شدن 80 نفر نظامی شد.

ابتدا پنتاگون اعلام کرد در اجرای این عملیات اشتباهی صورت گرفته است. پس از چندی علاوه بر تکذیب رسمی عملیات نیروی هوایی آمریکا، با جعل خبر اعلام کردند بمباران ارتش سوریه توسط هواپیماهای روسیه صورت گرفته است.

دولت آمریکا هر بار با پیشنهاد روسیه مبنی بر آتش بس جهت رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم عادی موافقت می کرد اما عملا از چنین فرصتی برای کمک به تروریست ها بهره می گرفت.

اگر تنها در باره خبر رسانی دستگاه های پخش خبر و تفسیرغربی ها به کرسی قضاوت بنشینیم، نمی توان به آمار دقیق قربانیان تروریسم دسترسی داشت و اگر هم مواردی گزارش می شود، بمباران ها و کشتار ها توسط" نیروهای بشار اسد" و یا "هواپیما های روسی" صورت گرفته است. در آخرین تحلیل هم نتیجه گیری می شود که در جنگ سوریه یک طرف درگیری روسها و طرف دیگر سوری ها هستند.

واقعیت درد ناک ادامه جنگ در حلب و یا دیگر نقاط سوریه این است که تروریست ها مردم عادی را سپر خود قرار می دهند و بیشترین قربانیان جنگ مردم بی سلاح هستند. اگر آمریکا و متحدین این کشور واقعا نگران سرنوشت مردم بی دفاع هستند باید به کمک های خود به تروریست ها خاتمه بدهند در آن صورت جنگ در سوریه را به راحتی می توان پایان داد.

 

 

http://www.sovross.ru/articles/1463/27190

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 571  راه توده -  15مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت