راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ژاپن

با چراغ خاموش

اتمی می شود!

روزنامه پراودا - ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

حزب حاکم ژاپن و متحدین آن در پی آنند تا در پارلمان، با تغییر قانون اساسی این کشور، پا در راه نظامی گری جدیدی بگذارند. بدون تردید اجرای چنین طرحی با حمایت و نقشه ایالات متحده آمریکا جهت به وجود آوردن بلوک نظامی در مقابل جمهوری خلق چین است.

آواخر ماه گذشته- آوگوست، دولت ژاپن بر آن شد تا بودجه نظامی این کشور را به طور نا محسوس اضافه کند. دولت با برنامه ریزی تصمیم گرفت از سال 2013 بودجه نظامی کشور را با هشت دهم در صد بالا ببرد. سیر سعودی افزایش بودجه نظامی در شرایط فعلی به 2.3 در صد یعنی 5 تریلیون ین  معادل  52 میلیارد دلار رسیده است.

دولت ژاپن از اعلام گسترش برنامه های نظامی پروایی به خود راه نمی دهد. اخیرا وزیر دفاع این کشور در یک سخنرانی، دلیل گام نهادن ژاپن در راه نظامی گری را وجود دو کشور"دشمن" در همسایگی این کشور، یعنی جمهوری دمکراتیک خلق کره با توانایی های اتمی و قدرت نمایی جمهوری خلق چین خصوصا در مناطق دریایی مورد اختلاف دو کشور قلمداد کرد. وزیر دفاع ژاپن در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به شرایط جنگی که توسط آمریکا طی سالیان طولانی در اطراف دو کشور چین و کره به وجود آورده است نمی کند. به همین مناسبت، کره شمالی و چین به خط مشی آینده نظامی ژاپن در منطقه کاملا واقف هستند و تدابیر دفاعی لازم را نیز اندیشیده اند.

 ژاپن با همکاری ایالات متحده آمریکا، تعداد پایگاه های نظامی خود را در اطراف این دو کشور چندین برابر کرده است و دست اند کار استقرار سامانه های متنوع موشکی در مجمع الجزایر "ریوکو" می باشد. این مجمع الجزایر فاصله 1200 کیلو متری خاک ژاپن را تا تایوان در بر می گیرد و عملا راه ورود چین به اقیانوس آرام را مسدود خواهد کرد.

سال آینده قرار است ژاپن 16 هواپیمای اف 35 را که قبلا خریداری شده اند و قادر به حمل بمب های اتمی هستند را از آمریکا تحویل بگیرد. از ماه آینده- اکتبر، خلبانان ژاپنی برای آموزش هدایت این بمب افکن ها به ایالات متحده آمریکا فرستاده خواهند شد. علاوه بر این توکیو با اعلام یک مناقصه، برای خرید صد ها هواپیمای جنگی نسل پنجم مبلغ 40 میلیارد دلار اختصاص داده است.

واشنگتن در فشار آوردن به توکیو جهت در پیش گرفتن سیاست نظامی گری در منطقه خصوصا در برابر چین نقش اساسی داشته است. آمریکا سال های طولانی با ابزار تهدید، بایکوت و دیگر فشار ها اراده سیاسی- نظامی توسعه طلبانه خود را به ژاپن تحمیل کرده است.

بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم و تسلیم  ژاپن، دولت این کشور قانون اساسی جدیدی را به تصویب رساند. ماده نهم قانون اساسی، داشتن ارتش در این کشور را ممنوع کرده است. با این وجود در سال 1950 ایالات متحده آمریکا به  ژاپن اجازه داد تا ارتشی تحت عنوان نیروی دفاع ملی تشکیل بدهد.

دولت ژاپن برای تغییر قانون اساسی باید موارد پیشنهادی خود را به رفراندم بگذارد و حد اقل دوسوم  مردم این کشور به پیشنهاد دولت جواب مثبت بدهند. طی نظر سنجی های موجود حدود 27 در صد مردم با چنین تغییراتی موافق هستند که کافی نیست. به همین مناسبت دولت تلاش دارد تا تغییرات قانونی را از طریق پارلمان انجام دهد.

گروه ها و سازمان های سیاسی متعددی در ژاپن از جمله حزب کمونیست این کشور در راس مخالفین نظامی گری ژاپن هستند. احزاب و گروه های مختلف در سال های اخیر توانسته اند تظاهرات خیابانی را بر علیه تصمیم دولت مبنی بر تغییر قانون اساسی و همکاری های نظامی این کشور با آمریکا را به نمایش بگذارند. طی ماه های گذشته دهها هزار نفر در جزایر اوکیناوا و دیگر شهر ها به عنوان اعتراض به حضور پایگاه های نظامی آمریکایی ها در کشور دست به راهیمایی زدند.

 برای اولین بار حزب کمونیست توانست با دیگر احزاب مخالف دولت، ائتلافی را تشکیل دهد تا در مقابل تغییر قانون اساسی متحدا عمل کنند. در تاریخ معاصر ژاپن چنین ائتلافی بی سابقه بوده است.

حزب کمونیست ژاپن یکی از تاثیر گذار ترین و قوی ترین احزاب در این کشور بر سرنوشت مردم ژاپن می باشد. در انتخابات پارلمانی امسال که در ماه ژولای برگزار شد، این حزب توانست با کسب 11 درصد از آرای مردم، موقعیت بمراتب بهتری نسبت به گذشته به دست بیاورد. تعدادی از اعضای حزب کمونیست علاوه بر اداره امور برخی شهرداری ها و استانداری ها و در اتحادیه های کارگری نفوذی انکار ناپذیر دارند. روزنامه ارگان مرکزی حزب "آکا ها تا" با تیراژ نیم میلیون نسخه منتشر می شود. حزب کمونیست ژاپن همواره بر بی بدیل بودن سیستم سوسیالیسی، اجتماعی شدن ابزار تولید و تقسیم ثروت بین تولید کنندگان تاکید داشته و دارد. این حزب برخلاف احزاب طرفدار دولت از حکومت به صورت پایدار انتقاد می کند و مخالف رو در رویی این کشور با جمهوری خلق چین و تبعیت دولت این کشور از سیاست های آمریکا است. کمونیست ها در ژاپن مخالف سلطنت موروثی و شرکت در هر گونه ائتلاف نظامی این کشور می باشند.

 

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/99-30450-8-sentyabrya-2016-goda/militaristskiy-revansh-s-blagosloveniya-ssha/

 

 

کانال تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 569 راه توده -  اول مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت