راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

زیر سایه سکوت

رسانه های اروپا

اعتصاب

150میلیونی

در هندوستان

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

میلیونها نفر از مردم هند علیه برنامه اصلاحات و خصوصی سازی دولت این کشور پرجمعیت و کثیرالمله دست به اعتصاب زدند .آنها برای این اعتصاب فراخوان اتحادیه کارگران هند را پذیرفتند و آنگونه که خبرگزاری ها گزارش داده اند نزدیک به 150 میلیون هندی روز جمعه گذشته علیه دولت و برنامه های اقتصادی اش دست به اعتصاب زدند.

کارمندان بخش عمومی؛ معلمان؛ پرستاران؛ کارگران معادن زغال سنگ، دستفروشان وغیره  به دعوت اتحادیه سندیکاهای هند به مدت 24 ساعت به اعتصاب عمومی پیوستند. "رامن پاندی" یکی از رهبران اتحادیه ملی وابسته به حزب کنگره (حزب مخالف دولت ) اعلام کرد: اعتصاب عمومی  برای  احترام و دفاع از حقوق کارگران است. این گسترده‌ترین اعتصاب در دوران اخیر هند است. دولت "نارندارا موندی" نخست وزیر هند با حمایت حزب "بهارایتا جانات" یک حزب سیاسی ملی‌گرا با وعده به رأی دهندگان برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و آزاد سازی اقتصادی موفق شد در سال 2014 به قدرت برسد. دولت مرکزی تصمیم گرفت با بستن بنگاههای دولتی، که بشدت مقروض بودند در بودجه سال 2016 ـ 2017 تقریباً  560 میلیارد روپیه معادل 7.5 میلیارد یورو صرفه جوئی کند. مسئله ای که با اعتراض اتحادیه سندیکاهای هند روبرو شد. سندیکاها نگران اخراج بخش گسترده ای از کارگران  بخشهای دولتی اند.

دبیر اتحادیه های کمیته همآهنگی هند بعد از آغاز اعتصاب اعلام کرد، بنادر حمل و نقل هوایی و زمینی مخابرات و بانک های کشور اکنون فلج شده است. اکنون کارکنان و کارگران ایستگاههای برق و بیمارستانها همبستگی خود را با ما اعلام کرده اند. در ایالات جنوبی حمل و نقل عمومی متوقف شده است وغیره… .

تلویزیون هند تصاویری از ایالات بنگال و اوریسا شرقی را پخش کرد که نشان میدهد معترضان، خطوط راه آهن را اشغال کرده اند. از جمله مسائل اصلی مورد مشاجره بین سندیکاهای کارگران و دولت افزایش دستمزد کارگران است. اکنون دولت از موضع خود عقب نشینی کرده و پیشنهاد کرده که حقوق کارگران غیرماهر را از تقریباً 6000 روپیه به 9100 روپیه (معادل 85 یورو) افرایش دهد. این افزایش دستمزد مورد قبول اتحادیه کارگران هند قرار نگرفت. اتحادیه دستمزدی معادل 18000 روپیه معادل  (240) یورو در ماه را به دولت پیشنهاد کرده و تضمین امنیت اجتماعی کارگران را طبق قوانین بین‌المللی خواستار است!

 

       http://www.humanite.fr/inde-des-millions-de-grevistes-contre-les-privatisations-614967

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 567 راه توده - 18 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت