راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صلح مسلح در کلمبیا برقرار شد!
عسگر داوودی

 



مذاکرات صلح میان سازمان چریکی "فارک" با ارتش دولت کلمبیا سرانجام به یک قرارداد صلح انجامید و جنگ 52 ساله در این کشور پایان یافت. این مذاکرات به ابتکار دولت کوبا و در پایتخت این کشور انجام شد و سازمان ملل نیز بر آن نظارت داشت. توافقنامه صلح با نام "جنگ هرگز" انتشار یافت.
روزنامه « تاگس تسایتونگ» آلمان در این رابطه نوشت:
«جنگ چریکی در کلمبیا از سال 1964 آغاز شده بود، از آن تاریخ تاکنون تعداد 260 هزار تن کشته و 45هزار تن ناپدید شده و 7 میلیون مجبور به فرار از خانه و زندگی خود شدند. تنها از آغاز سال 2016 تا زمان امضای قرار داد صلح 35 غیر نظامی که بمنظورکمک انسانی در مناطق جنگزده حضور داشتند کشته شدند.
در مراسم اعلام پایان جنگ و امضای قرارداد صلح؛ حدود 300 تن از جمله برخی چهره های سیاسی جهان از منطقه آمریکای لاتین و کارائیب و نیز «بان‌ کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد و «رائول کاسترو» رییس جمهوری کوبا و وزیر امور خارجه آمریکا «جان کری»، رئیس بانک جهانی، و همچنین رئیس صندوق بین المللی پول حضور داشتند.
روزنامه چپ گرای آلمان «یونگه ولت» نیز خبر داد که در جریان حضور هیات های نمایندگی کشورهای مختلف در کوبا برای امضای قرارداد صلح کلمبیا «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با «جان کری» وزیر خارجه امریکا دیدار کرد. تلویزیون «و.ت.و» کلمبیا مدعی شد که این دیدار و گفتگو در فضائی آرام و صمیمی انجام شد.
با امضای قرار داد صلح و پایان جنگ در کلمبیا از این پس، جنبش چریکی "فارک" بعنوان یک حزب رسمی و علنی در کلمبیا فعالیت خواهد کرد. ضمنا قرار است قرار داد صلح روز دوم اکتبر در کلمبیا به همه پرسی گذاشته شود.
طبق گزارش خبرگزاری «رویترز» در این نظر سنجی 54 درصد موافق به آن رای مثبت و 34 در صد رای منفی خواهند داد. 12 درصد نیز هنوز تصمیم خود را نگرفته اند.
برای تصویب قرارداد مذکور حضور حداقل 13 درصد حائزین شرایط رای در همه پرسی ضروری است.
روزنامه «تاکس تسایتونگ» همچنین نوشت:
دومین گروه بزرگ چپ شورشی در کلمبیا به نام ELN یا «ارتش آزادیبخش ملی» نیز روز یکشنبه اعلام کرد که به طور یک‌ جانبه آتش‌ بس می‌کند. دولت کلمبیا مایل است با این گروه چریکی که 1500 پارتیزان در آن عضو هستند نیز وارد مذاکره شود. این گروه نیز ابراز تمایل کرده‌ با دولت کلمبیا توافق جداگانه‌ صلح امضا کند.
در این میان حزب کمونیست کلمبیا اعلام کرد که هنوز بخش هائی از سازمان فارک با توافقنامه صلح موافق نیستند! این حزب شمار این مخالفان را حدود هزار پارتیزان اعلام کرد.
همچنین، تاکنون اعلام نشده که آیا واحدهای چریکی فارک خلع سلاح می شوند؟ وارد نیروهای مسلح کلمبیا می شوند؟ و یا بصورت مسلح و آماده برای شکست صلح باقی می مانند.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 570  راه توده -  هشتم مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت